۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۳۰۰۷۴۰
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری مطرح کرد؛

اصلی‌ترین شاخصه‌های‌ عمل صالح / زهد واقعی عدم دلبستگی به دنیا است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا به چند ویژگی عمل صالح اشاره کرد و گفت: عدم دلبستگی به دنیا، انجام عمل نیک همراه با قصد قربت به خداوند و احساس بدهکاری و تقصیر در محضر الهی از ویژگی‌ها و شاخص عمل صالح است و رمز قبولی عمل صالح، تمسک جستن و پیروی کردن از ولایت است.
حجت‌الاسلام محمد مهدي ماندگاري مسؤول گروه تفحص سيره شهدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری، امشب در مراسم سوگواری آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد به تبیین چگونگی طلب بهترین اعمال از محضر خداوند متعال پرداخت و گفت: خداوند در آیه 2 سوره تبارک خداوند متعال می‌فرماید «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ»، یعنی آنکسی که مرگ و زندگى را پدید آورد، تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید و اوست ارجمند آمرزنده.

 

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا، ویژگی‌های بهترین اعمال در محضر خدا بر اساس این آیه را سه شاخص بیان کرد و گفت: نفرت عملی انسان از دنیا با حفظ شؤون اسلامی، عمل نیک همراه با نیت قرب الهی و در حال انجام عمل خود را بدهکار محضر الهی دانستن، سه ویژگی و شاخص برجسته رسیدن به عمل با معیار اسلامی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری رمز اساسی این شاخص ها را تمسک به ریسمان ولایت عنوان کرد و گفت: مکان انجام دادن عمل نیک، دنیا است و با دو حالت روبرو است که با این روایت از حضرت امیرالمومنین می‌توان به این حالت پی برد چرا که حضرت می فرماید «کونوا ممن عرف فناء الدنیا فزهد فیها و علم بقاء الاخره فعمل لها».

 

استاد حوزه علمیه قم به زیبایی ابعاد معرفتی این حدیث پرداخت و آن را چنین ترجمه و تفسیر کرد: «از کسانی باشید که نابودی دنیا را شناخت و در آن زهد ورزید و پایداری آخرت را دانست و برای آن کار کرد»؛ که حضرت می‌فرماید اهل آخرت بودن روش زندگی است.

 

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا، دنیا را بر اساس این روایت محل گذر و عبور توصیف و اظهار کرد: حضرت محمد(ص) به ابوذر فرمودند «ای ابوذر؛ زهد آن نیست که دنیا را در دست نداشته باشید، زهد آن است که دنیا را در دل خود نداشته باشید».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری وابستگی به دنیا را جا ماندن از قافله ظهور عنوان کرد و گفت: اگر در جوامع امروزی وابستگی به دنیا نبود بیش از شصت درصد مشکلات اجتماعی از ریشه وجود نداشت./837/پ202/ف2

ارسال نظرات