۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۳۰۱۸۳۳
حجت‎‏الاسلام احمدی:

وقف یکی از شاخص های نظام حقوقی و اقتصادی اسلام است

خبرگزاری رسا ـ مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت با بیان اینکه کلمه «خیرات» بارها در قرآن ذکر شده است، افزود: قرآن انسان را به «خیرات» تشویق می‌کند و می‌فرماید: «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ» که به عینه می‎توان گفت ترویج فرهنگ وقف مصداق بارز این آیه شریفه است.
وقف

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‏ الاسلام قهرمان احمدی، مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت با تأکید براینکه یکی از بهترین راه‎هایی که می‎تواند برای انسان باقیات الصالحات باشد، وقف است، اظهار کرد: وقف صدقه جاریه‎ای است که از انسان به جا می‎‏ماند و تا ابد به واقف، خیر و برکت می‎رساند.

 

احمدی ترویج و توسعه فرهنگ وقف و توجه به آن را ضروری و امری پایدار دانست و گفت: مهمترین اقدام لازم در این راستا این است که علما، مراجع و بزرگان دین به موضوع اهتمام ویژه داشته و در مجالس، منابر و مراسماتی که اقشار مختلف مردم درآن حضور دارند، نسبت به تبلیغ و تبیین ابعاد این سنت دیرپای الهی گام بردارند.

 

وی وقف را نهادی برای برطرف کردن تنگناهای جامعه دانست و خاطرنشان کرد: به وسیله وقف می‏توان بخش قابل توجهی از مشکلات و تنگناهای جامعه را شناخت و اموال و دارایی‏های افراد نیکوکار را داوطلبانه در جهت رفع آنها به کار بست.

 

امام جمعه شهرستان هریس ادامه داد: یکی از ویژگی‎های نظام حقوقی و اقتصادی اسلام بسط و گسترش فرهنگ حسنه وقف است که در متون دینی ما به طور گسترده‌ای مطرح است؛ البته در قرآن کلمه وقف به صورت مصطلح به کار برده نشده است اما واژه‌ها و عبارات عامی داریم که یکی از موارد آنها را می‌توانیم وقف بدانیم. مثل کلمه «خیرات» که در قرآن آمده است، قرآن انسان را به «خیرات» تشویق می‌کند و می‌فرماید: «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ» که به عینه می‎توان گفت ترویج فرهنگ وقف مصداق بارز این آیه شریفه است.

 

وی افزود: از آثار و برکات وقف اداره بخشی از مراکز علمی و آموزشی است، هم‎‏اکنون بخشی از مراکز علمی ما ازبرکات وقف بهره‎مندند و دانشجویان و دانش‎آموزان مستعد بی‎‏بضاعت از ثمرات وقف استفاده می‌‎کنند، همچنین حوزه‎های علمیه و مراکز آموزشی و دینی ما از برکات وقف بهره برده و موقوفات خاصی نیز در این زمینه داریم.

 

مشاور امور روحانیت استان آذربایجان شرقی با اشاره به برکات وقف در عرصه‎های فرهنگی و اقتصادی یادآور شد: وقف برکات زیادی در عرصه‎های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به دنبال داشته و دارد و نیاز است صاحب‎نظران، دانشمندان و علما و اندیشمندان در زمینه آثار، دستاوردها و ثمرات آن قلم زنند و سخن برانند.

 

وی تأکید کرد: به طور قطع هر انسانی دوست دارد هم در زمان حیات و هم در دوران مماتش از او به نیکی یاد شود و ذکر خیر او شود؛ لذا بهترین راه یا یکی از بهترین راه‏هایی که می‎‏تواند برای انسان باقیات‏الصالحات باشد وقف است، چراکه افرادی که ازمواهب وقف و موقوفه بهره‏مند می‎شوند همواره درحق واقف دعای خیر می‌‎کنند.

 

احمدی گفت: اگر نظر و سمت و سوی افکار مردم به ویژه متمولان و متمکنان جامعه را به آثار دنیوی و اخروی وقف جلب کنیم و آنان در این زمینه توجیه کامل شوند، خیل عظیمی از مردم به این سنت حسنه روی آورده و نام خود را دربین واقفان خیراندیش ثبت خواهند کرد که این امر بیش از هرچیز مستلزم اطلاع‎‌رسانی ازطریق رسانه‌‎های مختلف دیداری، شنیداری و... است./1325/د101/ف

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات