۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۳۰۱۶۸۱
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

کج‌روی‌های سیاسی ریشه در سستی دینی دارد/ پشت کردن به نظام ناشی از ضعف عقیدتی است

خبرگزاری رسا ـ تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران تصریح کرد: در روزگار کنونی شاهد هستیم افرادی مواردی را به امام راحل(ره) نسبت می‌دهند که به هیچ عنوان وجود نداشته است.
حجت الاسلام والمسلمين رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، متولی مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران، ظهر چهارشنبه بیستم آبان در این مرکز حوزوی، گفت: بر اساس عوامل و مولفه‌های غیبت می‌توان آن‌را به چند دسته تقسیم کرد، بر اساس فاعل غیبت می‌توان غیبت کنندگان را در یک دسته قرار داد، بر اساس انگیزه غیبت نیز می‌توان این فعل حرام را از چند منظر مورد بررسی قرار داد.

 

وی افزود: گاهی انسان بر اساس انگیزه تخریب، دست به غیبت می‌زند و تصور این‌را دارد که آن فرد مستحق تخریب است و تلقی خود را از این کار بر اساس غلط انجام می‌دهد به این صورت که فرد خیال می‌کند اگر این‌کار را انجام دهد به صلاح دین و جامعه است، اما این عمل در حالی رخ می‌دهد که معلوم نیست که غیبتی را که انجام می‌دهیم چیزی عاید جامعه شود.

 

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: گاهی تصور می‌شود کسی با نظام و دین زاویه دارد و بر اساس این تصور، افراد با قصد قربت الی الله وی را تخریب می کنند و بدی های او را در همه جا مطرح می کنند.

 

مقصد عالی با مسیر دانی منافات دارد

وی در خصوص برخی نیات در عمل غیبت نیز، گفت: گاهی دعاوی مختلف و خواه خیر خواهانه انسان را سمت غیبت می‌برد، ولی اصولا باید توجه داشت که مقصد عالی از مسیر دانی و غلط به دست نمی‌آید، زیرا مسیر ارزشمند منجر به یک هدف ارزشمند می‌شوند.
 

وی اضافه کرد: هدف وسیله را توجیه نمی کند، زیرا اگر این‌گونه بود می‌شد هر وسیله را در راه رسیدن به هدف به کار برد، باید توجه داشت که مقصد ما باید با مسیر ما سازگاری داشته باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد درباره جعل احادیث، اظهار داشت: برخی از اخباری که جعل شده است برآمده از ذهن عوامان شیعی و سنی بوده است که بر اساس تفکر خود دست به جعل حدیث زده بودند، برای مثال در خصوص پیامبر(ص) گاهی آن‌قدر حدیث دیده می‌شود که اگر رسول خدا(ص) تمام عمر خود را هم دم به دم سخن می‌گفتند باز به این تعداد نمی‌رسید.

 

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) بیان داشت: امام علی(ع) در تمام مراحل زندگی همراه پیامبر(ص) بود و تمام آیات الهی را که به رسول خدا(ص) نازل می‌شد را درک کرده بود، با این شرایط امیر مومنان(ع) تعداد روایتی که از رسول خدا(ص) نقل کرده است بسیار کمتر از تعداد روایاتی است که برخی بازگو کرده‌اند.

 

جعل احادیث با مقاصد سیاسی صورت می‌گرفت

وی با پرداختن به پشت پرده جعل احادیث، اظهار کرد: گاهی در طول تاریخ احادیث سفارشی و با دستور خلفا جعل می‌شدند، گاهی هم فکر می‌کردند اگر برخی از جملات را به پیامبر(ص) نسبت دهند به نفع مردم می‌شود، در روزگار ما نیز افرادی هستند که مواردی را به امام راحل نسبت می‌دهند که چنین موضوعاتی به هیچ‌وجه وجود نداشته است.

 

استاد برجسته اخلاق ادامه داد:  برخی از معاصی مانند دروغ، غیبت و تهمت از یک‌سری دعاوی صحیح برخواسته که این موضوع بسیار اسف‌بار است.

 

حجت الاسلام والمسلمین درباره وجوه مختلف غیبت، گفت: برخی اعتقاد دارند که انجام دادن یک‌سری اعمال غیبت نیست، اما فقط غیبت زبانی نمی‌باشد، گاهی نوشته مکتوب و نسبت دادن غلط و حتی اشاره بد نیز عین غیبت است.

 

نباید افراد را بر اساس خانواده آن‌ها قضاوت کرد

وی با تقبیح برخی از رفتارها در جامعه، تصریح کرد: در برخی موارد هم افراد به وضع نسبی افراد اشاره می‌کنند، بسیار زشت است که مشکلات نسبی افراد را در جاهای مختلف بازگو کنیم، زیرا مشاهده شده است که شخصیت بالای یک فرد با این اعمال به‌کل تخریب می‌شود.

 

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) اضافه کرد: گناه افراد را نباید به پای فرزندان آن‌ها نوشت، شاید همان فرزند سالم، صالح و انقلابی باشد و اعمال افشاگرایانه ما فرد را از مسیر صحیح خارج و وی را سرخورده کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با هشدار در خصوص عواقب غیبت، ابراز داشت: باید توجه داشت نفس غیبت گناه کبیره است، اما در همین گناه هم شدت و ضعف وجود دارد، اما برخی از غیبت‌ها بسیار شدید است و عواقب بسیاری را از نظر گناه برای فرد دارد.

 

استاد برجسته اخلاق به بُعد دیگری از رفتارهای غلط اجتماعی پرداخت و ابراز داشت: گاهی اوضاع اقتصادی افراد مورد تمسخر قرار می‌گیرد، گاهی فقرایی هستند که عفیف می‌باشند، اما عده‌ای می ‌آیند و آبروی آنها را می‌برند و زندگی فقیرانه او را عاملی در جهت تحقیرش به کار می‌گیرند، در برخی از موارد نیز عیوب جسمی را مورد هجمه قرار می‌دهند و فرد را اذیت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: گاهی بر ملا کردن عیوب جسمی و روحی افراد کاملا جایگاه و وجهه فرد را در جامعه تغییر می‌دهد، جار زدن عیوب افراد از نظر فیزیکی و روحی نیز باید در نظر داشت که عین غیبت است.

 

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) تاکید کرد: مواردی وجود دارد که عده‌ای از افراد مشکل عقیدتی دارند و التزام دینی محکمی ندارند، اما در جمع نماز می خواند و تنها یک مسأله تاریک عقیدتی در آن‌ها وجود دارد، ولی باز عده‌ای وجود دارند که همان موضوع را بزرگ می‌کنند، در حالی‌که همان نقطه ضعف اعتقاد هیچ آسیبی به جامعه نمی‌رساند.

 

باید در مصالح ملی واقعیات افراد را بیان کرد

حجت الاسلام والمسلمین رشاد تاکید کرد: مواردی وجود دارند که بر ملا کردن عیوب یک تکلیف است، بر فرض مثال می‌خواهند فردی را در نظام به کار بگیرند و اگر ما بدانیم آن فرد التزامی به رهبری و نظام ندارد باید آن موضوع را بگوییم، زیرا همان فرد ممکن است که به نظام اسلامی خیانت کند.

 

وی در خصوص حفظ شأن افراد، اظهار کرد: وقتی که یک فرد عملی خلاف شرع کرده است و اخلاقیات را زیر پا گذاشته اما پس از آن با تمام وجود توبه کرده باشد دیگر نباید عیب او را فریاد زد، زیرا اگر آن فرد روزی فاسق بوده، گفتن عیب او نیز ما را فاسق می‌کند.

 

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در خصوص اهمیت شب قدر، بیان داشت: شب قدر آن‌قدر اهمیت دارد که 90 درصد افراد اهل ایمان را به پای توبه می‌کشاند، پس اگر پس از آن شب‌ها گناه مومنی را فریاد زدیم خود ما مرتکب گناه بزرگ‌تر شده‌ایم.

 

باید افراد را در ظرف زمان حال سنجید

استاد برجسته اخلاق درباره عیوب دینی انسان‌ها، گفت: ذکر عیب دینی افراد نیز بسیار ناپسند است، افرادی بودند که انحرافات فکری داشتند و در پیش از انقلاب رفتارهای صحیحی را انجام نمی‌دادند اما امروز همان افراد عناصر موثر جامعه شده‌اند و رفتار و عقاید خود را درست کرده‌اند.

وی با اشاره به منش فکری امام راحل(ره)، گفت: امام خمینی(ره) می فرمودند؛ «میزان حال افراد است»، شاید یک عده طرفدار یک خط فکری و نویسنده خاصی در گذشته بودند اما امروز بسیار معتقد و مقید می‌باشند، متاسفانه موردی پیش آمده بود که یک فرد خطای اخلاقی یک نماینده مجلس را منتشر کرده بود، این عمل بسیار ناپسند است زیرا آن فرد آن عمل را 40 سال قبل انجام داده بود، اما همان فرد امروز در جهت اعتلای نظام اسلامی گام برمی‌دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد تاکید کرد: وقتی یک موضوع جایز است اصلا به این معنا نیز نیست باید حتما انجام داد، گاهی حتی غیبت یک فرد اگر حرام هم نباشد می‌تواند آسیب‌رسان باشد، زیرا باید تحت هر شرایطی حریم افراد را حفظ کرد.

 

غیبت تضییع حق الناس است

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خصوص نقش تخریبی غیبت، بیان داشت: برخی از محرمات نقش آتش را دارند، باید توجه داشت که غیبت ثواب ما را می‌سوزاند و از بین می‌برد، پس باید بسیار مراقب باشیم و سمت غیبت نرویم، ضمن اینکه نمی‌شود گفت در زمانی که گناه کردیم ثواب نیز انجام داده ایم، زیرا غیبت تضییع حق الناس است و به هیچ عنوان پاک نمی شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ادامه داد: اگر فردی که غیبت می‌کند نماز شب نیز می‌خواند قطعا دو اتفاق برای او می‌افتد، یا او به‌طور کل از نماز دور می‌شود و یا نماز او را از غیبت دور می‌کند، ضمن این‌که هر گناهی یک گناه را با خود می‌آورد و سلب توفیق را ایجاد می‌کند.

 

وی گفت: در بسیاری از تلاطمات سیاسی مشاهده شده که منشأ دینی وجود دارد، زیرا افرادی که به ولایت و نظام پشت می‌کنند در پس رفتار خود یک ضعف عقیدتی دارند و همان موضوع باعث پشت کردن آن‌ها به نظام می‌شود./856/پ201/ج

ارسال نظرات