۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۳۰۶۰۴۶
آیت الله توکل:

اربعین روز جلوه‌گری محبت خدا در محبت حضرت زینب به حجت الهی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله توکل با تاکید بر این که مقام والای حسین(ع) در نزد خدا سبب شد که زینب(س) در روز اربعین به سمت کربلا کشانده شود، گفت: اربعین روز جلوه‌گری محبت خدا در محبت حضرت زینب به حجت الهی است.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فریدونکنار، آیت الله سید رحیم توکل، استاد اخلاق حوزه علمیه قم امروز در جمع مردم فریدونکنار با تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی گفت: در مقامات الهی سه مقام که به مقامات طولیه اطلاق می‌شود وجود دارد که در صورت قبولی از امتحانات هر مرحله به مرحله بعدی وارد می شوند.

 

وی با اشاره به این که مقام اول صبر است، گفت: مقام اول مقام صبر است که همه در این مقام وارد خواهد شد و صبر در قبال طاعات در قبال محرمات و صبر در قبال مصائب؛ اگر افراد از هر سه مقام سربلند بیرون آمده اند و در انتسال فرمان الهی و هم در ترک نهی الهی موفق بودند و در منگنه مصائب هم سربلند بیرون آمدند و به خداوند متعال معترض نبوده اند به آنها برگه صابر می‌دهند و ترفیع مقام گرفته و به مقام دوم یعنی مقام رضا وارد خواهد شد.

 

آیت الله توکل گفت: در مقام رضا نیز امتحانات مختص این مقام وجود دارد و در صورت سربلندی از این مقام نیز برگه راضی بودن خداوند را ترفیع  مقام می‌دهند و به مقام محبت داخل می‌کنند و لذا صاحبان مقام محبت کسانی هستند که مقام رضا و صبر را پشت سرگذاشته اند.

 

وی با اشاره به این که مقام صبر یک طرفه است، گفت: خداوند در این مصادیق صبر ما را امتحان می کند و در مقام صابرین قرار می‌دهد و در مقام رضا مقام تضایفی است اگر انسانی از خدا راضی بود خدا از او راضی است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیات قرآن مقام محبت را نیز تضایفی دانست و گفت: در مقام صبر، شخص بلا و مصیبت را نمی خواهد، اما اگر فرمانش از سوی خداوند آمد در مقام صبر عمل می کند تا سربلند بیرون بیاید و اگر جانش را بشکافند این مصیبت را نمی خواسته است  همچون شخص روزه دار که در تابستان و هوای گرم و روز های بلند جانش نمی خواهد روزه بگیرد ولی در مقام صبر به آن اقدام می کند.

 

وی با تأکید بر این که اگر در مقام رضا جان شخص را باز کنند و در جانش را بکاوند در درون جانش راضی است، گفت: برای مثال اگر شخصی که بخواهد جراحی کند شخص راضی است هر چند مشکل است ولی چون می داند برای او نیاز است پس راضی است.

 

آیت الله توکل ادامه داد: مقام محبت که از مقام رضا بالاتر است، هم در جانش راضی است و هم از این کار لذت می‌برد و شخص راز محبت خدا می داند و می‌داند که بلا برای خداوند ابراز محبت است و اگر خداوند کسی را دوست دارد برای او بلا ارسال می‌کند و اگرخداوند قومی را دوست بدارد آنها را به بلا مبتلا  می کند.

 

وی با اشاره به این که مقام محبت مقامی است که بلا را جلوه ای از محبت خداوند می دانستند، گفت: در این بلا هم ابراز علاقه دارد و محبت نشان می‌دهد.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به حضرت زینب(س) و واقعه کربلا گفت: زینب کبری(س) عزیزی بودند که در مقام اول آنچنان با محبت وارد شدند و از آن خارج شدند که تعبیر زیبا در این خصوص وجود دارد و گفته می شود زینب کبرا صبری کردند که مقام صبر از صبر زینب زانو زد و به زینب صبور در لسان همه افراد مشهور است.

 

وی با اشاره به مراحل بعدی مقامات طولیه زینب کبری(س) گفت: ایشان بعد از عبور از مقام صبر در جریان کربلا وقتی که بر بدن پاره پاره برادر آمدند و نیزه ها را کنار دادند بدن بی سر برادر را دیدند دست به زیر بدن برادر بردند و یک جمله بسیار مهم فرمودند آنچه را که خدا راضی است ما هم به رضای او راضی هستیم این مقام رضا است که بعد از زینب کبری نمودار شد.

 

آیت الله توکل ادامه طریق را این گونه اعلام و اظهار داشت: تاریخ این را بیان کرده که زمانی که زینب کبری با یک حالت اقتدار و قدرتمندانه در جلسه یزید وارد شدند یزید ملعون می خواهد دل زینب را به درد بیاورد و گفت دیدی خدا با حسینت چه کرد او را کشت و مارا پیروز کرد.

 

وی با اشاره به این که  عده‌ای از افراد بی سواد و نادان فرمایش حضرت زینب(س) را شعار سیاسی تلقی کردند، گفت: او  فرموده خدا با ما خوب معامله ای کرد این نشان از درک بالای زینب(س) و دید عمیق او از جریان بعد از کربلا است و او فرمود یزد خواهی دید که خون حسین(ع) چطور با دودمانت بازی خواهد کرد و آن را سرنگون خواهد کرد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: این مقام محبت زینب کبری در ظرف بلاها و تقدیر حق تعالی بود و در جریان اربعین وقتی قرار بود از شام به مدینه بروند در مسیر راهی که به کربلا می‌رفت تقاضا کرد که قبر حسین را زیارت کند و اینکه یک خواهر بخواهد برای همدردی در کنار قبر برادر برود این یک امر عادی نیست زیرا زینب کبری(س) از مقام بسیار بالا است و زینب می‌داند حسین(ع) در پیش خدا از چه مقامی برخوردار است.

 

وی با تاکید بر این که مقام والای حسین(ع) در مقابل خدا باعث شده که زینب(س) را به سمت کربلا بکشاند، گفت: در روز اربعین ابراز محبت حضرت زینب(س) به حجت الهی و به محبوب الهی است  و نه به عنوان برادری که من خواهرش هستم و در واقع دارد محبت خدا را جلوه‌گری می کند و محبت خدا در محبت زینب(س) جلوه گری دارد همانطوری که روز تجلی محبت ها بود و محبت خدا در کار زینب(س) خودش را نشان داد./950/

ارسال نظرات