۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۶
کد خبر: ۳۰۲۳۰۱
نمایشگاه مطبوعات؛

بیانیه هیأت داوران فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات که در مصلای تهران برگزار شد، بیانیه هیأت داوران فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرائت شد.
بيست و يکمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در مصلای تهران برگزار شد، بیانیه هیأت داوران فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرائت شد.

 

متن بیانیه بدین شرح است:

هدایای این دوره از بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اختصاص به رسانه‌هایی می‌یابد که به درست‌نویسی اهتمام داشته‌اند.

 

از آنجایی که از وظایف مهم رسانه انتقال درست و دقیق پیام به بهترین شکل و کوتاه‌ترین زمان است، استفاده درست از زبان به عنوان ابزار ارتباط که نقش بسیار مهم بر عهده دارد، بنابراین درست‌نویسی در رسانه با توجه به مطبوعات و خبرگزاری‌ها سبب قوام هنری در جامعه می‌شود.

 

جشنواره مطبوعات با افزودن درست‌نویسی و معیار نویسی افزون بر معیارهای که دارد، گام بلندی در پاسداشت زبان فارسی برداشته است.

 

در این دوره، انتخاب رسانه‌ها بر اساس نداشتن غلط‌هایی املایی و تایپی بوده است و همچنین معیارها دیگری همانند: ویرایش زبان شامل: اصل و معیار کوتاه نویسی، پرهیز از ابهام و تکرار و رعایت انسجام، رسایی و نوآوری مد نظر بوده است.

 

در این دوره فرهنگستان زبان و ادب فارسی علاوه بر روزنامه‌های سراسری و استانی؛ خبرگزاری‌ها و وبلاگ‌ها خبری را به داوری و ارزیابی افزوده است؛ روزنامه‌های ورزشی از جهت زبان فارسی آسیب‌های فراوانی داشتند در مرحله جدا ارزیابی شده است.

 

هیأت دوران مهم‌ترین نکته زبان مطبوعات کم‌توجه‌ی به زبان فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نداشتن یکدستی سبک نوشتار، وجود جملات طولانی و گاه مبهم، عدم رعایت اصول پیوسته‌نویسی و جدانویسی، نشانه‌گذاری نادرست، استفاده از عبارت‌های کلیشه‌ای را تأثیرگذار می‌داند.

 

همکارهای فرهنگستان زبان و ادب فارسی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سبب قوت و شادابی شده است./998/پ200/ف2

ارسال نظرات