۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۳۰۰۳۲۹
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم:

توجه به دعاهای قنوت حضور قلب را در نماز تقویت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انتخاب نوع دعا برای قنوت در نماز می‌تواند به حضور قلب در نماز کمک مضاعفی کند، گفت: بهترین زمان دعا برای بندگان زمانی است که انسان در قنوت نماز خود در محضر معبود خویش به دعا می پردازد.
حاج ابوالقاسمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم در برنامه بیان معارف اخلاقی برگرفته از سیره معصومین(ع) با موضوع دعاهای مناسب برای قنوت نماز که عصر امروز در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد اهمیت دعا را در عالم بندگی خدا را به عبد بودن دعا کننده دانست و گفت: بهترین زمان دعا برای بندگان زمانی است که انسان در قنوت نماز خود در محضر معبود خویش به دعا می پردازد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انتخاب نوع دعا برای قنوت در نماز می‌تواند به حضور قلب در نماز کمک مضاعفی کند، اظهار کرد: یکی از زیباترین دعاها مناسب برای قنوت که خود خداوند به ما آموخته است در سوره ابراهیم آیه 41 است که حضرت طبق نص آیه دست به دعا برداشتند و چنین فرمود«رَبَّنَا اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسابُ»؛ در این آیه حضرت ابراهیم(ع) چنین دعا می‌کند که «پروردگارا مرا و پدر و مادرم و مؤمنان را در روزی که حساب برپا داشته می شود بیامرز».

 

استاد حوزه علمیه قم به تبیین دعا برای دیگران بر اساس این آیه پرداخت و گفت: حضرت ابراهیم(ع) افزون بر دعا برای خود و والدین خود برای برای مؤمنین و مومنات نیز دعا می‌کنند.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم برای مؤمنین و مومنات دعا کردن را یک رفتار ایدئولوژیک رفتاری در سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: در روایات ما پیرامون دعا کردن برای مؤمنین و مومنات فضائل زیادی بیان شده است که انسان را به تأمل می انگیزد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام کاظم(ع) می‌فرماید هرکس برای مؤمنین و مومنات دعا کند خداوند متعال به تعداد مؤمنین و مومنات فرشتگانی برای دعا برای آمرزش او موکل می‌کند، اظهار کرد: در روایتی از امام رضا(ع) نقل شده است که فرمودند: «هیچ مومنى نیست که براى مردان و زنان مؤمن و مسلمان زنده یا مرده دعا کند مگر این که خداوند به شماره همه مردان و زنان مؤمن از زمان حضرت آدم تا روز قیامت براى او حسنه مى نویسد».

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم به تبیین ابعاد معنوی دعا برای دیگران از نظر امام صادق(ع) پرداخت و گفت: امام صادق(ع) از پدر بزرگوارشان نقل مى‌کنند که رسول خدا(ص) فرمودند: «هیچ بنده اى نیست که براى مردان و زنان مؤمن دعا کند مگر این که خداوند همانند آنچه را آنان دعا کرده به خودش مى دهد به تعداد هر زن و مرد مومنى که از اول دنیا در این دنیا آمده و تا روز قیامت به این دنیا مى آید.

 

همانا دستور مى رسد که بنده اى را به جهنم ببرند مردان و زنان مؤمن مى گویند پروردگارا این همان کسى است که براى ما دعا مى کرد شفاعت ما را در مورد او بپذیر خداوند نیز شفاعت آنها را پذیرفته و او را از جهنم نجات مى یابد»./837/پ202/ف

ارسال نظرات