۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۳۰۱۸۷۳
دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد؛

ضرورت زمانه‌شناسی برای پیشرفت در جامعه اسلامی

خبرگزاری رسا ـ دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، با اشاره به ضرورت زمانه شناسی و بصیرت نسبت به وقایع، گفت: در جهان امروز همه در پس شبکه‌های مجازی سوق داده شده‌اند و برای جامعه پذیر شدن و رفتار های سالم اجتماعی باید از هر گونه ابزار های فاسد در زندگی اسلامی خود دوری کنیم.
لا اله الا الله، محمد رسول الله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تربت حیدریه، مهدی بشارت، دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، صبح امروز در محل تالار ابن سینا این شهرستان با اشاره به ضرورت زمانه شناسی و بصیرت نسبت به وقابع اظهار کرد: باید مطابق با شناخت زمانه و همراه با اقتضائات موجود پیش برویم، در حقیقت در حال حاضر ما در شرایط خاصی زندگی می کنیم که در هیچ یک از ادوار تاریخ همانند حال حاضر نبوده است.


وی ادامه داد: تحولات  منطقه در سالهای اخیر شرایط خاصی را به وجود اورده است که نشان می دهد در هیچ یک از ادوار بشر تکنولوژی همانند امروز گسترش پیدا نکرده و شناخت شرایط که با سال های پیش تفاوت های چشمگیری پیدا کرده است، به ما در درک و فهم تحولات جامعه کمک می کند.


دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که باید ببینیم پیشرفت های اقتصادی در چه شرایطی حاصل شده است، تأکید کرد: باید تاثیر شرایط سیاسی را بر روح و روان خود بسنجیم تا بتوانیم به اسیب های جامعه همچون بد حجابی و امثال آن پاسخ های مناسبی را بدهیم.


بشارت با بیان این که شناخت عوامل فساد و بدحجابی سبب می شود تا خودمان را برای مقابله با فرهنگ غربی آماده تر کنیم، خاطر نشان کرد:  امروز ما در چنین شرایطی، چون نسبت به شرایط زمانه خودمان آگاهی نداریم، نمی توانیم راه های مبارزه با فرهنگ غرب و غرب گرایی را بیابیم، در حقیقت سیاست های مراحل مختلف کشور باید سنجیده شوند و بر اساس آن ثبات شکل بگیرد.


وی با بیان این که ما نسبت به شرایط زمانه آگاه و عالم نیستیم، تصریح کرد: در حال حاضر کشور ما و مسیری که در آن قرار دارد، گنگ و مبهم به نظر می رسد، ما چیزی حدود 150 سال پیش با غرب آشنا شدیم و به دنبال این رفتیم تا راهی را که آنها پیموده اند، یک شبه و تنها با کم ترین زحمت به دست اوریم و در این میان سردرگم هستیم.


دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: امروز مسکن مهر دچار رکود شده است زیرا که چندین سال پیش این طرح سبب شد تا حجم بالایی از نقدینگی وارد بازارهای کشور شود و تورم سرسام آور ایجاد کند، این تورم امروز در کشور نوعی رکود ایجاد کرده است، در هر یک از این ساخت و سازها نیز تعدادی زیادی از مردم درگیر رکود سنگین شده اند.


بشارت با بیان این که مقابله با تورم سبب شد تا ساخت و ساز های کشور با رکود سر سام آور مواجه شود، گفت:  رکوردی که در این وضعیت به وجود آمد، سبب شد تا وضعیت زندگی ها افول پیدا کند، همه اینها نیز نشات گرفته از این است که ما زمانه شناسی درستی نداشته و به دنبال راه حل های منظقی برای حل آنها نبوده ایم،


وی با اشاره به رشد تجمل گرایی در کشور اظهار کرد:  در جامعه ما برخی ها به دنبال رشوه و اختلاس هستند و دست از فساد بر نمی دارند، در جامعه اسلامی این اعتقاد وجود دارد که مجرد ها را زن بدهید تا خداوند روزی آنها را دو برابر کند، امروز با وجود مسلمان بودن بسیاری از اعتقادات دینی از میان رفته  و سرشاخه بودن توحید جایگاه و منزلت خود را به کلی از دست داده است.


دکترای علوم سیاسی با بیان این که تنها و تنها در نماز خداوند متعال را اصل و اساس هر کاری می خوانیم، گفت: امروز با وجود مسلمان بودن اعتقادات به کلی از میان رفته است، زمانه ما نسبت به 400 سال پیش تفاوت های معنایی خاصی پیدا کرده و اگر فاجعه منا سالها پیش اتفاق می افتاد، تا زمانی که از اخبار مطلع می شدند ماه ها زمان می برد.


بشارت با بیان این که در چارچوب تکنولوژی و تغییرات شرایط، زمان و مکان مفهوم خود را از دست داده است، یادآور شد: تکنولوزی با وجود اثرات مثبت و رو به جلو خود، آسیب های زیادی را نیز شکل داده است، در گذشته تجربیات به راحتی میان فرزندان و والدین منتقل شده و تعاملات موجود درس زندگی را یاد می داد، در جهان امروز همه در پس شبکه های مجازی سوق داده شده اند و برای جامعه پذیر شدن و رفتار های سالم اجتماعی باید از هر گونه ابزار های فاسد در زندگی اجتماعی خود دوری کنیم./864/202/ب2

ارسال نظرات