۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۳۰۱۳۷۱
نماینده مردم تهران در مجلس:

بسته‏های دولت کارشناسی نشده است/ نظارت بانک مرکزی ضعیف است

خبرگزاری رسا ـ حجت‏الاسلام مصباحی مقدم گفت: مشورت دولت با مجلس ضروری است و برای موفق بودن بسته اقتصادی دولت نظارت امری بسیار ضروری است.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم، رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بسته اقتصادی خروج از رکود با سخنرانی حجت‏الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی قبل از ظهر امروز در دانشگاه مفید قم برگزار شد.

 

در این نشست حجت الاسلام مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس با تحلیل بسته اقتصادی دولت برای خروج از رکود گفت: بسته اقتصادی دولت به مجلس پیشنهاد شد اما انتظار ما این بود که دولت قبل از انجام هر عملیاتی از نظرات صاحب نظران و کارشناسان بهره گیرد و مجلس را نیز به مشورت بگیرد.

 

وی در ادامه افزود: متأسفانه مشی دولت در این دو سال به طوری بوده که نظرات خود را تا روز انتشار آن مخفی نگه می‏دارد که به نظر می‏رسد این مشی باید تغییر کند.

 

وی ادامه داد: کاهش فروش نفت زیر یک میلیون بشکه در روز و همچنین کاهش قیمت نفت به نصف قیمت سال 91 درآمدهای دولت را کاهش داده است.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: به نظر می‏رسد کاهش اتکا به نفت به نوعی نعمتی برای کشور محسوب می‏شود که البته همراه با فشارهایی نیز هست که باید با شفاف سازی عملکرد بنگاه‏های اقتصادی و دریافت مالیات به طور صحیح مشکلات را رفع کنند.

 

وی تصریح کرد: دولت مشکلات اقتصادی خود را به کمبود تقاضا و نیز تنگای مالی خود معرفی می‏کند  بنابراین در صدد رفع آن هستند که این بسته اقتصادی خروج از رکود را به طور کوتاه مدت ارائه داده است.

 

حجت‏الاسلام مصباحی مقدم به بیان بندهای این بسته پرداخت و ابراز داشت: کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک مرکزی به سبب دسترسی بیشتر بانک‏ها به منابع، انتشار اوراق مالی به سبب کاهش نقدینگی کشور برای تحریک تقاضا که کاهش نرخ سود 29 درصد بانک‏ها به 26 درصد از جمله این فعالیت‏ها است.

 

وی معوقات بزرگ بانکی را از بزرگترین مشکلات اقتصادی خواند و افزود: به نظر می‏رسد این بسته برای کوتاه مدت تأثیر گذار باشد اما بسیار جزئی نگر و غیر کلی است و مشکل را به طور بلند مدت حل نخواهد کرد که البته فعالیت دیگر دولت‏ها در گذشته نیز به این صورت بوده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر دولت بعد از اجرای این برنامه کوتاه مدت، آن را به بلند مدت تبدیل نکند قطعا ضرر دیگری مانند دولت دهم کشور وارد خواهد کرد.

 

وی به وام خودرو اشاره و تصریح کرد: وام خرید خودرو و کالا که دولت ارائه داده است از بندهای این بسته است اما یکی از مشکلات این است که بنگاه‏هایی در حال  حمایت هستند که بارها حمایت شده‏اند و تأثیر آنچنانی ندارد، امروز 85 درصد بنگاه‏های ایران بنگاه‏های کوچک است اما وضع وخیمی دارند و متأسفانه بسته دولت به حمایت از بنگاه‏های بزرگ می‏پردازد.

 

وی تحریم‏های ظالمانه علیه ایران را از مهم‏ترین مشکلات خواند و ابراز داشت: اگر تحریم‏ها برداشته شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد اما مسأله مهم این است که مصرف انرژی در کشور  بیش از چهار برابر میانگین جهانی است و شرکت‏هایی وجود  دارند که می‏توانند در صد هدر رفت انرژی کارخانه ها را کاهش دهند به شرطی که به آنها بها داده شود.

 

حجت‏الاسلام مصباحی مقدم ادامه داد: در زمینه خودرو سازی نیز این مسأله وجود دارد به عنوان مثال در مصرف گازوئیل با اجرای یک طرح اصلاحی پنجاه درصد مصرف کاهش پیدا خواهد کرد.

 

وی با ابراز تأسف از رشد منفی صنعت و معدن در شش ماهه نخست امسال ابراز  داشت: حمایت مالی برای شرکت‏های دارای هشتاد درصد توان مالی عملی صحیح است زیرا با بیست درصد تزریق منابع این بنگاه‏ها فعال می‏شود اما باید مواظب بود که با نفوذهای سیاسی این منابع در جای خود استفاده شود.

 

نماینده مردم تهران با انتقاد از نظارت ضعیف بانک مرکزی تصریح کرد: با کاهش سود بانک‏ها منابع بانک‏ها به مؤسسات غیر قانونی با سود بالا تزریق می‏شود که این خود مشکل دیگری را ایجاد می‏کند که علت اصلی آن عدم نظارت بانک مرکزی درباره این مؤسسات است که برخی از آنها 600 و 200 شعبه غیر قانونی در کشور دارند.

 

وی در پایان تأکید کرد: برای موفق بودن این بسته و همچنین صادرات تولیدات داخلی نظارت مهم‏ترین نقش را بازی می‏کند و از طرفی نیز باید مواظب بود که درآمد حاصل از صادرات در بانک‏هایی که قابلیت بلوکه شدن منابع مالی کشور را دارند تزریق نشود تا اثر آن خنثی نشود./1329/پ201/ج

ارسال نظرات