۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۲۹۹۷۹۲
آیت الله مهمان نواز تأکید کرد؛

لزوم فعالیت بیشتر روحانیان در راستای ترویج فرهنگ وقف

خبرگزاری رسا ـ عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش عالم واقف، آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی، از روحانیان مبلغ خواست تا در راستای ترویج بیش از پیش فرهنگ وقف در جامعه فعالیت بیشتری داشته باشند.
آيت الله مهمان نواز - نشست ستاد همايش عالم واقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری شامگاه امروز در نشست هماهنگی ستاد همایش بزرگداشت عالم واقف، آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی، اظهار کرد: این عالم برجسته و شناخته شده دوره قاجار، افزون بر این که در زمان حیات ثلث اموال و املاک خود را وقف کرد، در زمینه ترویج فرهنگ وقف و اجرای امینانه نیات واقفان نیز فعالیت چشمگیری داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه آیت الله مرتضوی بجنوردی فردی امین و مؤثر در منطقه خراسان بوده است، افزود: همان گونه که رهبر معظم انقلاب در سفر به استان خراسان شمالی این عالم بزرگ را روحانی متصرف قدرتمند مردمی بانفوذ در سرتاسر این منطقه دانستند، خدمات و آثار این عالم می بایست بیش از پیش به جامعه شناسانده شوند.

 

آیت الله مهمان نواز تصریح کرد: بزرگداشت این عالم اقدام شایسته ای است که در راستای معرفی و شناخت ابعاد شخصیتی وی به نسل جوان و نیز تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف مؤثر خواهد بود.

 

وی با تأکید بر اینکه باید همانند آیت الله مرتضوی بجنوردی اجرای دقیق نیات واقفان یکی از اولویت های اصلی مسؤولان و متولیان اوقاف باشد، اضافه کرد: بدون شک برگزاری مناسب همایش عالم واقف و معرفی آیت الله مرتضوی بجنوردی به مردم زمینه توسعه و افزایش وقف در جامعه را فراهم می کند.

 

آیت الله مهمان نواز با اشاره به رسالت همه مسؤولان، رسانه ها، روحانیان و مبلغان در رابطه با ترویج فرهنگ وقف، خاطرنشان کرد: افزایش وقف در جامعه بسیاری از مشکلات و کاستی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را مرتفع می کند.

 

عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش عالم واقف، آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی در ترویج فرهنگ وقف، از روحانیان مبلغ خواست تا در راستای ترویج بیش از پیش فرهنگ وقف در جامعه فعالیت بیشتری داشته باشند.

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره به اینکه همایش عالم واقف همزمان با نیمه دوم ماه صفر امسال به میزبانی بجنورد برگزار می شود، افزود: محورهای این همایش شامل شخصیت عالم، عالم و وقف و وقف بوده و اندیشمندان، طلاب، اساتید حوزه و دانشگاه و سایر محققان می توانند تا هفتم آذرماه نسبت به ارسال مقالات خود به دبیرخانه این همایش اقدام کنند.

 

وی ادامه داد: شناخت ابعاد شخصیتی، علمی و مذهبی آیت الله مرتضوی، نقش آیت الله مرتضوی در انسجام فکری و هدایت مردم، نقش آیت الله مرتضوی در توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی، بررسی موقوفات آیت الله مرتضوی و نقش وی در ایجاد وقف و بررسی رویکرد و نگاه آیت الله مرتضوی به مقوله وقف و گسترش آن از جمله موضوعات این همایش هستند.

 

حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: نقش و جایگاه حوزه های علمیه در ترویج فرهنگ غنی وقف، وقف مشارکتی در راستای رفع نیازهای روز جامعه، نقش عالمان دین در ترویج فرهنگ وقف، عرصه های ظهور وقف در دوران معاصر و تبیین جایگاه وقف در تحقق اقتصاد مقاومتی از دیگر موضوعات همایش گرامیداشت عالم واقف در خراسان شمالی هستند.

 

گفتنی است، آیت الله میرزابابا مرتضوی بجنوردی(سنخواستی) در بین سال های 1215 تا 1220 هجری قمری در سنخواست خراسان شمالی به دنیا آمد، وی از عالمان و فقهای بزرگ شیعه در زمان قاجاریه محسوب شده و در عین حال به دلیل وقف ثلث اموال خود در زمان حیات به عالم واقف نیز مشهور است.

 

آیت الله مرتضوی بجنوردی یکی از واقفان بزرگ ایران بوده که در عین برخورداری از ثروت فراوان، در زمان حیات خویش ثلث اموال و دارایی‌های خود را که شامل ششدانگ روستای رضاآباد و املاک در مرکز شهر بجنورد است را به نیت روضه‌خوانی سید‌الشهدا(ع)، تأمین مخارج تعزیه داری چهارده معصوم(ع) و کمک به فقرای شیعه اثنی عشری وقف کرده است.

 

وی در سال 1300 هجری شمسی درگذشت و در جوار مرقد مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد./9314/202/ب1

ارسال نظرات