۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۳۰۴۴۸۰
امام جمعه تهران مطرح کرد؛

ظرفیت انسان برای تقرب به خدا یا سقوط در گناه

خبرگزاری رسا ـ حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی به خلقت ویژه انسان در آفرینش اشاره کرد و گفت: ائمه اطهار(ع) مخزن صفات جمال خداوند هستند و اگر انسان پیرو ایشان باشد ظرفیت خدایی شدن را پیدا کرده و از حجاب­های درونی رها می‌شود.
حجت الاسلام صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت­الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، امشب در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی(ره) در قم خاطرنشان کرد:  عالَم، عالَم حیات است و تمام موجودات و ذرات و آنچه در آسمان‌ها و زمین است، تسبیح خداوند متعال را می­گویند؛ ما به درگاه خداوند سر ستوده­ و تسلیم و راضی هستیم.

 

امام جمعه موقت تهران افزود: آنچه در آسمان‌ها و زمین است، سر تسلیم به آستان حق گذاشته‌اند و در ذکر و سجودشان خود را بدهکار خدا می­دانند و شأنی برای خود قائل نیستند، بنابراین تسبیحاتشان توأم با حمد است و خدا را سبب وجود خود می­دانند.

 

خلقت ویژه انسان

وی درباره خلقت ویژه انسان اظهار داشت: در میان همه موجودات که مسبح هستند، خدا بشر را به طور ویژه خلق کرده و در مورد هیچ مخلوقی از مخلوقات در سر تا سر پهنه هستی که خلق کرده، به خود آفرین نگفته است و وقتی خلقت بشر را مطرح کرد و به انسان صورت انسانی را عطا کرد، استعداد آدم شدن را در نهاد این موجود به ودیعت گذاشت و این ظرفیت را در خلقت بشر گنجانید و آنجا بود که فرمود «فَتَبارَکَ الله اَحسَنُ الخَالِقِین» و بر خود آفرین گفت.

 

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی تصریح کرد: خدا کارها را با اراده انجام می­دهد؛ خدا دستگاه آفرینش را با امر «کُن» آفرید و با همان امر هم ادامه می­دهد و یک دستور داده و با دستور خود تا قیامت این عالم را ساخت.

 

روح انسان از قماش روح ائمه اطهار و انبیا است

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه روح انسان از روح اهل بیت(ع) است، گفت: حضرت علی(ع) فرمودند اگر خوف این نبود که شما به پیامبر(ص) کافر شوید، تمام حوادث را تا قیامت برای شما بیان می­کردند؛ او هم گذشته و هم آینده را می‌بیند؛ آینده وجود دارد، ما نیستیم؛ خداوند سبحان امری آیه «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُون» و هم امری که در صاحب الامر که یکی از اولی الامر است «أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» و این اولی الامر همان امر است؛ در کنار این آیات که حاکی از اسرار فوق العقول ما است، این روحی که خدا به بشر داده با همه مخلوقات فرق می­کند و این «سِنخِهِ» روح ما از قماش روح ائمه اطهار(ع) و انبیا(ع) است.

 

وی درباره صورت‌های برزخی انسان‌های دارای رذائل اخلاقی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد شکل انسان را دارند، اما انسان نیستند و در قالب انسان رفت و آمد کرده و ظلم می­کنند و در قیامت آشکار می‌شود که گرگ بوده­اند.

 

چهره برزخی افراد دارای رذائل اخلاقی

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به فرمایشی از امام حسین(ع) اظهار داشت: حضرت سیدالشهدا(ع) فرمودند «من می‌بینم، گرگ‌ها بند از بند من جدا می­کنند»؛ شمر گرگ بود و صورت او به شکل انسان بود؛ انسان خصلت‌هایش را درنده های مختلف دارد و می­تواند در یک آن، حیوانات مختلف باشد؛ کسانی که تکبر دارند، چهره برزخی­شان مورچه است.

 

امام جمعه موقت تهران افزود: صفاتی همچون حسادت، دروغ و تکبر به خاطر حقارتی است که انسان در وجود خود حس می­کند؛ صفات رذیله هر کدام برای یک حیوان است و کسانی که صفات رذیله مختلفی را دارند، حیوانات مختلفی هستند.

 

انسان ظرفیت خداگونه شدن را دارد

وی به نقش عبودیت در روح افراد پرداخت و تصریح کرد: معاویه یک نفر نبود، بلکه مجموعه­ای از بدی­ها، فریبکاری­ها و آزمندی­ها بود؛ روز قیامت او را به صورت یک جهنم می­بینند و کسی که انسان است، روح خدا در او وجود دارد، یعنی عبودیت خداوند در وجودش نهادینه شده است.

 

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه روحی که خدا به بشر داده، ظرفیت خداگونه شدن را دارد، گفت: ائمه اطهار(ع) موجودات عرشی هستند و خودشان عرش­الرحمان­اند و مخزن صفات جمال خداوند متعال، وجود ائمه اطهار(ع) است و اما ما بالقوه داریم و در صورتی که پیرو آن بزرگواران بوده و آنها را مشایعت کنیم، آنچه پیامبر اکرم(ص) داراست، ما نیز اکتساب می­کنیم و این حرکت در عالم هستی سبب می‌شود از حجاب­ها رها شویم و در این صورت، انسان را بالا می­برند و از جاذبه زمینی خارج شده و صفات الهی به صورت ستارگان مختلف در وجود او به وجود می‌آید.

 

امام جمعه موقت تهران افزود: امثال آیت­الله بهجت در مراقبت­های اولیه­شان به صورت ستارگان مختلف نور می­بینند و در نمازشان دریچه باز می‌شود؛ این عالم می‌فرمود «ما وقتی به عتبات رفتیم، هنگامی که در نماز آیت­الله نایینی شرکت کردیم، در نماز ایشان چیزهایی دیدم و خیال می­کردیم دیگران نیز می‌بینند».

 

وی پس از بیان مطالبی درباره حالات عرفانی علما، خاطرنشان کرد: در مورد آیت­الله سیدجمال گلپایگانی(ره) نقل شده است که او حالتی پیدا کرده بود که در وجودش می­یافته که خورشید از او نور می­گیرد و این اجرام کیهانی حرکتشان را از او می‌گیرند و این موجودات از او ارتزاق می‌کنند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: آیت­الله سیدجمال گلپایگانی(ره) چشم برزخی داشته­اند و روزی به حرم حضرت علی(ع) رفته و پس از توسل به آن حضرت، گفته بود من نمی­توانم سنگینی این بار را به دوش بکشم، آن حضرت به او گفته بودند که مشکل شما به دست جدت حضرت موسی بن جعفر(ع)حل می‌شود و ایشان که به یکی از افتخاراتش مباحات می‌کرد که سیادت من را امیرالمؤمنین(ع) امضا کرده‌اند.

 

شیعه از سرشت اهل بیت(ع) است

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: اهل بیت(ع) فرمودند که شیعیان ما از سرریز ولایت ما ساخته شده­اند؛ در سرشت شیعیان از سرشت ما گنجانده شده است؛ نمک خود را در وجود شیعیان ریخته‌اند؛ شیعه دست­ساز ولایت است و وجودش با او ارتباط دارد و اگر این حقیقت در وجود کسی نباشد، نمی‌تواند صورت انسان پیدا کند و روز قیامت امر و نهی­ای نیست و جهنمیان از بهشتیان جدایند.

 

وی تصریح کرد: اسوه فرد مؤمن، پیامبر اکرم(ص) است، یعنی پیامبر حلم، صبر، شجاعت، عصمت، علم غیب و همه صفات خدا را داشت و شیعیان هم باید نسخه برابر اصل شوند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان به حضور دائمی انبیا و ملائکه در حرم امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: انبیا از پروردگار منان اذن طلب کرده‌اند و مأذون باشند که به حرم سیدالشهدا(ع) بروند و بر اساس این اذن، انبیا فوج فوج به حرم سیدالشهدا(ع) می­روند؛ گروهی از ملائکه به طور ثابت در حرم امام حسین(ع) حضور دارند و این‌ها کسانی هستند که روز عاشورا برای نصرت آن امام آمده بودند که حضرت اجازه ندادند و این 4000 هزار ملک همیشه غبار آلود و عزادار در حرم سیدالشهدا(ع) هستند و از حرم آن حضرت فاصله نمی‌گیرند./822/پ202/ف2

ارسال نظرات