۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۳۰۰۸۲۳
به همت مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا مشهد؛

نخستین مرکز «تخصصی زن و خانواده شرق کشور» آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد، در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب، نخستین مرکز تخصصی زن و خانواده شرق کشور را تأسیس و راه‌اندازی کرد.
نخستين مرکز تخصصي زن و خانواده شرق کشور نخستين مرکز تخصصي زن و خانواده شرق کشور نخستين مرکز تخصصي زن و خانواده شرق کشور نخستين مرکز تخصصي زن و خانواده شرق کشور نخستين مرکز تخصصي زن و خانواده شرق کشور

خانم رضایی، مدیر نخستین مرکز تخصصی زن و خانواده شرق کشور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) مشهد، در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مبنی بر ضرورت ایجاد مرکزی تخصصی با محوریت زن  و خانواده، نخستین مرکز تخصصی زن و خانواده شرق کشور را تأسیس کرد.

 

وی به ضرورت ایجاد این مرکز اشاره کرد و گفت: آیت الله خامنه ای، در فروردین ماه 1393 فرمودند: «مرکز مطالعاتی و کاری که یک راهبرد صحیح و همه‌جانبه را درباره مسأله زن بررسی، دنبال و اجرایی کند نداریم. این مرکز باید به وجود بیاید و البته الزاماتی دارد».

 

رضایی به لزوم و اهمیت تأسیس این مؤسسه اشاره و ابراز کرد: در جهان امروز طرح پرسش‌های نو و مسائل پیچیده و چندوجهی درحوزه زن و خانواده باعث احساس نیاز بیش از پیش به تأسیس مراکز پژوهشی مرتبط شده است.

 

مدیر سطح سه مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد با اشاره به این که پاسخگویی به پرسش های روز، رسالت مرکز تخصصی زن و خانواده است، افزود: در جهان امروز طرح پرسش‌های نو و مسائل پیچیده و چندوجهی درحوزه زن و خانواده سبب احساس نیاز بیش از پیش به تأسیس مراکز پژوهشی مرتبط شده است.

 

مدیر نخستین مرکز تخصصی زن و خانواده افزود: تجربه نشان داده است، نهادهایی که در امر تصمیم گیری، اجرا و آموزش از مطالعات و تجربیات این مراکز پژوهشی استفاده می‌برند و از چنین تکیه گاه‌های علمی و تحقیقاتی سازمان یافته‌ای بهره می‌برند، در کیفیت و کمیت نتایج عملکرد و نیز شناخت نیازها، تدوین و اجرای سیاست‌ها در سطح بالاتری از سایر نهادها هستند.

 

ضرورت برپایی مرکز مطالعاتی زنان و خانواده
وی افزود: درحال حاضر نهادهای گوناگونی وجود دارند که درباره مسائل زنان مطالعه می‌کنند، این در حالی است که هر یک از این نهادها از دیدگاه خود که ضرورتاً با یکدیگر هماهنگ نیستند، به مسائل زنان می‌پردازند. به همین دلیل خلأ وجود یک مرکز که بتواند به هماهنگی نهادهای مختلف بپردازد و از موازی‌کاری جلوگیری کند احساس می‌شود؛ از این رو، این مرکز می‌تواند ظرف خوبی برای یک‌پارچه‌کردن وضعیت موجود باشد.

 

رضایی در ادامه با اشاره به این که با آغاز به کار این مؤسسه، به جمع آوری اطلاعات اکتشافی پرداختیم، گفت: نظر به عدم وجود مرکز مختص به زنان در شرق کشور به ویژه مشهد مقدس که پایتخت معنوی کشوراست، ضرورت چنین مجموعه ای دو چندان می‌شود.

 

مدیر سطح سه مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد اظهار کرد: مرکز تخصصی زن و خانواده  مکانی «علمی پژوهشی» وابسته به مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) است که با هدف پژوهش و تربیت محقق در زمینه زن و خانواده در جهت ارائه برون دادهای ارزنده علمی و تحقیقاتی فعالیت می کند.

 

اهمیت تدوین الگوی زن و خانواده  تراز انقلاب اسلامی
مدیر سطح 3 مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد به هدف ایجاد این مؤوسسه اشاره و تصریح کرد: هر کسی درحد وسع و توانش باید نسبت به وضعیت اسف بار زن وخانواده قدمی بردارد و مرکز تخصصی  زن و خانواده نیز رسالت خود دید که در این راستا قدمی بردارد. 

 

وی در ادامه با بیان این که این مرکز در ساختمان تحصیلات تکمیلی مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مستقر است، ابراز کرد: تدوین الگوی زن و خانواده  تراز انقلاب اسلامی و متناسب با سبک زندگی دینی و نیز کاربردی نمودن یافته های پژوهشی در عرصه های مرتبط به زن و خانواده تراز  انقلاب اسلامی، از دیگر  اهداف بلند مدت این مؤسسه است.

 

مدیر نخستین مرکز تخصصی زن و خانواده  با بیان این که  مؤسسه مرکز تخصصی زن و خانواده شرق کشور، بر آن است تا پژوهش های موجود در زمینه زن و خانواده را راهبردی کند، افزود: ما در راستای این طرح برآنیم تا ظرفیت عظیمی از نیروهای انسانی توانمند که دراین مجموعه  به لحاظ قدمت آن  وجود دارد و تلفیق این توانمندی ها با ظرفیت های بیرونی اعم از دانشگاه،  مراکز تحقیقاتی و سایر حوزه های علمیه بررسی و ساماندهی کنیم.

 

رضایی به شیوه اجرای این مؤسسه اشاره کرد و گفت: ایجاد کتابخانه تخصصی زن و خانواده و فراهم‌کردن بانک اطلاعات، ریشه یابی و ایجاد شبکه ارتباطی بین مراکز مرتبط در سطح کشور، شناسائی مسائل اصلی و مورد نیاز که یا بدان پرداخته نشده یا نیاز به پژوهش بیشتر دارد، سازماندهی ظرفیتهای نرم افزاری و سخت افزاری موجود و برنامه ریزی جهت ارتقاء آن و  بررسی کارهای انجام شده یا در دست اقدام در مراکز مختلف و اجتناب از موازی کاری شیوه اجرایی این مؤسسه است.

 

ایجاد ارتباط فعال و سازنده با سایر مؤوسسات و جوامع علمی و پژوهشی
مدیر سطح 3 مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد به شرح وظایف این مؤوسسه اشاره و تصریح کرد: انجام طرح های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه ای در زمینه زن و خانواده و رشته های وابسته به آنها، انجام خدمات مشاوره علمی ـ تحقیقاتی در ارتباط با برنامه های تحقیقاتی مورد نظر از جمله وظایف این مؤوسسه است.

 

رضایی گفت: بررسی و شناسایی نیازهای گوناگون برنامه های تحقیقاتی مورد نظر در زمینه های مختلف علمی ـ تحقیقاتی و بهره گیری مطلوب از امکانات موجود در جهت برنامه ریزی طرح های تحقیقاتی مرتبط و متناسب با نیازها، انجام فعالیت های ضروری در جهت بکارگیری نتایج تحقیقات در اجرا، فراهم آوردن امکانات لازم و متناسب با برنامه ها و طرح های تحقیقاتی مربوطه از دیگر طرح های در نظر گرفته شده است.

 

مدیر نخستین مرکز تخصصی زن و خانواده با اشاره به این که «اولین مرکز تخصصی زن و خانواده شرق کشور» برآن است تا ارتباطی فعال و سازنده با سایر مؤوسسات و جوامع علمی و پژوهشی در داخل و خارج کشور داشته باشد، افزود: ایجاد ارتباط فعال و سازنده با سایر مؤوسسات و جوامع علمی و پژوهشی در داخل و خارج از طریق برگزاری گردهمایی های علمی، مبادله محقق و یا اجرای پروژ های تحقیقاتی مشترک جهت دستیابی هرچه بیشتر به علوم و تکنولوژی جدید در زمینه زن و خانواده  با اهداف و سیاست های مرکز  از جمله فعالیت های این مؤوسسه است.

 

رضایی به فعالیت های پژوهشی نخستین مرکز تخصصی زن و خانواده شرق کشور اشاره کرد و گفت: بهره گیری از آخرین نتایج تحقیقات در کلیه مراحل پژوهشی در جهت توسعه اهداف برنامه های تحقیقاتی، تقویت ارتباط بین ذهنی محققین از طریق راه اندازی نشریه پژوهشی، سمینار،‌ کارگاه و شبکه رایانه ای، راه اندازی بخش پژوهش های طلبگی در جهت ارتقاء خلاقیت طلاب از فعالیت های این مرکز است.

 

وی با بیان این که این مؤوسسه سه طرح پژوهشی را در دستور کار خود قرار داده است که در آینده اطلاع رسانی خواهدشد، گفت: شناسایی نیروهای درخشان در پژوهش، ارزیابی پایان نامه ها،‌ آثار و تحقیقات در زمینه زن و خانواده در سه مرحله ویرایش محتوایی،‌ ویرایش ادبی و ویرایش نهایی، چاپ و انتشار آثار پژوهشی برگزیده در قالب کتاب و مقالات علمی از دیگر فعالیت های پژوهشی این مؤوسسه است.

 

مدیر سطح سه مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد با اشاره به این که در این مؤوسسه از اساتید مجرب بهره گرفته می شود، اظهار کرد: در این مرکز طرح های دیگری چون، راه اندازی دوره های تخصصی مرتبط به سبک زندگی دینی زنان مسلمان، با بهره گیری از اساتید محقق برتر و توانمند و ایجاد ارتباط مطلوب و هماهنگ با نیروهای ذی صلاح متخصص و مبتکر در مراکز علمی و پژوهشی، در نظر گرفته شده است.

 

مدیر نخستین مرکز تخصصی زن و خانواده شرق کشور در پایان یادآور شد: این مؤوسسه سعی می کند، در جهت پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری و تحقق منویات ایشان  قدم بردارد، امید است فعالیت های این مؤوسسه، مورد رضایت حضرت مهدی(عج) و نائب برحقشان، آیت الله خامنه ای قرار گیرد و به معرفی اسلام ناب محمدی و همچنین نشان دادن جایگاه و ارزش حقیقی بانوی مسلمان کمک کند./1309/301/ب2

ارسال نظرات