۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۲۹۹۸۳۵
رییس دانشگاه امام صادق مطرح کرد؛

دانشگاه امام صادق؛ پیوند عینی حوزه و دانشگاه/ علم سکولار تنها مدعی کارآمدی است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره روش مواجهه با علم مدرن و سکولار گفت: این علم و تمدن وابسته به آن به حیات و اندیشه جهان اسلام دست اندازی کرده و آن را تحت تأثیر و سلطه خود قرار داده و چالش ها و شبهات زیادی در آن ایجاد کرده است پس چاره ای جز شناخت، نقد، پاسخ و به گزینی وجود ندارد.
حجت الاسلام سعيد مهدوي کني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید مهدوی کنی رییس دانشگاه امام صادق(ع) امشب در اختتامیه سومین همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش های مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به تلاش های فراوان و اهتمام آیت الله مهدوی کنی در احیای علوم انسانی اسلامی گفت: پس از انقلاب ایشان فرصتی برای تدوین پیدا نکردند؛ مجموعه ای از بیانات و ارشادات ایشان موجود است که باید به صورت مدون قابلیت عرضه پیدا کند.


وی افزود: آیت الله مهدوی کنی در مسأله علوم انسانی اسلامی تنها با ارائه پژوهش و نظر بسنده نکردند بلکه ایشان نخستین قدم اصلی برای ایجاد نهال این کار را برداشتند، آیت الله مهدوی کنی برای اجرای ایده خود مرکزی تأسیس کردند و زمانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی جاذبه ای نداشت و بسیاری مقابله و سکوت کردند ایشان همچنان پیگیر بود.


فرزند آیت الله مهدوی کنی با بیان این که پدر بنده می فرمودند که دستاوردی بزرگتر از راه اندازی ایده دانشگاه برای من متصور نیست، اظهار داشت: اگر زمانی این طرح زیر سؤال بود اما امروز به شدت مورد حمایت بزرگان و اندیشمندان است.


وی ادامه داد: علم اسلامی از دیدگاه آیت الله مهدوی کنی عبارت است از نظامی از توصیفات و تبیین ها و تفسیرها مبتنی بر معارف اسلامی با جهت گیری الهی و تقید بر حفظ و رعایت ارزش ها و اولویت ها و ترجیحات در فضای اندیشه و زیست اسلامی است، ایشان معتقد بود جهان بینی و مکتب فلسفه و کلامی و روش دستیابی به علم تأثیرگذار است.


حجت الاسلام مهدوی کنی با اشاره به رابطه نظام های فکری علمی و نظام های اجتماعی ابراز داشت: اگر چه نظام های اجتماعی علت تامه پیدایش و رشد نظام های فکری علمی نیستند اما با یکدیگر تعامل دارند، بدون در نظر گرفتن اقتضائات جامعه نمی توان علوم اجتماعی و انسانی پیاده کرد.


وی با اشاره روش مواجهه با علم مدرن و سکولار عنوان کرد: این علم و تمدن وابسته به آن به حیات و اندیشه جهان اسلام دست اندازی کرده و آن را تحت تأثیر و سلطه خود قرار داده و چالش ها و شبهات زیادی در آن ایجاد کرده است پس چاره ای جز شناخت، نقد، پاسخ و به گزینی وجود ندارد.


رییس دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: علم مدرن و سکولار تنها مدعی کارآمدی است؛ فرهنگ، تمدن، فلسفه، اخلاق و جامعه مدرن حاصل فرآینده سکولاریستی نیست و بخش‌هایی از آن، از تمدن دینی گرفته می‌شود.

وی با اشاره به کارآمدی دین در پاسخگویی به نیازها اضافه کرد: توسعه تبلیغ دین در عرصه اثبات و عرضه پاسخگویی دین به نیازهای انسانی و جوامع بشری و تعهد و حفظ نظام جمهوری اسلامی، آیت الله مهدوی کنی را به لزوم یک نهاد آموزشی به نام دانشگاه امام صادق(ع) رساند.


حجت الاسلام مهدوی کنی با بیان این که آیت الله مهدی کنی علاقه مند بود که دانشگاه امام صادق(ع) پیوند عینی حوزه و دانشگاه باشد، گفت: اگر چه مجموعه ساخته شده دانشگاهی است اما ارزش ها و علوم حوزوی به عنوان اصل قرار دارد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات