۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۲۹۸۹۷۱
استاد حوزه علمیه قم:

ولایت مرد بر زن به معنای نقض استقلال نیست/ ولایت مرد خانواده را از تهاجمات فرهنگی مصون می‌دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ولایت مرد بر زن به معنای نقض استقلال زن و بردگی او در خانه شوهر نیست، گفت: بلکه اطاعت زن از شوهر موجب می‌شود که روز به روز علاقه مرد به زن و زندگی اش افزایش یافته تا جایی که چنین مردی دغدغه ای جز زن و فرزندانش ندارد و به این تربیت زندگی زن و مرد عاشقانه می شود.
خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم انصاری شب گذشته در رواق حضرت خدیجه(س) آستان حضرت فاطمه معصومه(س)با بیان اینکه در اسلام هیچ چیز ارزشمند تر از بنیان خانه و خانواده نیست، گفت: دلیل این تأکید اسلام بر خانه و خانواده این است که اسلام خانواده را کانون انسان سازی می‌داند و هدف اسلام هم انسان سازی است؛ بنابراین اگر اسلام را دین خانواده عنوان کنیم تفسیر اشتباهی از اسلام نکرده ایم.


وی با اشاره به اینکه خداوند محور خانواده را بر ازدواج زن و مرد و مودت میان آن دو قرار داده است، افزود: اسلام در خانواده و در اجتماع مسؤولیت ها را براساس توانمندی و متناسب با شخصیت هر فرد تعیین می‌کند نه برابر با یکسان قرار دادن مسؤولیت ها بنابراین در اسلام زن یک وظیفه داشته و مرد یک وظیفه که این وظایف مکمل یکدیگر است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اسلام برای صیانت از بنیان خانواده و حفظ عفت و پاکدامنی نهاد خانواده ولایت مرد را در خانواده بر زن و فرزندان محرز کرده تا به این ترتیب نیروهای بیگانه از خارج نتوانند هسته خانواده را مورد تعرض قرار دهند.

 

انصاری با بیان اینکه در اسلام در کنار پذیرش استقلال مالی زن در زمینه امور مادی و معنوی خانواده نیازمند اذن شوهر است، اظهار کرد: زن می‌تواند پولی را که شوهرش به او می‌دهد تنها در همان راهی که از او خواسته خرج کند و بدون اذن شوهر نمی‌تواند پول را در جایی دیگر از مخارج خانه خرج کند مگر اینکه قبلاً از همسرش کسب تکلیف کرده باشد.

 

وی افزود: اضافه بر این زن در خصوص نذرهایی که انجام می‌دهد چه مادی و چه معنوی نیازمند اذن شوهر است و اگر شوهرش راضی نباشد نمی‌تواند حتی وقت خود را به نذرهای معنوی که ذکر صلوات یا روزه داری بگذراند مگر اینکه شوهرش از این کار رضایت داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ولایت مرد بر زن به معنای نقض استقلال زن و بردگی او در خانه شوهر نیست بلکه اطاعت زن از شوهر موجب می‌شود که روز به روز علاقه مرد به زن و زندگی اش افزایش یافته تا جایی که چنین مردی دغدغه ای جز زن و فرزندانش ندارد و به این تربیت زندگی زن و مرد عاشقانه می شود.

 

انصاری یادآور شد: ولایت پذیری زن و فرزند از همسر و پدر موجب می‌شود که خانواده در هسته اصلی خود مدیریت شده و دشمن و هجمه های فرهنگی دشمن نتواند کانون اصلی خانواده را مورد تهدید قرار دهد./968/پ202/ف

ارسال نظرات