۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۳۰۵۸۶۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

جلوداری در امر به معروف مهم ترین ویژگی علمای عامل در طول تاریخ اسلام است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: جلوداری در امر به معروف و نهی از منکر مهم ترین ویژگی علمای عامل در طول تاریخ اسلام بوده است.
حجت الاسلام يعقوبي - نشست همايش عالم واقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست برگزاری همایش بزرگداشت آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی، از عالمان و فقهای بزرگ شیعه در زمان قاجاریه، اظهار کرد: یکی از مهم ترین ویژگی های علمای عامل در طول تاریخ این بوده که همیشه در امر به معروف و نهی از منکر جلودار و برای انجام کارهای نیک و خیرخواهی مردم پیشگام بوده اند.

 

وی اضافه کرد: همچنین یکی از خصائل برخی علمای ما در طول تاریخ این بوده که اگر مردم را به انجام سنت حسنه وقف دعوت می کردند خود نیز در راه خیر پیشگام می شدند و بخشی از اموال و دارایی های خود را در راه خدا و با هدف رفع مشکلات موجود وقف می کردند که یکی از این علمای بزرگ آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تجلیل از برگزاری آیین بزرگداشت این عالم بزرگ با عنوان «همایش عالم واقف» در خراسان شمالی، افزود: آیت الله میرزای بزرگ مولود این استان بوده و سال ها در این دیار زندگی کرده و برای مردم گره گشایی و کارگشایی می کرده است.

 

وی ادامه داد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب نیز در توصیف آیت الله مرتضوی بجنوردی فرمودند این عالم بزرگ روحانی متصرف، مردمی و محبوب بوده که از این محبوبیت خود در راستای گسترش فرهنگ اسلامی به خوبی استفاده کرده است.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: آیت الله مرتضوی بجنوردی در کنار مردمی بودن و محبوبیت، ثلث اموال و دارایی های خود را در زمان حیات وقف کرده و با این اقدام گام مهمی در راستای گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) و محبت ائمه اطهار(ع) برداشته به گونه ای که اکنون به عنوان عالم واقف سرشناس در کشور مطرح است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه برگزاری همایش بزرگداشت عالم واقف در بجنورد اقدام به جا و پسندیده ای است، اضافه کرد: یکی از اهداف برگزاری این همایش آن است که طلاب و روحانیان بدانند علمای اسلام اگر مردم را به انجام وقف دعوت می کردند خود نیز در این راه پیشگام بودند و در عمل نیز به این سنت حسنه پایبند بودند.

 

وی اظهار امیدواری کرد که برگزاری همایش بزرگداشت آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی، نقش قابل توجهی در ترویج و گسترش بیش از پیش فرهنگ وقف در جامعه داشته و افراد بیشتری در راه دین و فرهنگ اسلامی اموال و دارایی های خود را وقف کنند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه وقف در زمره باقیات صالحات است، تصریح کرد: با انجام وقف نام واقف در طول تاریخ زنده بوده و پرونده حساب او با مرگ وی بسته نمی شود زیرا تا زمانی که مردم از عواید موقوفه استفاده می کنند، ثواب آن به حساب واقف واریز می شود.

 

گفتنی است، همایش بزرگداشت آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی، از عالمان و فقهای بزرگ شیعه در زمان قاجاریه، شانزدهم آذرماه جاری و در آستانه فرا رسیدن هفته وقف با عنوان «عالم واقف» در بجنورد برگزار می شود.

 

آیت الله مرتضوی بجنوردی یکی از واقفان بزرگ ایران بوده که در عین برخورداری از ثروت فراوان، در زمان حیات خویش ثلث اموال و دارایی‌های خود را که شامل ششدانگ روستای رضاآباد و املاک در مرکز شهر بجنورد است را به نیت روضه‌خوانی سید‌الشهدا(ع)، تأمین مخارج تعزیه داری چهارده معصوم(ع) و کمک به فقرای شیعه اثنی عشری وقف کرده است.

 

همایش عالم واقف با هدف گرامیداشت مقام این سرمایه معنوی خراسان شمالی، معرفی و شناخت بیشتر این عالم و نیز فرهنگ سازی وقف در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار می شود.

 

همایش مزبور در دو بخش مقالات عمومی و اختصاصی اجرایی می شود که در بخش مقالات عمومی سه موضوع روحانیت، وقف و نیازهای اجتماع، وقف، روحانیت و اقتصاد مقاومتی و خدمات متقابل وقف و حوزه‌های علمیه و در بخش مقالات اختصاصی نیز، سه محور شناخت ابعاد علمی و اجتماعی آیت الله میرزااحمد مرتضوی، معرفی موقوفات و تأثیر موقوفات آیت الله میرزااحمد مرتضوی در ترویج مکتب اهل بیت(ع) مدنظر است.

 

ثبت موقوفات جدید و هدایت وقف های تازه به سمت نیازهای روز جامعه برخی دیگر از رویکردهای برگزاری همایش بزرگداشت آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی در خراسان شمالی است.

 

آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی(سنخواستی) در بین سال های 1215 تا 1220 هجری قمری در سنخواست خراسان شمالی به دنیا آمد، وی از عالمان و فقهای بزرگ شیعه در زمان قاجاریه محسوب شده و در عین حال به دلیل وقف ثلث اموال خود در زمان حیات به عالم واقف نیز مشهور است.

 

آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی همچنین بنیانگذار مسجدی به نام خود در بجنورد بود که اکنون مسجد فاطمی نامیده می‌شود، وی در سال 1300 هجری شمسی درگذشت و در جوار مرقد مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شده است./9314/202/ب1

ارسال نظرات