۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۳۰۴۹۹۶
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

فردی که نمازش را ضایع و تبعیت از شهوات کند در گمراهی عملی است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: کسی که نمازش را ضایع و تبعیت از شهوات کند در گمراهی عملی است و کسی که در گمراهی عملی است نمی تواند کسی را هدایت کند، چون گمراه کننده دیگران است.
حجت‌الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم که پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی برگزار شد، به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در مورد خصوصیات مردمان آخرالزمان اشاره و اظهار کرد: بعد از پیغمبر اکرم (ص) در آخرالزمان اقوامی می آیند که بهترین و رنگین ترین خوراکی ها را می خورند و مرکب هایی سوار می شوند و پسران، مردان و شوهرانشان خودشان را به نوع زینت زنان زینت می دهند ، به گونه ای که زنان خود را برای همسرانشان زینت می کنند، از زی آدم متعارف خارج می شوند، روش و منششان مثل ظالمین ستمگر است، اینان منافقین بالفعل امت اسلامی در آخرالزمان هستند.،مصداق این حدیث؛ آل سعود، آل خلیفه، شیخ قطر، شاه امارات هستند که وقتی حاکم فاسق بالفعل باشد خلیفه خدا و رسول نیست و اگر اطاعتش کنند اطاعت شیطانی است.

 

وی در ادامه مبحث خصوصیات افراد در آخرالزمان اضافه کرد: آنان مسکرات می‌خورند و میگساری و شراب خواریشان برقرار است. انواع مهره ها را جابه جا را می کنند و شرط بندی انجام میدهند. در آنان شهوت مقام، شهوت بطن و شهوت پول آشکار است. آنان با اشکال تراشی جماعات را ترک می کنند. (به هیئات، حسینیه، مسجد، مراسم برائت مشرکین و احیای شب های قدر نمی آیند). این ها قومی هستند که بعد از قوم خوب آمده اند و نماز را ضایع می کنند و فسق و فجور انجام می دهند. شب ها را تا صبح به خواب سر می برند. (زمانی که باید در مورد اعمال فکر و تدبر کرد)، روز را به شهوترانی سپری می کنند. (کسی که نمازش را ضایع و تبعیت از شهوات کند در گمراهی عملی است و کسی که در گمراهی عملی است نمی تواند کسی را هدایت کند، چون گمراه کننده ی دیگران است). کسی که استفراغ غرب و شرق را می خورد نمی تواند مبین علم و یقین باشد.

 

فکر خوب متمرکز مستمر کفاره سیئات است
استاد حوزه علمیه به مبحث فکر خوب متمرکز پرداخت و اظهار کرد: فکر خوب متمرکز مستمر کفاره ی سیئات است و باعث درخشش و فروزندگی قلب می شود.

 

وی با بیان این که فکر خوب مستمر باعث فروزندگی قلب می شود افزود: قلب انواع مختلفی دارد یکی از قلب ها قلب گوشتی است، قلب دیگر قلب روان که همان فکر است و دیگری قلب روح که همان عقل است و قلبی که فوق عقل است یعنی قلب عاشق و فکر خوب متمرکز باعث فروزندگی قلب عاشق می شود.

 

حجت الاسلام ضیایی به فواید دیگر فکر خوب متمرکز اشاره کرد و گفت: فکر خوب انسان را به حکم الله واقعی نزدیک می کند که معاد یوم الدینش اصلاح شده است و به حسابش رسیدگی کرده قبل از این که به حسابش برسند. فردی که فکر خوب متمرکز دارد بر عواقب و اثرات منفی افعال حرام و رفتارهای منفی و اخلاق سیئه و سنت های جاهلی و مدرنیته آگاه است. فکر خوب متمرکز آگاهی های لازم افزایش پیدا می‌کند.

 

وی با بیان این که فکر خوب متمرکز اگر مستمر شود صفت مثبت ماندگار می شود گفت: صفت مثبت ماندگار همان خصلت خوب است. فکر خوب متمرکز مستمر انسان را به توحید و شناخت خدا می رساند. با علم، معرفت و ایمان هر کس به اندازه ی خودش افعال الله را درک می کند.

 

با فکر خوب متمرکز می توان درجات حیات را طی کرد
استاد حوزه علمیه درجات حیات را این گونه تبیین کرد: حیات طبیعی مثل انسان و همه ی موجودات زنده روی زمین است. حیات ایمانی هم باور صحیح که خدا، قیامت، رسالت، ولایت حقه و امامت هست و هم مواظبت بر ترک گناه؛ ترک واجبات یا انجام محرمات است. حیات ایمانی 10 درجه دارد. حیات طیبه حیات عمل صالح با نیت خالص است. اگر عمل صالح با نیت خالص باشد از اوتاد روی زمین می شود. تعادل اجتماع از حیث رفتار، تربیت، ادب و حفظ آن به عهده ی اوتاد زمین است. با این که اوتاد معصوم نیستند. حیات دیگر از جنس معصومین است و خواص شیعه و خواص علما هستند و خیلی کمیابند و روش و منش شان از جنس معصومین است ولی معصوم نیستند اصطلاحا مؤمن خاص هستند که مؤید به روح مؤیدند و نیازی به برگه ی خبر و گزارش کار و سلسله مقدمات منطقی ندارند. به اذن خدا مهملها و مجملها بر آنان مکشوف و معلوم است مصداق آن امام خمینی و رهبر معظم انقلاب هستند.

 

معصومین آینه تمام نمای صفات ثبوتیه خدا هستند
وی مؤمنی را که باور صحیح، نیت خالص و عمل صالح دارد را مجرای فیض حق دانست و تصریح کرد: در روایات شیعه و احادیث قدسی آمده که خدا می فرماید «من زبانش هستم»؛ مؤمن این چنینی که امر به معروف و نهی از منکر می کند از جنس معصومین است. حیات دیگر حیات معصومین است. از جنس خدا می شود اما اندازه ی خودش ولی خدا نیست معصوم است. به اذن خدا ظاهر و باطن هر چیزی را می داند خواب و بیداری و حجاب ها مانع دید و شنواییش نیست. مثل ما بشرند و خواب و خوراک دارند اما از جنس خداست. به اذن خدا حساب و کتاب کل مخلوقات به دست معصوم است. پسر خدا نیست اما به اذن الله از همه چیز مطلع است. روز قیامت به اذن الله دست معصوم است. معصومین آینه تمام نمای صفات ثبوتیه خدا هستند.

 

حجت الاسلام ضیایی با بیان این که ما نمی توانیم حیاتمان مثل دو گروه مؤمنان خاص و معصومین باشد تأکید کرد: ولی می توانیم به مؤمنان خاص و معصومین (ع) نزدیک شویم و قرب داشته باشیم. معرفت به ذات الله حتی برای انبیا و 14 معصوم نیز ممکن نیست. خدا ذاتش را فقط خودش می داند. اگر کسی اصرار کند که می خواهد ذات خدا را ببیند ملحد و زندیق می شود.

 

وی با  اشاره به این که بعد از افزایش علم و آگاهی، انسان به شناخت می رسد اظهار کرد: شناخت منحصر به سه چیز است شناخت به افعال خدا ، شناخت به اسماء الحسنی و شناخت به صفات خدا. صفات خدا را در دعای جوشن کبیر 1001 صفت بیان شده که اکثر صفاتش مربوط به صفات رحمانی و رحیمی خداست. سه یا چهار صفت مربوط به غضب و نقمت و عذاب الهی است. هر وقت خواندی مؤثر است. اسماء الحسنی اسامی 14 معصوم است و افعال الله یعنی خدا خوف، خواب و خوراک ندارد که در آیه الکرسی و سوره ی توحید آمده است.

 

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: هرکس اندازه ی علم، معرفت، عقل و ایمانش موحد می شود هیچ وقت موحد بودن خود را با موحد بودن معصوم مقایسه نکنید./861/202/ب2

ارسال نظرات