۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۳۰۲۶۸۸
در ضرورت تجهیز حوزه‌ علمیه به علوم انسانی؛

علامه طباطبایی و علامه جعفری پیش از فیلسوف بودن مجتهد بودند / فتنه‌ 88 بهانه یونسکو برای تضعیف کنگره جهانی فلسفه

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرک پردیسان قم با تجلیل از مقامات علمی و معنوی علامه طباطبایی و علامه جعفری گفت: این دو عالم بزرگوار پیش از این‌که فیلسوف و عارف و مفسر قرآن کریم باشند، مجتهد در علم فقه و اصول بودند؛ از شورای عالی حوزه‌های علمیه عاجزانه تقاضا دارم که دانش علوم انسانی را از دانشگاه‌ها گرفته و به حوزه‌های علمیه بیاورند.
سيدصمصام الدين قوامي در نشست علمي بررسي ابعاد مشترک جريان انحرافي و جريان فتنه سيدصمصام الدين قوامي

حجت‌الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ایام بزرگداشت علامه طباطبایی و علامه جعفری در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه 24 و 25 آبان‌ماه، به تجلیل از مقام علمی این دو عالم بزرگوار پرداخت.

 

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی اظهار داشت: علامه جعفری به قدری مسلط بر فلسفه غرب بودند، که کتاب‌های بسیاری در نقد این فلسفه و اندیشه‌های غربی نگارش کرده‌اند؛ علامه طباطبایی نیز با کتب بسیار خود از جمله «تفسیر المیزان» شیعه را به جهان معرفی کرد.

 

امام جمعه شهرک پردیسان قم بیان کرد: علامه طباطبایی و علامه جعفری، ستاره‌هایی در آسمان علم هستند؛ هیچ‌گاه به کسی تهمت نزدند و هرگز از خود دفاع نکردند.

 

وی با بیان این‌که این دو عالم بزرگوار در سن 23 سالگی به اجهاد رسیدند، ادامه داد: امروز اجتهاد برای عده‌ای از طلاب به یک افسانه تبدیل شده است؛ یا عمدا یا ثبوتا یا اثبانا.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این‌که انقلاب امام خمینی(ره) برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است، ابراز کرد: تولید دانش علوم انسانی اسلامی به حدی برای تمدن اسلامی لازم است که بدون آن‌ها، انقلاب اسلامی هم لغو خواهد بود.

 

وی افزود: علامه طباطبایی و علامه جعفری پیش از این‌که شیعه شناس و فیلسوف شوند، مجتهد در فقه و اصول بودند؛ طلاب علوم دینی نخست باید نزدیک به اجتهاد شده و سپس به تولید علم بپردازند.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ تبریز محل افتخار و مردم آذربایجان نماد غیرت هستند؛ نمادهای عزاداری اردبیل و زنجان شایسته‌ترین نمادهای عزاداری هستند؛ این خطه خواستگاه بسیاری از علمای اسلام همچون علامه طباطبایی و علامه جعفری است.

 

وی یادآور شد: سازمان یونسکو، پنجشنبه آخر ماه نوابر (یعنی چهار روز دیگر) را روز فلسفه اعلام کرده است؛ سال 1389 قرار بود کنگره جهانی فلسفه از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انجمن بین المللی حکمت و فلسفه ایران در تهران برگزار شود و یونسکو هم قول حمایت داده بود.

 

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی افزود: در این کنگره قرار بود، علامه طباطبایی و علامه جعفری معرفی شوند اما به یک مرتبه، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد «یونسکو» در روز 18 آبان 1389 اعلام کرد که حمایت خود از برگزاری یک همایش بین‌المللی فلسفه در ایران را پس گرفته است.

 

وی ادامه داد: خانم ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو، تصمیم گرفت که این سازمان با مراسم روز جهانی فلسفه که قرار بود بین روزهای 21 تا 23 نوامبر در جمهوری اسلامی ایران برگزار شود هیچگونه ارتباطی نداشته باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی تأکید کرد: بهانه خانم بوکووا برای برداشتن حمایت از کنگره جهانی فلسفه در تهران، اسلامی بودن علوم انسانی در این کنگره بود؛ همان‌طور که امروز عده‌ای در ایران با اسلامی بودن علوم انسانی مخالف هستند.

 

وی با بیان این‌که هرکدام از مدیریت، اقتصاد، تربیت و غیره می‌توانند به عنوان یکی از شاخه‌های علوم انسانی، اسلامی باشند، گفت: خانم بوکووا به سبب رایزنی یکی از فتنه گران ایرانی برای مخالفت با اسلامی بودن علوم انسانی «کنگره جهانی فلسفه در تهران» را حمایت نکرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این‌که فتنه گران نه تنها سیاست بلکه علم را هم آلوده کردند، عنوان کرد: فتنه گران خائن کاری کردند که یونسکو کنگره جهانی فلسفه را که قرار بود با نماد دو علامه فقیه و فقید برگزار شود، تضعیف کند.

 

وی اظهار داشت:‌ فتنه گران از شوکت و شکوه نظام کاستند؛ اما مردم ایران به آنان رحم کردند که در حصر نگهشان داشته و به پدرخوانده‌شان احترام می‌گذارند.

 

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی از رییس جمهور و دولت تدبیر و امید خواست که به اصول اسلام بازگردند و گفت: علوم انسانی، با دو برند علامه جعفری و علامه طباطبایی، اسلامی خواهد شد؛ زیرا قابلیت اسلام بیش از چیزی است که امروز وجود دارد.

 

وی یادآور شد: جشنواره‌ای دو هفته پیش با عنوان علوم انسانی اسلامی برگزار شد که کار بسیار خوبی بود؛ آیت‌الله مکارم شیرازی در این جشنواره فرمودند که علوم انسانی را باید به حوزه‌های علمیه سپرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی تأکید کرد: کسانی که کاملا مترصد ما هستند و عده‌ای هم از داخل به آنان خط دهی می‌کنند! این عده برای رسیدن به تسخیر دو مجلس به دشمنان می‌گویند سوخت انقلاب تمام شده و شما باید حضور یابید.

 

وی گفت: این کشور سرانجام نمونه و الگویی از تمدن نوین اسلامی می‌شود و باعث فخر امام عصر حضرت صاحب الزمان(ع) و نائب ایشان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خواهد شد.

 

وی از طلاب علوم دینی خواست تا پس از اجتهاد به سوی تخصص در علوم انسانی بروند و گفت: از شورای عالی حوزه‌های علمیه عاجزانه تقاضا دارم که دانش علوم انسانی را از دانشگاه‌ها گرفته و به حوزه‌های علمیه بیاورند./997/ت301/ف2

ارسال نظرات