۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۳۰۱۸۶۵
نمایشگاه مطبوعات؛

حجت الاسلام ارباب سلیمانی: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم اجرای پیوست‌های فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با اشاره به ضرورت پیوست خانواده در هر پروژه ملی گفت: اگر پیوست خانواده در کشور به خوبی شکل می‌گرفت، امروزه با آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، تأخیر در ازدواج و اعتیاد رو به ‌رو نبودیم؛ زیرا بسیاری از این مسائل به عدم شناخت کافی درباره جایگاه خانواده برمی‌گردد و نتیجه غفلت از این نهاد تأثیرگذار اجتماعی است.
حجت الاسلام حميدرضا ارباب سليماني

حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، نهاد خانواده را مهم‌ترین نهاد اجتماعی خواند و اظهار داشت: خانواده به عنوان هسته اصلی و سلول بنیادین جامعه باید مورد توجه نهادهای مختلف فرهنگی قرار بگیرد؛ زیرا اگر خانواده به خوبی شکل گرفته و اداره شود، سایر بخش‌های جامعه نیز اصلاح خواهد شد.

 

حجت الاسلام ارباب سلیمانی با اشاره به اهمیت تربیت نسل در ساختار و آینده کشور ابراز داشت: اگر خانواده‌ها بتوانند نسل متدین و خوبی را تربیت کنند، بی‌شک بسیاری از مشکلات کشور قابل حل خواهد بود.

 

وی به تضعیف نقش تربیتی والدین و جایگزین شدن رسانه‌ها و نهادها در تربیت فرزندان اشاره و تأکید کرد: همان‌گونه که در غرب خانواده مورد غفلت قرار گرفت، در کشور ما نیز کار تربیتی فرزندان به مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها سپرده شده است و والدین به دلیل فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی و مشغله‌های روزمره؛ از این رسالت بزرگ غفلت ورزیده‌اند.

 

دبیر ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر به دنبال حل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی هستیم، باید ریشه را در خانواده‌ها جستجو کنیم؛ از این رو باید فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم در تجدید و احیای دوباره سبک زندگی اسلامی در جامعه انجام شود.

 

وی افزود: برای تحقق این امر، از یک سو باید به پدر و مادرها هشدارهای لازم را داد و دانش‌آموزان و دانشجویان را به گونه‌ای در مدارس و دانشگاه‌ها هدایت کرد که جایگاه مرجعیت پدر و مادر آسیب نبیند و در این شرایط جدید، مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار نگیرند.

 

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نقش دستگاه‌ها و نهادهای کشور را در جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی مهم دانست و تأکید کرد: نهادهای حکومتی در هر برنامه‌ریزی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که برای کشور انجام می‌دهند؛ پیوست خانواده را فراموش نکنند.

 

وی افزود: به عنوان مثال اگر در عسلویه، تشکیلات عظیمی برای صنعت پتروشیمی کشور راه‌اندازی می‌شود؛ آیا به پیوست خانواده توجه لازم شده است؟ و افرادی که به این منطقه گرمسیری مهاجرت کرده‌اند و گاهی به دلیل درآمد بیشتر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مجبور می‌شوند، شش ماه از خانواده دور باشند، آیا درباره مشکلاتی که برای آنها و همسرانشان پیش می‌آید،‌ تدبیری اندیشیده شده است؟

 

حجت الاسلام ارباب سلیمانی گفت: همین طور جوانی که برای کسب و کار ممکن است به بخش‌هایی ورود پیدا کند درباره آسیب‌های دوری او از خانواده فکری شده است؟

 

وی با اشاره به ضرورت پیوست خانواده در هر پروژه ملی، یادآور شد: در هر برنامه‌ و پروژه‌ای که طراحی می‌شود باید به این نکته توجه شود که آیا این برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری به نهاد خانواده لطمه می‌زند یا خیر؟

 

دبیر ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر پیوست خانواده در کشور به خوبی شکل می‌گرفت، امروزه با آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، تأخیر در ازدواج و اعتیاد روبه‌رو نبودیم؛ زیرا بسیاری از این مسائل به عدم شناخت کافی درباره جایگاه خانواده برمی‌گردد و نتیجه غفلت زا این نهاد تأثیرگذار اجتماعی است./908/پ200/ف

ارسال نظرات