۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۳۰۱۰۰۷
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی:

پیگیری ها تا زمان روشن شدن وضعیت مفقودان فاجعه منا ادامه پیدا کند/ حکام سعودی تنها توهم قدرت دارند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر نطق پر صلابت، شجاعانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب نبود سعودی ها بنای تحویل جنازه ها به کشور را نداشتند، گفت: سعودی ها در صدد بودند تا فرصت سوزی کرده و جان باختگان فاجعه منا را در گور جمعی دفن کنند.
حجت الاسلام سيداحمد حسيني خراساني حجت‌الاسلام حسيني خراساني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خراسانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکشنبه شب در مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت زائران خانه خدا در فاجعه منا که با حضور مراجع و علما در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: از مسلمات فقه این است که اگر شخصی در یکی از میقات ها محرم و وارد حرم مکه شود و تا قبل از به پایان رساندن مناسک بمیرد حج او صحیح بوده و نائب گرفتن برای این شخص نیاز نیست.


وی افزود: زائران بیت الله الحرام که در منا جان خود را از دست دادند، افزون بر برائت ذمه آنچنان پاک و پاکیزه به لقاء پروردگار پیوستند که به مفاد روایات فراوانی همانند روزی که به دنیا آمدند پاک از دنیا رفته اند؛ این زائران مظلوم پس از بازگشت از عرفات و مشعر در حال احرام جان خود را از دست دادند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حاجیان از مقام والایی برخوردار هستند و به آنها ضیوف الرحمن گفته می شود، اظهار داشت: همه ساله شعار حاکمان سعودی و دست اندرکاران برگزاری موسم حج این است که خدمتگزاری به حجاج شرافت و مدال افتخار ما است؛ البته اگر این شعار همراه با صداقت باشد درست است.


وی ادامه داد: به دور از هرگونه تعصب و عواطف و احساسات حجی که بایستی کانونی برای نشر فرهنگ اسلامی و ارائه اسلام ناب برای جهانیان باشد متأسفانه در فضایی بدون آزادی و خفقان برگزار می شود، نمونه ای بر تأیید این مسأله که امسال اتفاق افتاده این است زمانی که یکی از آشنایان مرحوم آیت الله مؤیدی قمی دست وی را می بوسد این عالم دینی را دستگیر می کنند و می گویند که چرا چنین اتفاقی افتاده است؛ این یعنی خفقان و فضای غیر آزاد که منافی با شعارهای آل سعود است.


حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با بیان این که متأسفانه 8 هزار نفر در جریان فاجعه منا جان خود را از دست دادند، ابراز داشت: همواره در دنیا سیره عقلا در همه ادیان بر این بوده که اگر حوادثی همچون زلزله در کشوری اتفاق می افتد این حادثه را به فرصتی برای تلطیف روابط سیاسی بین دولت ها تبدیل می کردند.


وی عنوان کرد: اگر شاه مست سعودی در پی این حادثه غم بار و بزرگ انسانی فراست و سیاست به خرج می داد می توانست این حادثه را به فرصتی برای تلطیف روابط با نظام قدرتمندی همچون جمهوری اسلامی ایران و ملت آن تبدیل کند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هزاران نفر در منا جان دادند حال کسی که عهده دار مدیریت حج است و خود را خادم الحرمین می داند حتی از یک اظهار همدردی با امت اسلام و کشورهای آسیب دیده دریغ کرد؛ آیا سعودی ها نمی توانستند با امت اسلام ابراز همدردی کنند.


وی اضافه کرد: حاکمان سعودی بر اثر سکر ثروت و توهم قدرت به هیچ یک از اصول انسانی و عقلایی اعتنایی ندارند، در جریان فاجعه منا سعودی ها بنای هیچ گونه همکاری نداشتند بلکه در صدد اذیت کردن و تحقیر بودند.


حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با بیان این که اگر نطق پر صلابت، شجاعانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب نبود سعودی ها بنای تحویل جنازه ها به کشور را نداشتند، گفت: سعودی ها در صدد بودند تا فرصت سوزی کرده و جانباختگان را در گور جمعی دفن کنند.


وی افزود: رهبر انقلاب فرمودند اگر سعودی ها هتاکی را ادامه دهند شاهد برخورد خشن خواهند بود، همین فرمایشات ایشان سبب تغییر موضع عربستان و همکاری سعودی ها شد؛ هشدار به موقع رهبر انقلاب و تلاش های خستگی ناپذیر و شبانه روزی مسؤولان سازمان حج و زیارت و حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت سبب بازگشت اکثر جنازه ها به میهن شد، تلاش ها باید ادامه پیدا کرده تا سرنوشت مفقودان این فاجعه عظیم مشخص شود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در میان جان باختگان منا اقشار گوناگون وجود داشتند، ابراز داشت: از حوزه علمیه قم که در همه عرصه ها پیشگام است آیت الله مؤیدی قمی و اساتیدی از حوزه حضور داشتند، همچنین تعدادی از قاریان بین المللی ایران و دست اندرکاران بعثه مقام معظم رهبری جان خود را از دست دادند.


وی ادامه داد: در ماجرای منا به ملت ایران و امت اسلام ظلم شد که سعودی ها باید به زائران کمک می کردند اما جان دادن ضیوف الرحمن را به تماشا نشستند و با کمال بی اعتنایی شاهد جان باختن هزاران نفر بودند؛ از شاه سعودی که به عنوان سلطان قانع نیست و می خواهد امام المسلمین باشد باید پرسید که آیا برخورد او با زائران خانه خدا درست بوده و چرا حتی از اظهار همدردی با امت اسلام دریغ کرده است./1323/پ202/ج

ارسال نظرات