۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۳۰۱۱۰۵
نمایشگاه مطبوعات؛

نقش نهادهای مختلف برای جلوگیری از نفوذ فرهنگی دشمن

خبرگزاری رسا ـ مشاور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد به راه‌های جلوگیری از نفوذ فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این زمینه خانواده نقش فرهنگی، دستگاه‌های آموزشی وظیفه پایش دائمی و انتقال آن به عناصر جامعه،‌ رسانه‌ها وظیفه گفتمان سازی عناصر هویت ملی و دستگاه‌های فرهنگی نیز وظیفه پرورش عناصر هویت ملی را بر عهده دارند.
حجت‌الاسلام ملانوري

حجت‌الاسلام علی ملانوری، مشاور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از غرفه خبرگزاری رسا در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با بیان این‌که جریان نفوذ فرهنگی در کشور را می‌توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد، اظهار کرد: از یک سو می‌توان نفوذ کننده و از سوی دیگر نفوذ پذیرنده را مورد بررسی قرار داد.

 

وی افزود: در عموم مسائل فرهنگی یک طرف ارسال کننده محتوا و طرف دیگر گیرنده این محتوا است که باید این دو گروه مورد بررسی قرار گیرد، یعنی باید بدانیم منفذهای ما برای پذیرش کجا بوده و راه درمان آن چیست؟

 

مشاور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که تمام حوزه‌های فرهنگی، حوزه‌های نفوذپذیری و یا نفوذناپذیری هستند،‌ تصریح کرد: اگر فرد آمادگی پذیرش مؤلفه‌های فرهنگی اغیار را داشته باشد، در حوزه‌ نفوذپذیری قرار دارد.

 

وی ادامه داد: البته در مقابل نفوذپذیری می‌توان نفوذناپذیری را داشت و در مسیر اهداف انقلاب فرهنگی که یکی از مبانی اصلی ایجاد انقلاب است،‌ حرکت کرد.

 

حجت‌الاسلام ملانوری همچنین بصیرت، شناخت دشمن و‌ مسلح بودن به ابزارهای مختلف را از جمله راه‌های جلوگیری از نفوذ فرهنگی دشمن برشمرد.

 

مشاور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که هر جامعه‌ای دارای هویت فرهنگی است، تصریح کرد: جامعه ایرانی نیز هویت فرهنگی ویژه خود را دارد.

 

وی تمدن تاریخی، زبان فارسی، حب اهل‌بیت(ع)،‌ اخلاق، آداب و رسوم ایرانی را از مؤلفه‌های فرهنگی اصلی ایرانیان دانست و گفت: حفظ و توسعه هویت فرهنگی ایرانیان از راه‌های جلوگیری از نفوذ فرهنگی دشمن است.

 

حجت‌الاسلام ملانوری تأکید کرد: البته در این زمینه خانواده نقش فرهنگی، دستگاه‌های آموزشی وظیفه پایش دائمی و انتقال آن به عناصر جامعه،‌ رسانه‌ها وظیفه گفتمان سازی عناصر هویت ملی و دستگاه‌های فرهنگی نیز وظیفه پرورش عناصر هویت ملی را بر عهده دارند.

 

وی اضافه کرد: اگر تمام جامعه ایران به دستگاهی برای حفظ و توسعه عناصر هویت ملی ایرانیان تبدیل شود، یک گام بزرگ در مقابله با نفوذ دشمن برداشته‌ایم.

 

مشاور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غنای فرهنگی کشور را از دلایل تهاجم فرهنگی دشمن به آن دانست و گفت: مزیت نسبی ایران، انقلاب اسلامی و مکتب اسلام همین عناصر فرهنگی هستند.

 

وی ادامه داد: حجم زیادی از عناصر فرهنگی کشورهای همسایه در سال‌های اخیر از بین رفته، ولی برای ایرانیان باقیمانده و طبیعی است که دشمن در این زمینه طمع کند، هر چند دشمن در عناصر مختلف کشور همانند اقتصادی، نظامی و غیره نیز طمع دارد، اما معمولاً طمع مهاجم بیشتر به کانون یک جامعه‌ است./993/پ200/ف2

ارسال نظرات