۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۳۰۱۸۲۲

کتاب «کثرت یا وحدت وجود» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «کثرت یا وحدت وجود» اثر حجت الاسلام حسین عشاقی، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
کتاب کثرت يا وحدت وجود

 

به گزارش خبرگزاری رسا، این پژوهش، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب حجت الاسلام حسین عشاقی است که در گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان یافته است و شامل چهار بخش به شرح زیر است:

«بخش اول: برهان اول وحدت شخصی وجود بر مبنای عدم ناپذیری وجود»

«بخش دوم: برهان دوم وحدت شخصی وجود بر مبنای عدم معلولیت»

«بخش سوم: وحدت وجود و ارتباط آن با نحوه وجود کلی در خارج»

«بخش چهارم: برهان سوم وحدت شخصی وجود بر مبنای اصالت وجود»

 

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب خود، در بارة کتاب و ساختار آن می نویسد: «کتابی که با موضوع «مناظرات وحدت وجود» و تحت عنوان «وحدت وجود یا کثرت آن ؟» در پیشگاهتان هست، بجز مقدمة تفصیلی در أولش، حاصل مناظراتی است که بین این جانب حسین عشاقی و فاضل گرامی حجه الاسلام آقای غلامرضا فیاضی‌، در مورد ارزیابی برخی از براهین مسألة «وحدت شخصی وجود» و به پیشنهاد برخی از دانشجویان کارشناسی أرشد مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی برقرار شد.»

 

نگارنده در مباحث این چهار بخش، حامی وحدت وجود و تمامیت برهانهای مورد بحث آن، بوده، و حجت الاسلام فیاضی ناقد آنها، و بر همین مبنا در عنوانهائی که برای ساختار کتاب و فصل بندی آن تنظیم شده، از جناب آقای فیاضی با عنوان «ناقد» نام برده شده است.

 

أهمیت بحث وحدت یا کثرت وجود تا جائی است که می‌توان گفت هر یک از گرایشهائی که در این بحث بین صاحب نظران به‌وجود آمده است، موجب شده که یک مکتب فلسفی خاصی شکل بگیرد.

 

وجود در نزد مشائیان متکثر است به‌گونه‌‌ای که برای آن، حقائق متباینه‌ای قائل شده‌اند؛ بنابراین موضوع فلسفه برای آنها حقائقی است متکثر و متباین که جامع ذاتی مشترکی بین آنها نیست، و فقط آنها در یک مفهوم عامی که بالعرض بر آنها حمل می‌گردد، اشتراک دارند، طبعا فلسفه‌ای با چنین موضوعی، از فلسفه‌هائی که موضوعش وجودی است که فقط یک حقیقت واحد دارد، یا چند حقیقت معدود دارد، متفاوت است، و اینجا بود که مکتب فلسفی مشائی بر أساس موضوعی چنین متکثر شکل گرفت.

 

در فلسفة إشراقی نیز وجود متکثر و متباین بود، ولی تباین آن فقط به دو حقیقت نور و ظلمت منحصر بود؛ بنابراین فلسفه‌ای که آنها برای چنین موضوع متکثری با چنین تکثری ساختند از فلسفه‌های دیگر متمایز بود، و اینجا بود که مکتب خاصی در فلسفه‌ شکل گرفت.

 

بعد نوبت به حکمت متعالیة صدرائی رسید، صدرالمتألهین موضوع فلسفه را حقیقتی یک‌گونه و موجودی یگانه أما دارای مراتب متعدد قرار داد، و طبعا فلسفه‌ای متناسب با چنین موضوعی که به‌صورت تشکیکی، واحد و متکثر بود، شکل گرفت، و مکتب جدیدی در فلسفه به ظهور رسید.

 

 اما کار به اینجا ختم نشد؛ زیرا بر أساس دیدگاه‌های عرفانی ناب حقیقت «وجود» هیچ‌گونه کثرتی در خودش ندارد، بلکه اگر کثرتی هست مربوط به ظهورات و تجلیات این حقیقتِ از هر جهت نامتکثر است، و در اینجا است که بر أساس چنین موضوعی که هیچ‌گونه کثرتی به‌حسب خودش ندارد فلسفة دیگری شکل گرفته و خواهد گرفت.

 

در اینجا است که أهمیت و ضرورت پرداختن به این بحث روشن می‌گردد؛ چون مسأله‌ای که در ایجاد مکاتب فسلفی گوناگون نقش مؤثر و قابل توجهی داشته، شایسته است بیش از پیش مورد توجه و بررسی پژوهشگران و صاحب نظران در مسائل فلسفی قرار گیرد؛ این کتاب می‌تواند در رسیدن به این مهم کمک شایسته‌ای بکند.

 

گفتنی است کتاب «کثرت یا وحدت وجود» اثر حسین عشاقی، با قیمت 40000 تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

 

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.orgمراجعه کنند./992/د102/ق 

منبع: روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ارسال نظرات