۲۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۷۹۷۲۵۸

بازی‌های رومیزی مهجور مانده است

بازی‌های رومیزی مهجور مانده است
یک تولیدکننده گفت: یکی از بزرگترین مشکلات‌مان، عدم توجه کافی به معرفی بازی‌های رومیزی به‌عنوان یک ابزار تفریحی کارآمد و در مرحله بعدی، یک ابزار آموزشی مفید است.
 

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدرضا نقی‌زاده تولیدکننده صنعت اسباب‌بازی در گفت‌وگویی با اشاره به وضعیت بازی‌های رومیزی گفت: یکی از مشکلات اصلی که در حال حاضر داریم، موضوع ترویج بازار بازی‌های رومیزی است. این صنعت در قالب مدرن خود شاید تنها ۱۰ تا ۱۵ سال است که در ایران شکل گرفته اما همچنان از نظر ترویج و آگاهی‌رسانی وضعیت چندان مطلوبی ندارد.

وی یادآور شد: تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و حتی طراحان بازی، با وجود بازاری که در اختیار دارند، خیلی کم روی جنبه‌های آموزشی و معرفی بازی‌های رومیزی به مخاطبان فعالیت می‌کنند. به همین دلیل، علی‌رغم این‌که صنعت بردگیم در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته، هنوز بسیاری از افراد این سبک بازی‌ها را نمی‌شناسند.

ترویج بازی‌های رومیزی بر میزان فروش تأثیر مستقیمی دارد

این تولیدکننده صنعت اسباب‌بازی گفت: وقتی صحبت از بازی فکری به میان می‌آید، ذهن بیشتر افراد به سمت بازی‌های قدیمی‌تری مثل راز جنگل یا مونوپولی می‌رود. این نشان می‌دهد که بازار هنوز نتوانسته فرهنگ بازی‌های رومیزی مدرن را به خوبی جا بیندازد. ترویج در این حوزه تأثیر مستقیمی روی میزان فروش، تعداد مخاطبان، حجم تولید و مقیاس بازار بازی‌های رومیزی دارد. بر همین اساس، می‌توان گفت یکی از بزرگترین چالش‌هایی که طی سال‌های اخیر وجود داشته، عدم توجه کافی به معرفی بازی‌های رومیزی به‌عنوان یک ابزار تفریحی کارآمد و در مرحله بعدی، یک ابزار آموزشی مفید است.

نقی‌زاده گفت: مفاهیمی مثل گیمیفیکیشن یا همان بازی‌سازی، در مقایسه با تفریحاتی مانند بازی‌های ویدیویی یا حتی کتابخوانی، مهجور مانده‌اند. هرچند که طی سال‌های اخیر با افزایش تولیدکننده‌ها و گسترش عناوین جدید، روند رو به بهبودی مشاهده می‌شود، اما هنوز الگوریتم مشخص و کارآمدی برای ترویج و توزیع این حوزه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد نیاز به وجود حلقه‌های ارتباطی مشخص بین طراح، تولیدکننده و توزیع‌کننده وجود دارد که به طور مستقیم روی ترویج بازی‌های فکری کار کنند. حالا چه از منظر آموزشی و چه از منظر سرگرمی، تفاوت چندانی ندارد؛ زیرا زمانی که موضوع ترویج مطرح می‌شود، معمولاً محصول جایگاه خود را در ذهن و زندگی مخاطب، مانند خانه یا محیط استفاده، پیدا می‌کند. از تمامی سطوح صنعت بازی رومیزی نیز انتظار می‌رود که در طراحی، تولید و توزیع، این بازی‌ها را در درجه اول به‌عنوان یک سرگرمی سالم و در درجه دوم به‌عنوان یک محصول فرهنگی جایگاه‌یابی کنند.

وی افزود: بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای جذابیت‌های خاص خودشان را دارند و معمولاً به تفکر لحظه‌ای و تاکتیکی می‌پردازند. اما وقتی صحبت از بازی‌های رومیزی می‌شود، تنوع سبکی آنها جلب‌توجه می‌کند. این نوع بازی‌ها از تفکر استراتژیک گرفته تا تاکتیکی را در برمی‌گیرند و به جرأت می‌توان گفت به قدری جذاب هستند که شعارمان این است؛ برای هر فرد یک بازی مناسب وجود دارد که بتواند او را جذب کند و پای میز بیاورد.

طرفداران بازی‌های ویدئویی به دنبال یک سرگرمی جدی هستند

این تولیدکننده بازی‌های رومیزی گفت: حرف اصلی این است که حتی کسانی که طرفدار بازی‌های ویدئویی هستند و آن‌ها را به عنوان یک سرگرمی جدی دنبال می‌کنند، وقتی با دنیای بازی‌های رومیزی آشنا می‌شوند، متوجه می‌شوند که این بازی‌ها چیزی از نظر جذابیت کم ندارند. در واقع، بسیاری از افراد بعد از تجربه بازی‌های ویدئویی، با مشاهده تنوع و ویژگی‌های بازی‌های رومیزی به این عرصه روی آورده‌اند و حتی ممکن است جذابیت بیشتری برایشان داشته باشد. البته این فقط به جنبه سرگرمی مربوط نمی‌شود.

وی ادامه داد: گذشته از جنبه سرگرمی، بازی‌های رومیزی فواید بسیاری هم دارند. مهم‌ترین نکته در مورد این بازی‌ها، تقویت تعاملات اجتماعی است، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانانی که در حال آماده شدن برای ورود به اجتماع هستند و نیاز دارند مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند.

نقی‌زاده گفت: بازی‌های رومیزی نقش بسیار مهمی در تقویت تعاملات اجتماعی و آموزشی افراد ایفا می‌کنند. این بازی‌ها نه‌تنها قدرت ارتباطی افراد را گسترش می‌دهند و کیفیت آن را بهبود می‌بخشند، بلکه از جنبه‌های مهارتی نیز مانند ریاضیات، تاریخ، اطلاعات عمومی و حتی دانسته‌های تخصصی جغرافیایی برای تمام سنین مفید هستند. به کمک این بازی‌ها، افراد می‌توانند ذهن و دانش خود را تقویت کنند. در سنین بالا، بسیاری از این بازی‌ها به طور ویژه بر افزایش تمرکز و حافظه تأکید دارند که در پیشگیری و مدیریت مسائل مربوط به حافظه، مانند آلزایمر و دیگر مشکلات ذهنی مرتبط با سالمندی، کاربردی هستند.

وی افزود: نکته مثبت دیگر این است که بازی‌های رومیزی، حتی در نوع تک‌نفره خود، جایگزین مناسبی برای فعالیت‌هایی مانند حل جدول یا سایر سرگرمی‌های مشابه محسوب می‌شوند؛ چراکه علاوه بر مزایای مشابه، جذابیت بیشتری دارند و تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر فراهم می‌کنند. این ویژگی‌ها بازی‌های رومیزی را به ابزاری ایده‌آل برای تمام گروه‌های سنی بدل کرده و فواید متعددی را با خود به همراه دارند.

این تولیدکننده بازی‌های رومیزی گفت: در مورد آینده بازی‌های رومیزی، با توجه به پتانسیل بالای این صنعت از هر دو جنبه سرگرمی و آموزش، می‌توان گفت آینده بسیار روشنی پیش رو دارد. طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر، این حوزه به صورت جدی در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته و اکنون در حال بهبود الگوریتم‌ها، پروتکل‌ها، روش‌های طراحی، تولید و توزیع است. با وجود موانع و مشکلات فرهنگی یا رفتاری، روند رشد این حوزه همچنان صعودی است و استقبال عمومی از این بازی‌ها نسبت به قبل افزایش یافته است.

نقی‌زاده گفت: اگر بخواهیم مسیر موفقیت‌آمیز بازی‌های رومیزی را مقایسه کنیم، می‌توان به کشورهای خارجی اشاره کرد که صد سال یا بیشتر از آغاز فعالیت در این زمینه می‌گذرد. امروزه این کشورها به سطح قابل توجهی از پیشرفت دست یافته‌اند و حتی رویدادها و جشنواره‌های بزرگی مخصوص این حوزه برگزار می‌کنند. بنابراین مسیر روشنی برای این صنعت در داخل کشور نیز وجود دارد که امکان دستیابی به موفقیت‌های مشابه را فراهم می‌کند. باتوجه به شرایط فعلی، رسیدن به این نقطه قطعاً در آینده دور از دسترس نخواهد بود.

ارسال نظرات