۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۳۰۴۵۴۴
(احکام)

تصرف زن در اموال شوهر بدون اجازه وراث جایز نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه زن نمی‌تواند بدون اجازه وراث در اموال شوهر تصرف کرده و به بهانه زندگی اموال سایر وراث را تملک کند، گفت: این امر جایز نیست مگر اینکه زن رضایت همه وراث را کسب کند.
احکام ارث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام افتخاری ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه میزان ارث زن از شوهر با وجود فرزند و بدون وجود او متغییر است، گفت: مردی اگر فرزند داشته باشد زن از اموال شوهرش یک هشتم ارث می برد.

 

وی افزود: اگر مردی فرزند نداشته باشند اموالش به نسب یک چهارم به زن ارث می رسد؛ در مابقی اموال که زن از آن ارث می‌برد برای استفاده باید از سایر وارثان اجازه کسب کند؛ طبق فتوای بعضی از فقها زن از زمین شوهر ارث نمی‌برد بلکه از هوایی و قیمت آن ارث می برد.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه زن نمی‌تواند به بهانه اینکه در خانه زندگی می‌کرده تمام خانه و اسباب و اثاثیه درون آن را تصرف کند، گفت: برای تصرف خانه و استفاده از اموال درون آن زن باید از سایر وراث اجازه کسب کرده، رضایت آن‌ها را جلب کند و یا با آن‌ها توافق کرده و یا اجاره اموال را به آن‌ها بپردازند؛ زیرا کسب اموال دیگران بدون اجازه آن‌ها جایز نیست.

 

حجت‌الاسلام افتخاری شرط کسب اجازه از وراث را عاقل بودن، بالغ بودن و رضایت آن‌ها عنوان کرد، افزود: اگر وراث این شرایط را نداشته باشند زن باید تا هنگام تقسیم ارث صبر کند؛ زمانی که اموال میان ورثه تقسیم شد دیگر نیازی به کسب اجازه نیست و هرکس می‌تواند به نسبت سهم خود در اموال تصرف کند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که شرایط حضور در مسجد و اماکن متبرکه چیست، گفت: یکی از آداب حضور در مساجد و بقاع متبرکه نظافت و پاکیزگی است؛ اسلام دستور داده وقتی انسان به مسجد و سایر اجتماعات می‌رود خوب است نظافت و پاکیزگی را مراعات کرده و کاری نکند که موجب آزار دیگران شود.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: پسندیده است انسان زمانی که به مسجد و مکان های مقدس و به اجتماعات عمومی می رود خودش را خوشبو کند، بهترین لباس هایش را بپوشد، مسواک بزند و اگر بوی سیر و پیاز می‌دهد در اجتماع حاضر نشود؛ زیرا رنجش دیگران و آزار آن‌ها خود به نوعی حق الناس محسوب می‌شود و در سیره و منش مسلمان جایز نیست که با رفتار و کارهای خود موجب آزار دیگران شود./968/پ202/ف

ارسال نظرات