۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۳۰۲۴۵۶
معاون وزیر آموزش و پرورش در شیراز:

طرح حفظ موضوعی قرآن کریم در مدارس سراسر کشور اجرایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن کریم در مدارس سراسر کشور خبر داد.
کفاش معاون وزير آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، حمیدرضا کفاش، امروز در گردهمایی رؤسا، کارشناس مسئولان و کارشناسان ادارات قرآن، عترت و نماز سراسر کشور با اشاره به آغاز اجرای طرح اقامه نماز جماعت در بسیاری از مدارس در سطح شهرستان‌ها اظهار داشت: براساس تفاهم با سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور باید تمام مدارس جدید دارای نمازخانه باشند. ظرف چهار سال آینده برای مدارس فاقد نمازخانه در سراسر کشور نیز نمازخانه ساخته می‌شود.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه یکی از فعالیت‌های جذاب در حوزه تربیتی که از روزهای ابتدای پیروزی انقلاب مورد توجه بوده فعالیت‌های قرآنی است که بعد از سه دهه در کشور گسترش یافته است، خاطرنشان کرد: قرائت و حفظ قرآن کریم در سطح مدارس مورد تأکید است و حفظ موضوعی آیات برای عموم دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزانی که توانمندی حفظ کامل و ترتیبی قرآن کریم را ندارند در دستور کار قرار گرفته است.

 

کفاش با بیان اینکه برای آموزش حفظ موضوعی قرآن برای تمام مقاطع تحصیلی کتابی تهیه و تدوین شده است تصریح کرد: در هر سال دانش‌آموزان می‌توانند چهل آیه را حفظ کنند که در قالب این طرح تشویقی در پایان دوازده سال تحصیل هر دانش‌آموز نزدیک به پنجاه آیه از قرآن کریم را حفظ می‌کنند.

 

وی با ابراز اینکه در حوزه عترت نیز آشنایی با سیره ائمه اطهار(ع) و سبک زندگی امامان مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، گفت: در حوزه نماز نیز تأکید بر اقامه نماز جماعت در مدارس است؛ در این راستا تدوین سند اقامه نماز در دستور کار قرار دارد که با جدیت پیگیری می‌شود تا تمام بخش‌ها و حوزه‌های مرتبط وظایف خود را به‌درستی انجام دهند و ساعت نماز در برنامه درسی جدی گرفته شود.

 

وی با یادآوری اینکه در تابستان سال گذشته استان فارس میزبان مسابقات قرآنی دانش‌آموزان سراسر کشور بود و سال آینده همدان میزبان دوره بعدی این مسابقات است اظهار داشت: مراحل مسابقات قرآن در سطح مدرسه در سال تحصیلی نود و پنج-نود و چهار آغاز شده است و مرحله مناطق در زمستان امسال، مرحله استانی در بهار و مرحله کشوری نیز در تابستان سال آینده برگزار می‌شود.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بخش‌های دیگر از جمله فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانش‌آموزان نیز تأکید بر توسعه کانون‌های فرهنگی و تربیتی و اردوگاه‌های دانش‌آموزی است، گفت: در حال حاضر دو هزار اردوگاه دانش‌آموزی و کانونهای فرهنگی دانش‌آموزان در سراسر کشور فعالیت دارد که توسعه کمی و کیفی آنها در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

 

کفاش با اشاره به اینکه بازسازی، تأمین نیروی انسانی و افزایش اعتبار برای توسعه این مراکز در دستور کار قرار دارد، افزود: در برنامه ششم نیز امکانات بیشتری در اختیار کانون‌های فرهنگی دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا بتوانند برای اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه‌های خوبی را پیش‌بینی کنند و دانش‌آموزان بیشتری را جذب کنند.

 

کفاش با اعلام اینکه توسعه برنامه زیارت اولی‌ها از دیگری برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است و دانش‌آموزان دختر مقطع دوم دبیرستان که تاکنون به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) نرفته‌اند در قالب این طرح به مشهد مقدس اعزام می‌شوند عنوان کرد: از ابتدای امسال یک گروه پنج هزار نفری و یک گروه دو هزار نفری به مشهد اعزام شدند و این برنامه تا پایان سال ادامه دارد.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با ابراز اینکه اعزام دانش‌آموزان دوره دوم دبیرستان که درس آمادگی دفاعی دارند به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در غرب و جنوب کشور از دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است که با جدیت دنبال می‌شود اظهار داشت: در سال تحصیلی گذشته ششصد و پنجاه هزار نفر به این مناطق اعزام شدند و اعزام یک میلیون دانش‌آموز در برنامه سال تحصیلی جاری قرار دارد که از ده مهرماه امسال تاکنون دویست و پنجاه هزار نفر به این اردو اعزام شدند.

 

وی با بیان اینکه توسعه تشکل‌های دانش‌آموزی در سازمان دانش‌آموزی از جمله تشکل پیشتازان و فرزانگان از دیگر اهداف معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است و برای برگزاری اردوهای دانش‌آموزی به‌سبک اردویی برنامه‌ریزی می‌شود عنوان کرد: در همین راستا تابستان امسال برای سه هزار نفر از مربیان خانم و آقا در تهران دوره آموزش اردویی به‌سبک اردو برگزار شد.

 

کفاش با اعلام اینکه جمع‌آوری پاسخ‌های دانش‌آموزان به پرسش مهر رییس‌جمهور که امسال درباره مسئله هسته‌ای بوده از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد اظهار داشت: در این زمینه فراخوان منتشرشده و دانش‌آموزان، خانواده‌ها، دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و معلم‌های سراسر کشور می‌توانند پاسخ‌های خود را در قالب مقاله، پژوهش، آثار هنری و غیره ارائه دهند. کنگره نهایی مربوط به پرسش مهر با حضور برگزیدگان این حوزه اسفندماه امسال در تهران برگزار می‌شود./839/202/ب2

ارسال نظرات