۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۳۰۴۵۴۶
مدیرعامل تشکل‌های قرآن و عترت مطرح کرد؛

مؤسسات بار اصلی ترویج قرآن را بر دوش دارند/ اجرای طرح نهضت قرآن آموزی در مناطق محروم کشور

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: ما مدعی هستیم بار اصلی زحمت ترویج قرآنی بر روی دوش این مؤسسات است، بودجه‌ای نیز که به امر توسعه و فعالیت موسسات قرآنی در سال 93 اختصاص یافت مبلغی حدود 2 میلیارد تومان بود.
اتحاديه تشکل هاي قرآني کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری گزارش هزینه کرد اعتبارات اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت صبح سه‌شنبه سوم آذر با حضور حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در محل این اتحادیه برگزار شد.

در این نشست حسن محمدی با تشکر از همراهی رسانه ها و بخش‌های مختلف دست اندکار در امور ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی، گفت: ما در سال توانستیم برای 600 موسسه قرآنی که به‌طور رسمی فعالیت می‌کنند بودجه‌ای به‌صورت مستقیم دریافت کنیم، اما باید توجه داشت که این موسسات هر کدام شعباتی نیز دارند و گاهی برخی از آن‌ها با 700 شعبه همکاری می‌کنند.

وی افزود: ما مدعی هستیم بار اصلی زحمت ترویج قرآنی بر روی دوش این موسسات است، بودجه‌ای نیز که به امر توسعه و فعالیت موسسات قرآنی در سال 93 اختصاص یافت مبلغی حدود 2 میلیارد تومان بود.

محمدی تاکید کرد: این موضوع که بودجه در نظر گرفته شده به‌صورت مستقیم در اختیار ما قرار می‌گیرد بسیار خوب است اما نکته اصلی اینجاست که این مبلغ بسیار کم است و جوابگوی تمام نیازهای موسسات قرآنی نیست.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با انتقاد شدید از رد و بدل شدن پول‌های هنگفت در برخی از حوزه‌های ورشی کشور، تصریح کرد: گاهی مشاهده می‌شود که مبلغ قرارداد یک بازیکن فوتبال مبلغی معادل یک‌سال بودجه فعالیت‌های قرآنی کشور است، اما نکته تاسف برانگیز اینجاست که برخی از همین ورزشکاران نه تنها الگوی مناسبی برای جامعه خود نیستند، بلکه در خلاف ارزش‌های اجتماعی نیز گاها مشاهده می‌شود که رفتار می‌کنند.

محمدی به اولویت‌های اجرایی اتحادیه اشاره کرد و بیان داشت: یکی از اولویت‌های ما بحث ترویج فرهنگ حفظ بود، بر اساس همین تفکر ما اقدام به ایجاد موسساتی شبانه‌روزی در جهت ترویج فرهنگ حفظ کردیم، اما باید توجه داشت که این موسسات نمی‌توانستند به‌طور مستمر به‌کار خود ادامه دهند و با مشکلاتی نیز رو به‌رو بودند.

وی ادامه داد: در راستای موضوع حفظ شبانه روزی قرآن کریم طرح رحله را راه اندازی کردیم و بر اساس آن 2500 نفر در این طرح شرکت کردند، این طرح به حفظ 4 جزء از قرآن کریم اختصاص داشت و بودجه‌ای معادل 479 میلیون تومان نیز برای آن در نظر گرفته شد.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در خصوص فعالیت در فضای مجازی نیز، گفت: در راستای ورود به فضای مجازی با همکاری صداو سیما و مرکز قرآنی در مشهد مقدس طرح آموزش مجازی قرآن کریم را با مبلغی در حدود 50 میلیون تومان عملیاتی کردیم و در پایان طرح نیز از 17 هزار شرکت کننده در طرح یک آزمون را نیز به‌عمل آوردیم.

وی اضافه کرد: طرحی نیز به‌نام اولی الابواب برای تقویت مربی تدبر در قرآن کریم طراحی شد و بر اساس بازخورد‌هایی که از طرح گرفته شد این موضوع در سال 95 نیز دنبال خواهد شد.

محمدی در خصوص تدوین یک بانک اطلاعاتی قرآنی نیز، عنوان داشت: یکی از دغدغه‌های ما داشتن یک بانک اطلاعاتی بود، بر این اساس تلاش کردیم با ایجاد یک جشنواره با نام اتقان در این حوزه نیز فعالیت کنیم و اختتامیه این جشنواره را نیز در ماه شهریور و در حرم امام خمینی(ره) برگزار کردیم.

وی در خصوص طرح پنجره رو به آسمان نیز، گفت: یک طرح نیمه شبانه ‌روزی را در دستور کار خود قرار دادیم و بر اساس نیازهای این طرح قرآنی مبلغ 50 میلیون تومان را به آن اختصاص دادیم.

محمدی به لزوم آموزش مدیران موسسات قرآنی اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس یک برنامه ریزی با مبلغ 150 میلیون تومان در تمامی استان‌های به آموزش‌های مدیریتی برای مدیران موسسات قرآنی پرداختیم.

وی به نهضت قرآن آموزی نیز پرداخت و تاکید کرد: در نقاط محروم با محوریت خراسان رضوی طرح نهضت قرآن آموزی را پیگیری کردیم، این طرح به‌دلیل این‌که بیشتر قرآن آموزان به‌صورت جهادی با ما همکاری داشتند بار مالی زیادی را نداشت و تنها با 15 میلیون تومان اجرا شد، هرچند تلاش می‌کنیم این طرح را نیز از این پس در کل کشور اجرایی کنیم.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به حوزه اپلیکیشن‌های قرآنی نیز پرداخت و تاکید کرد: سه اپلیکیشن قرآنی با نام‌های بانک اطلاعاتی موسسات قرآنی، گنجینه نور و سبک زندگی طراحی شده است که بر اساس کارایی این اپلیکیشن‌ها به‌ترتیب به ارائه اطلاعات در خصوص موسسات قرآنی، تمرکز بر فعالیت‌ها و آموزش‌های قرآنی و ارائه مدل زندگی بر اساس رساله حقوقی امام سجاد(ع) خواهند پرداخت، ضمن این‌که تمامی مراحل طراحی و اجرای این اپلیکیشن‌ها مبلغی در حدود 15 میلیون تومان هزینه داشته است.

محمدی بیان داشت: در راستا تعامل با تمامی بخش‌های اجرایی کشور اقدام به انتشار یک نشریه داخلی کردیم، ضمن این‌که بر اساس نیاز ویژه نامه‌هایی را هم منتشر می‌کنیم، بر همین اساس تلاش می‌کنیم با همکاری رسانه ملی نیز مستندهایی در خصوص فعالیت‌های موسسات قرآنی را نیز از رسانه ملی به نمایش در آوریم.

وی در خصوص فعالیت‌های داخلی و برون مرزی اتحادیه نیز، گفت: در داخل کشور تلاش می‌کنیم تا دهکده‌های شاخص و نمونه قرآنی را معرفی کنیم، در خصوص راهپیمایی اربعین نیز برنامه‌های مختلفی داریم که یکی از آن‌ها ایجاد 11 موکب در فاصله کربلا و نجف است و در آن‌ها از فعالان به‌نام قرآنی و هنری بهره خواهیم برد.

محمدی ادامه داد: در طول ایام راهپیمایی اربعین نیز بنا داریم تا با برگزاری یک طرح از زوار بخواهیم سوره فجر را حفظ کنند و پس از آن در همایش از برگزیدگان این طرح تجلیل کنیم.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در پایان گفت: مبلغی در حدود 1 میلیارد و 100 میلیون تومان برای توسعه طرح‌های موسسات قرآنی و به صورت هر موسسه 2 میلیون و 400 هزار تومان پرداخت شده است تا از طرح‌های برتر حمایت شود و در پایان از این طرح‌ها استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در راه خرج‌کرد صحیح بودجه بانک قرض الحسنه رسالت بسیار ما را یاری کرده است، ضمن این‌که ما توجه ویژه‌ای به موسساتی که درگیر بلایای طبیعی اخیر شده بودند داشته ایم.

لازم به ذکر است محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص لزوم توجه به مناطق مرزی و پر خطر از نظر بحث تفرقه‌های دینی، گفت: تلاش ما همیشه متوجه ایجاد امکانات بیشتر برای مناطق محروم و مرزی بوده است اما باید شورای توسعه فرهنگ قرآنی تلاش کند تا یک ردیف جداگانه برای این‌کار در نظر بگیرد.

گفتنی است در بخش دیگری از این مراسم آقای مشهور از مسؤولان اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، گفت: با تلاشی که انجام داده‌ایم توانسته‌ایم 50 موسسه و 270 فعال قرآنی را به بانک قرض الحسنه رسالت معرفی کنیم تا بتوانند وام دریافت کنند.

ذکر این نکته الزامی است که زائرین اربعین می توانند با ارسال عدد 40 به سامانه پیام کوتاه 30008961 در طرح حفظ سوره فجر اقدام کنند، ضمن این‌که متقاضیان می‌توانند به سایت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت نیز مراجعه کنند./856/202/ب1

ارسال نظرات