۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۲۹۹۲۲۴

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ انتصاب مسؤولان کمیته ‌های مختلف سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان، تشکیل جلسه کمیسیون فرهنگی در سازمان اوقاف و امور خیریه، شناسایی 83 موقوفه از سوی انجمن یاوران وقف در سیستان و بلوچستان، برگزاری 18 نشست با اصناف سمنان برای افزایش وقف های جدید، وقف زمین برای ترویج قرآن و ازدواج جوانان در نهاوند از اخبار کوتاه سازمان اوقاف است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، از سوی آیت الله احمد عابدی رییس ستاد جشنواره و رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اعلام شد، علی‌اصغر شعاعی، معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به عنوان دبیر سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور انتخاب شد.

 

همچنین حمیدرضا ابراهیمی به عنوان مسئول کمیته پشتیبانی، حجت‌الاسلام عبدالرسول حسینی‌زاده مسئول کمیته حراست، روح‌الله شفیعی، مسئول کمیته اجرایی و هماهنگی و حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی به عنوان مسئول کمیته علمی این دوره از جشنواره معرفی شده‌اند.

 

سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور با تصمیم‌گیری شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور، به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار خواهد شد.

 

این جشنواره در بخش‌های شفاهی،‌ کتبی، پژوهشی، ادبی و فناوری برگزار می شود که رشته‌های بخش شفاهی شامل قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ پنج جزء،‌ حفظ 10 جزء،‌ حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم است. بخش کتبی نیز شامل رشته‌های ترجمه و مفردات قرآنی، مفاهیم قرآنی، دیدگاه و سیره معصومین(ع)، آشنایی با احادیث و ادعیه و احکام است.

 

تشکیل جلسه کمیسیون فرهنگی در سازمان اوقاف و امور خیریه

 

سیدعلی طاهری ، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به دستور کار این هفته کمیسیون فرهنگی گفت: برای روز یکشنبه (10 آبان) اعضای کمیسیون فرهنگی به محل سازمان اوقاف و امور خیریه می روند و با مسئولان این نهاد جلسه ای خواهند داشت.

 

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طبق برنامه کمیسیون که نظارت بر دستگاه ها و سازمان ها را در دستور کار خود دارد، گاهی مسئولان سازمان ها و نهادها به مجلس دعوت می شوند و گاهی نیز اعضای کمیسیون به بازدید از سازمان ها می روند.

 

وی افزود: از این رو جلسه ای که کمیسیون فرهنگی در محل سازمان اوقاف و با مسئولان آن خواهد داشت جهت اطلاع از آخرین عملکردها و فعالیت های اوقافی است.

 

طاهری ادامه داد: البته در این راستا انتظارات دستگاه ها از مجلس نیز مطرح می شود که اغلب پیرامون مباحث بودجه ای و اعتباراتی و کمک به قانونگذاری است.

 

وی عنوان کرد: در حال حاضر مجلس شورای اسلامی قانون مساجد را در دستور کار دارد و کمیسیون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه را موظف به پیگیری مسائل مربوط به مساجد کرده است که البته شورای نگهبان نیز اشکالاتی را به آن وارد دانسته که برگزاری این جلسات به حل مسائل موجود کمک می کند.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به دستورکار پایانی این کمیسیون در روز دوشنبه (11 آبان) اشاره و خاطرنشان کرد: ادامه بررسی طرح صیانت ازحریم عفاف و حجاب در کمیسیون مشترک نیز در برنامه این هفته کمیسیون است که امیدواریم با وجود بررسی بودجه 95 و برنامه توسعه ششم در مجلس نهم به پایان برسد.

 

 

شناسایی 83 موقوفه توسط انجمن یاوران وقف در سیستان و بلوچستان

 

حجت الاسلام جواد خلیلی، معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف وامور خیریه استان سیستان وبلوچستان با اعلام این خبر و با اشاره به دومین سال فعالیت انجمن یاوران وقف در استان افزود: این انجمن در تابستان سال گذشته به عضو گیری از 150نفر از چهره های قرآنی، علاقه مندان و اقشار مختلف پس از گذراندن مراحل گزینشی آغاز به فعالیت نمود و با برگزاری دوره های مختلف توجیهی و آموزشی و اردوهای متنوع ، ابعاد مختلف فعالیت اوقاف ودر حوزه وقف و موقوفات و بقاع متبرکه تبیین گردید و در سال جاری نیز با ادامه این فعالیت ها با انسجام بهتر و کسب تجربیات ارزنده با عضو گیری از 70نفر در شهرستان های زاهدان ،زابل و زهک ادامه یافت که بحمدالله منجر به شناسایی و کشف 83 موقوفه در اقصی نقاط استان شده است.

 

در این باره ؛ حسن یعقوبی، رئیس اداره حقوقی و ثبتی اوقاف استان گفت: موقوفات کشف شده ، پس از طی مراحل مختلف و تهیه اسناد و مدارک لازم در سامانه جامع اطلاعاتی موقوفات و اماکن متبرکه کشور ثبت می گردد و برنامه های مدیریتی ، حفظ ، احیا و توسعه خدمات و اجرای نیت موقوفه در دستور کار قرار می گیرد .

 

یعقوبی افزود: از دیگر برنامه های اوقاف برای موقوفات کشف شده ، اخذ سند مالکیت به نام موقوفه از ادارات ثبت اسناد و املاک می باشد تا بقای موقوفه در آینده تضمین گردد.

 

برگزاری 18 نشست با اصناف سمنان برای افزایش وقف های جدید

 

حجت الاسلام عبدالله واحدی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اعلام این خبر افزود: این نشست های صنفی در جهت تبیین فرهنگ وقف و آشنایی اصناف با وقف جدید انجام شده است.

 

وی بیان کرد: نشست های صنفی هر ساله در سوگواره بصیرت عاشورایی در توسط ادارات تابعه شهرستان ها انجام می شود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان در ادامه تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا اصناف مختلف جامعه را در امر ایجاد وقف‌های جدید در سطح جامعه مشارکت داده و از ظرفیت آنها بهره‌برداری کنیم.

 

واحدی اظهار کرد: ایجاد وقف جدید در جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب است و تحقق این امر جز با برگزاری این جلسات، انجام تبلیغات محیطی، بیان آثار و برکات وقف برای مردم و اجرای صحیح و دقیق نیات واقفان امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

وی در پایان افزود: با تبیین وقف های مشارکتی می توان مردم جامعه برای وقف های جدید سوق داد.

 

وقف زمین برای ترویج قرآن و ازدواج جوانان در نهاوند

 

حجت‌الاسلام احمدرضا خزائی اطهار داشت: دو هکتار زمین توسط واقف خیراندیش "غلامرضا بحیرائی" در روستای کوهانی نهاوند وقف شد.

 

وی گفت: این واقف ، زمین زراعی دیمی خود را با نیت ترویج فرهنگ قرآن و کمک به ازدواج جوانان بی‌بضاعت نهاوند، در روستا وقف کرده است.

 

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه نهاوند با بیان اینکه ارزش تقریبی زمین موقوفه 7 میلیارد ریال است، ادامه داد: با توجه به استقبال جوانان و نوجوانان مومن و ولایتمدار این روستا از طرح‌های فرهنگی، قرآنی، بصیرتی و همچنین تسهیل ازدواج جوانان بی‌بضاعت در نهاوند، واقف خیراندیش با این نیت، زمین خود را وقف کرده است./1325/ت303/ف

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات