۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۳۰۵۰۲۸
نوه بنیانگذار انقلاب:

هیچ گروهی از تحریم انتخابات سود نمی برد

خبرگزاری رسا ـ نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با بیان این که نظام مردم سالاری انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت:در جمهوری اسلامی هم همین طور بوده و هیچ گروهی از تحریم انتخابات سود نبرده است.
حجت الاسلام سيد علي خميني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امروز در نشست تبیین اندیشه امام خمینی(ره) با عنوان «مجلس، انتخابات و امام خمینی» که در مؤسسه حظ و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که این جلسه در قالب نگاه تحقیقی به گزاره «مجلس در رأس امور است» برگزار شده، خاطرنشان کرد: در نظام مردم سالاری انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در جمهوری اسلامی هم همین طور بوده و هیچ گروهی از تحریم انتخابات سود نبرده است.


وی افزود:هم کسانی که جزو دوستان نظام هستند و هم گروهی که از دشمنان نظام هستند از تحریم انتخابات سودی نبردند و باید توجه داشت که هر تغییری که در نظام صورت گرفته از دل صندوق های رأی بیرون آمده است.


حجت الاسلام خمینی با اشاره به انتخابات مجلس، اظهار داشت: حضرت امام فرمودند مجلس در راس امور است و باید دید مراد امام از این جمله چیست؛ مقدمه اول این بحث است که امام در 22 موضوع مختلف فرمودند که این موضوعات در راس امور است از جمله تفاهم و وحدت در میان همه مردم، تثبیت جمهوری اسلامی، قانون اساسی و تبلیغ به رأی دادن مردم به انقلاب، مجلس، نماز جمعه، معنویات، تبلیغات، کشاورزی، قوای مصلح، لزوم وحدت میان مردم و قوای مصلح، امور تربیتی و اموزشی ، اتکا و اعتماد به رحمت الهی، جنگ دفاعی، دانشگاه، نشریه متعهد، لزوم انتخاب مسؤولان از میان محرومین، اجرای امر الهی، حفظ نظام، معرفت به خدا و توجه به لزوم پیروزی در جنگ از جمله موضاتی هستند که امام فرمودند در رآس امور است.


وی یادآور شد: در 5 مورد حضرت امام فرمودند مجلس شورای اسلامی در رأس امور است و در یک جا هم فرمودند مجلس در رأس همه ارگانها قرار دارد.


نوه امام خمینی(ره) تصریح کرد: مقدمه دوم این بحث نگاه به حصر حقیقی و حصر اضافی است و علمای علم بیان در مورد حصر گفته‌اند به معنای حبس است و معنی اصطلاحی آن تخصیص چیزی به چیزی از طرق محدود است.


وی ابراز داشت: مقدمه سوم که به درد بحث ما می خورد این است که بیان جریان مفاهیم فوق در شبه حصر است؛ تعریف حصر در برخی مفاهیم مانند اول و اخر و راس هم جریان دارد و چون این مفاهیم نفی الغیر هم دارند و در حقیقت به معنای حصر می‌اید و حقیقی یا اضافی بودن ان هم جریان پیدا می‌کند.


حجت الاسلام خمینی افزود: مقدمه چهارم که برای فهم گزاره مجلس در رأس امور است به درد می خورد توجه امام خمینی(ره) به مسأله تقنین در نظام است؛ امام دو مرتبه نظریه ولایت فقیه را مطرح کردند؛ یک بار در نجف که در آنجا یک سری مقدمات است و یک سری نتایجی است که حاصلش اجرای فقیه است نسبت به قوانین و یک دفعه دیگر در وقت انقلاب که یک مرحله دیگری است که مقدمات و نتایج دیگری دارد و ان مساله ولایت فقیه در تقنین است و ظهور و بروزش در بعد از انقلاب پیدا شده و مقدمات و نتایج دیگری دارد.

وی بیان داشت: یک وقت برای فقیه شأن اجرا قائلیم و یک وقتی هم شان تقنین قائلیم و در منظومه فکری امام تقنین نسبت به اجرا تقدم دارد.


استاد حوزه علمیه ادامه داد: با توجه به این که در کلام امام خمینی(ره) 22 مورد کلمه رأس امور به کار رفته، در برخی موارد قرینه وجود دارد که حصر حقیقی نیست مانند این که امام فرمودند در برهه فعلی این تبلیغات برای رأی به نظام اسلامی در رأس امور است و یا در جایی قرائن حالیه دلالت دارد که این حصر مربوط به یک شرایط خاص است و یک وقت هم قرینه، منظومه فکری امام است مانند کشاورزی که منظور امام این است که کشاورزی در رأس امور مادی است.


وی تصریح کرد: با توجه به شأن قانون گذاری مجلس این جمله امام به معنای تقدم تقنین بر اجرا است؛ زیرا تمام مشکلات کشور از دو جنبه است ؛ یکی در قانون گذاری است که در بحث قضا هم مسأله فقر قانونی ما مشکلاتی را درست کرده و دوم بحث اجرا است و معنی اصلی این جمله تقدم تقنین بر اجرا است؛ زیرا اگر مجلس درست باشد بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.


نوه امام خمینی(ره) افزود: ما در این سالها هم دیدیم که هر وقت یک مجلس کارآمد، متخصص و دلسوز وجود داشته چرخ کشور راحت تر چرخیده است چه اصولگرا بوده باشد و چه اصلاح طلب؛ اما وقتی قوه تعقلی در مجلس کمتر بشود هرج و مرج هم در کشور بیشتر شده است.


وی اظهار داشت: ما منکر اهمیت مجلس در بحث نظارت نیستیم ولی با توجه به مقدماتی که عرض شد اهمیت جایگاه تقنین را می‌رساند که مقدم بر اجرا است و امیدواریم تمام ارگانها بر طبق قانون عمل بکنند./843/پ202/ج1

ارسال نظرات