۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۳۰۰۷۲۱
استاد حوزه علمیه خواهران معصومیه شهرضا تشریح کرد؛

آشنایی طلاب با مسائل سیاسی و نقش آن در سلامت انتخابات

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران معصومیه شهرضا با تأکید بر لزوم آشنایی طلاب با مسائل سیاسی، وقایع منطقه و جهان گفت: طلاب حوزه های علمیه، تأثیر زیادی بر افکار عمومی جامعه دارند، با توجه به لزوم آگاهی اقشار مختلف جامعه از مسائلی همچون اخبار و تحلیل آن ها، در کنار مسائل شرعی، طلاب و علما نیز، باید با این‌گونه مسائل آشنا باشند و قدرت تحلیل مباحث سیاسی خود را افزایش دهند.
انتخابات

فاطمه جعفری، استاد حوزه علمیه خواهران معصومیه شهرضا، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) با این مضمون که«کسی که در راهی بدون بصیرت حرکت کند، هر اندازه سرعتش بیشتر شود، در حقیقت دوری اش از مقصد بیشتر می شود»، عنوان کرد: بصیرت شامل حوزه ها و بخش های مختلفی است که بصیرت سیاسی یکی از مهم ترین آن هاست؛ افراد فاقد بصیرت نه تنها دوستان خوبی نیستند، بلکه گاهی عالمانه یا جاهلانه، دشمنان خطرناکی نیز هستند.

 

وی در ادامه با اشاره به بخش هایی از سخنان امام خمینی(ره) اظهار کرد: ایشان می فرمایند«منظور از حوادث واقعه، همان حوادث سیاسی است»، و اینگونه حوادث، با توجه به تأثیر بسیاری که در سرنوشت و حتی رفتار ما دارند، نیازمند تحلیل دقیق و بررسی همه جانبه هستند.

 

استاد حوزه علمیه خواهران معصومیه شهرضا با اشاره به برگزاری انتخابات مهم و سرنوشت ساز اسفند 94 تصریح کرد: در فرمایشات حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، نکاتی وجود دارد که به عنوان یک تکلیف، بحث تربیت سیاسی تمام افرادی که به نوعی مشغول فراگیری علوم هستند، به ویژه طلاب و روحانیان، و ضرورت آن را برای ما مطرح می کند، و این اهمیت در خصوص مسئله همچون انتخابات دو چندان می شود.

 

جعفری همچنین با اشاره به فرازهایی از کتاب«ولایت فقیه»گفت: امام راحل(ره) در این اثر ارزنده، صراحتاً بر لزوم بهره گیری از حوادث تاریخی و استفاده از تحلیل این مباحث، در بررسی موضوعات عصر حاضر، تأکید کرده اند.

 

وی تأکید کرد: مجموعه این سخنان و رهنمودها، به خوبی نشان می دهد که، رویکرد کلان حوزه باید در راستای توانمند سازی طلاب جوان در جهت شناخت تحولات سیاسی ایران و جهان، ارتقای آگاهی های آن ها درباره مبانی نظام سیاسی اسلام و توانمندی آن در اداره جامعه باشد.

 

استاد حوزه علمیه خواهران معصومیه شهرضا با تأکید بر لزوم افزایش مشارکت طلاب در عرصه مسائل سیاسی عنوان کرد: روز آمد کردن آگاهی طلاب جوان در عرصه مسائل سیاسی ایران، جهان اسلام و دنیای معاصر، نقش مؤثر و مستقیمی در تنویر افکار عمومی دارد.

 

جعفری با بیان این مطلب که، افزایش قدرت تحلیل سیاسی طلاب مانع از تبدیل شدن مراکز حوزوی، به مراکزی برای فعالیت باندهای سیاسی خاص می شود، اظهار کرد: اگر برای طلاب برنامه ریزی مناسب و منسجمی وجود نداشته باشد، ممکن است طلاب جوان دست به حرکت های خود جوش زده و همین مسئله، باعث می شود که گاهی مدرسه علمیه ای،  محل فعالیت یک دسته یا گروه سیاسی خاص شود، که این امر، در موقع حساس انتخابات، یک آسیب جدی محسوب می شود.

 

وی با تأکید بر ضرورت تعلیم اصول سیاسی، و تشریح مبانی اخبار منطقه و جهان، در حوزه های علمیه، از سوی مدرسین خبره و متعهد، گفت: اگر هر اقدامی به روش درست و اصولی اجرا نشود، بی شک آسیب ها و مضرات آن، بیشتر از فواید آن خواهد بود.

 

استاد حوزه علمیه خواهران معصومیه شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به رسالت هدایت گری طلاب در بین اقشار مختلف جامعه، عنوان کرد: عمل یک طلبه یا عالم روحانی برای مردم حجت است، حال اگر طلبه ای برای کردار سیاسی خود، در موقع حساس مثل انتخابات، طریق صحیح از ناصحیح را نشناسد، ممکن است جمعی را نیز گمراه کند، بنابراین با هر منطقی در این مورد بحث شود، ضرورت رشد شخصیت سیاسی طلاب، ثابت می شود.

 

جعفری طرح شعار جدایی دین از سیاست را ناشی از بی بصیرتی گروهی از متولیان دینی، و عدم آشنایی عده ای از دانشگاهیان دانست و تصریح کرد: در جریانات مشروطه و بعد از آن هم، کسانی که وارد عرصه سیاست شدند، به دلیل همین مشکلات طعمه دشمنان شدند و آسیب های فراوانی به کشور وارد کردند.

 

وی امام خمینی(ره) را الگوی کامل مبارز سیاسی آگاه و عالمی متفکر دانست و افزود: ایشان با عمل بر اساس سیاست اسلامی انقلاب با عظمت اسلامی ایران را سازماندهی و هدایت کردند.

 

استاد حوزه علمیه خواهران معصومیه شهرضا در پایان، با تأکید بر لزوم آشنایی طلاب با مسائل سیاسی و وقایع منطقه و جهان گفت: طلاب حوزه های علمیه، تأثیر زیادی بر افکار عمومی جامعه دارند، با توجه به لزوم آگاهی اقشار مختلف جامعه از مسائلی همچون اخبار  و تحلیل آن ها، در کنار مسائل شرعی، طلاب حوزه ها و علما نیز، باید با اینگونه مسائل آشنا باشند و قدرت تحلیل مباحث سیاسی خود را افزایش دهند./868/302/ب2

ارسال نظرات