۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۳۰۶۳۹۳
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین:

تبعیت از ولایت نشانه ایمان است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین گفت: مومن هنگام خواندن نماز شتابان به سوی آن پیش می‎رود، در هنگام جنگ شتابان به سوی جهاد می‌رود و موقعی که بحث تبعیت از ولایت فقیه است اطاعت محض می‌کند، همه این آثار دلالت بر این می‎کند که ایمان این فرد در درجه بالایی قرار دارد.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین صبح امروز در مدرسه علمیه مولاوردیخان با اشاره به حالات عرفانی انسان، گفت: این حالت عرفانی طی فرایند معرفتی انفسی یعنی در تکامل نفسانی، تبدیل به معرفت شهودی متمایز خواهد شد، یعنی ابهامش از بین می‌رود و تفصیلی و واضح می‌شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اثبات حقایق درونی در وجود انسان افزود: عرفان و مانند آن فقط از طریق وجود آثار است برای اثبات این که انسان در بالاترین درجه ایمانی قرار دارد یا نه، باید از روی آثارش درک کنیم وگرنه خود ایمان را نمیتوانیم نشان دهیم.

 

آثار نشان دهنده درجه ایمان

این کارشناس دینی ابراز کرد: مومن هنگام خواندن نماز شتابان به سوی آن پیش میرود، در هنگام جنگ شتابان به سوی جهاد می‌رود و موقعی که بحث تبعیت از ولایت فقیه است اطاعت محض می‌کند، همه این آثار دلالت بر این میکند که ایمان این فرد در درجه بالایی قرار دارد.

 

وی در ادمه با اشاره به کلام شهید مطهری عنوان کرد: عرفان در اصل بر این اساس استوار است که جهان و کل هستی دو رویه دارد نخست رویه‌ای در آن سوی ادراکات ظاهری ما که در حقیقت وجود واقعی دارد و هیچ گونه کثرتی در آن قابل مشاهده نیست و آن وجود خدای متعال است.

 

حجت الاسلام عباسی اضافه کرد: دیگری، رویه‌ای رو در رو با ادراکات ظاهری ما که در حقیقت موجود نبوده بلکه ظهور و نمود و جلوه‌ای متکثر و متنوع از آن حقیقت واحد است، آن چیزی که ما می‌بینیم یک ظهور و نمود است که مظهر آن جای دیگری است یعنی آن چیزی که ما مشاهده می‌کنیم ظهور و جلوه‌ای متکثر و متنوع از آن حقیقت واحد است.

 

همه چیزهایی که در عالم وجود دارد جلوه‌ای از حقیقت خداوند است

این کارشناس تفسیر تصریح کرد: بعضی ادراکات ظاهری را تشبیه می‌کنند به سایه یک درخت که در حقیقت وجود ندارد بلکه خود درخت حقیقت وجود است و آن سایه فقط جلوه و نمودی از آن درخت است همه چیزهایی که در عالم هست جلوه‌ای از حقیقت خداوند است و امور دیگر تجلیات او هستند.

 

وی در پایان علم به خداوند سبحان را از حیث اسما و صفات و مظاهر احدیت دانست و گفت: احوال مبدأ و معاد، تمام حقایق عالم و کیفیت آنها به ذات احدیت استوار است، در صورتی که معرفت طریق سلوک و مجاهدت برای رهاسازی نفس خواهد بود آن هم جداشدن از تنگناهای قید و بند و پیوستن به مبدأ خویش است./873/203/ب1

ارسال نظرات