۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۳۰۳۳۹۲
مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

حوزه علمیه خراسان رضوی بالاترین موقوفات و رقبات در میان حوزه‌های علمیه دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی در ثبت موقوفات رتبه اول کشوری را دارد و نیز دارای تعداد بالایی موقوفات است.
گنابادي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام گنابادی نژاد مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان، در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه خراسان شرایط حوزه علمیه خراسان با دیگر حوزه های علمیه را متفاوت دانست و تصریح کرد: از گذشته طلاب مشهدی به طلبه های بی تکلف و کم مؤونه مشهور بودند اما طلاب دیگر حوزه ها از امکانات خوبی برخوردار بوده اند.

 

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی وجه امتیاز دیگر حوزه علمیه خراسان را پایگاه اجتماعی این حوزه دانست و افزود: بیشتر صندوق های قرض الحسنه و مؤسسات مالی که در مشهد پایه گذاری شده، با اشراف یک عالم یا روحانی بوده و این در حوزه علمیه قم و دیگر حوزه های علمیه وجود ندارد.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: حوزه علمیه خراسان بالاترین موقوفات و رقبات و درآمد حاصله از آن را در میان حوزه های علمیه دارد.


وی گفت: علمایی که در حوزه علمیه، تحصیل و تدریس می کردند، دوراندیش بودند و کلام و رفتارشان در مردم نفوذ داشته و با این نفود کلام این سرمایه گران بها و صدقه جاریه را برای حوزه های علمیه باقی گذارده اند.

 

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: استان خراسان رضوی در ثبت موقوفات رتبه اول کشوری را دارد و حوزه علمیه خراسان نیز دارای تعداد بالایی موقوفات است.


وی با توجه به فتوای همه فقها در خصوص عدم توانایی مالکان حقوقی برای ایجاد موقوفه گفت: بر اساس نظر و فتوای فقها، واقف بودن فرع بر مالک بودن است و الزاماً باید یک مالک حقیقی داشته باشیم تا وقفی بوجود بیاید.


مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عنوان کرد: در مواردی که مالک حقوقی است می توان براساس اختیارات قانونی خودشان به موقوفه مورد نظر کمک کنند تا آن موقوفه توسعه پیدا کند.

 

وی در پایان به وجود طرح اوراق مشارکت وقفی جهت ایجاد موقوفه های مشارکتی اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس این طرح افراد می توانند با سرمایه گذاری در این زمینه مشارکت داشته باشند که از جمله این امور مشارکتی می توان به تأسیس بیمارستان تخصصی سرطان در تهران و بیمارستانی در شیراز و همچنین یک موقوفه مشارکتی برای حضرت زهرا(س) در مشهد اشاره کرد./859/203/ب3

ارسال نظرات