کرامت انسانی در تقوا پیشگی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام مهدی احدی از اساتید اخلاق حوزه علمیه در شامگاه 8 آبان در مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) که در حسینیه بیت الرضا نیروی هوایی برگزار شد، گفت: آنچه که ما را از متصل شدن به مکتب امام زمان(عج) ممانعت میکند تحجر، تزویر، تبعیض و روابط نامشروع است.
تبعیض جلوههای معنوی را نابود میکند
وی در بیان تبعیض گفت: اگر فردی در زندگی فردی و اجتماعی خود به برخی از احکام به صورت جدی توجه کند و نسبت به برخی دیگر کاهلی و سستی و یا بیتفاوت باشد در این صورت دچار تبعیض شده است و این بسیاری از جلوههای معنوی وی را نابود میکند.
امام زمان را حتی پیران امت میبینند
حجت الاسلام احدی با اشاره به سخن آیت الله بهجت(ره) که امام زمان(عج) را حتی پیران امت میبینند گفت: این سخن به صورت شکسته به مردم ابلاغ شده است و صورت اصلی آن با اشاره به داستان بنی اسراییل که برای ظهور حضرت موسی دعا کردند و ظهور ایشان 120 سال و به نقلی دیگر 180 سال جلو افتاد بیان شده است؛ اگرجامعه مسلمین برای ظهور امام زمان(عج) دعا کنند به یقین پیران امت هم ایشان را خواهند دید.
حبس نفس ظهور امام زمان را نزدیک میکند
این استاد اخلاق با بیان اینکه افراد جامعه باید به حبس نفس بپردازند گفت: شخصی به نزد امام باقر(ع) رفت و به ایشان گفت میخواهم کسب و کارم را رها کنم تا برای ظهور حضرت دعا کنم حضرت فرمودند: اگر کسی حبس نفس(یعنی در مسائل دینی بیمبالات نباشد و اباحه گری نکند)کند خداوند راه را برای وی باز میکند و یکی از این راهها ظهور امام زمان(عج) است.
وی ادامه داد: اگر کسی حبس نفس کند خداوند راه سعادت و کمال را برای وی میگشاید و مصداق روایت «رحم الله احیا امرنا» میشود و در این صورت دعای ما برای ظهور حضرت مقبول میشود.
حجت الاسلام احدی در بیان خصوصیات شخص منتظر گفت: شخص منتظر باید دو مرحله را بگذارند نخست حبس نفس و مرحله دوم احیا امر ولی خدا است؛ اگر حبس نفس تحقق نیابد به طریق اولی احیای امر ولی خدا صورت نخواهد گرفت.
این استاد اخلاق اظهار داشت: حبس نفس با گوشه گیری و انزوا حاصل نمیشود بلکه فریب نشست و برخوردهای دیگران را نپذیرفتن است.
وی در ادامه با بیان اینکه برخی بین احیا و حبس نفس تبعیض قائل میشوند گفت: مثال این افراد به تعبیر قرآن آن افرادی است که کافر نیستند ولی زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح میدهند که این از اعمال کافرانه است.
حجت الاسلام احدی با اشاره به سخن جرج جرداق درباره امام علی(ع) که ایشان هرگز در اعمال خود تبعیض نداشتند گفت: باید به این نکته مهم توجه ویژهای داشته باشیم که تبعیض در مفاهیم دین، ما را به بی راهه میکشاند و چه بسیار افرادی در طول تاریخ به سبب همین تبعیض به انحراف کشیده شدهاند.
شیعه مجاهد،انصار و مهاجراست
این استاد اخلاق با توجه به آیات قرآن و روایات شیعیان را مهاجر، انصار و مجاهد خواند و گفت: مهاجر بودن شیعیان به سبب این است که بر اثر پیروی از اهل بیت به کلی گناهان را کنار میگذارند و این از روایت «لان هجر سئیات» فهمیده میشود؛ سبب انصار خواندن شیعیان اهل بیت(ع)، پیامبر(ص)و خداوند را یاری میدهند.
وی ادامه داد: مجاهد بودن شیعیان این است که شیعه دردولت حق ویا باطل در حال مجاهده است در دولت حق که قرار بگیرد به جنگ با دشمنان ووقتی در سپاه دشمن قرار بگیرد با تقیه به مبارزه با آن میپردازد.
حجت الاسلام احدی خاطر نشان کرد: باید مراقب باشیم که در زمره افرادی که ادعای مجاهدین امام زمان(عج) میکنند نباشیم این افراد به سبب اینکه کاری برای ظهور ایشان انجام ندادهاند دربین یاران امام زمان(عج) نخواهند بود.
ولایت فقیه حکم خداوند است
این استاد اخلاق در ادامه به موضوع ولایت فقیه پرداخت و آن را حکم خداوند دانست و افزود: موضع ولایت فقیه با اندکی تحقیق برای انسان مکشوف و روشن میشود و نباید برای لذتهای کوتاه مدت دنیوی این حکم خداوند را نادیده گرفت و خود را تبدیل به شیعه لندنی کرد.
وی اظهار داشت: به یقین کسانی که موضع خود را از مقام معظم رهبری جدا کنند به بی راهه خواهند رفت و باید این را بدانند که فقها تشنه قدرت نیستند بلکه قدرت را بر یکدیگر قرض میدهند.
حجت الاسلام احدی در ادامه افزود: اگر با رهبری مقام معظم رهبری پیش برویم به زودی حکومتی چندصد میلیونی شیعه که حامی تمام مسلمانان است را تشکیل خواهیم داد.
این استاد اخلاق با بیان اینکه طبق آیات قرآن علما هم مانند امامان و انبیا میتوانند حکم بدهند گفت: طبق روایات و آیات قرآن همان وظیفهای که امامان و انبیا برعهده دارند علما نیز دارند و حتی در برخی روایات علما را نیز گواهان روز قیامت بیان کردهاند.
کرامت انسانی در تقوا پیشگی است
وی با اشاره به اینکه جوانها باید کرامت انسانی را در تقوا پیشگی دنبال کنند گفت: جوانها باید بدانند که با کارهای حرام که در جامعه امروز در بین جوانان رونق پیدا کرده است به مراتب و درجاتی نخواهند رسید و تنها خود را گول زدهاند و عمر خود را تباه کردهاند.
کار حرام کینه میآورد
حجت الاسلام احدی درپایان اظهار داشت: بر اساس روایات فعل حرام موجب کینه میشود؛ وقتی در خانوادهای شادیهای حلال و روزی حلال جریان پیدا کندهمه افراد پاک میشوند و وقتی حرام جریان پیدا کند انسان هر روز آن را زینت میدهد وآن را پسندیده ترین عمل برمیشمرد./9668/202/ب1