۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۲۹۸۶۷۰
آیت‌الله مظاهری:

شخصیت‌بخشی اجتماعی به فرزند وظیفه پدر و مادر است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به عوامل شخصیت‌بخشی در اجتماع، گفت: انسان با شخصیت دادن به جوان باید او را کاری تربیت کند،‌ باید مواظب بود فرزندان عمرشان به بطالت و خواب و بیکاری نگذرد، مسؤولیت سنگین است.
 آيت‌الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، پنج‌شنبه شب در مسجد حکیم در سخنرانی هفتگی خود با اشاره به این که انسان مؤمن باید در اجتماع شخصیت داشته باشد، گفت: مؤمن باید متقی و اهل تقوا باشد، این سبب می‌شود که شخصیت انسان در جامعه حفظ شود.

 

وی با بیان این که اگر انسان عالم باشد،‌شخصیت او نیز حفظ می‌شود، افزود: کسی که تسلط بر رساله عملیه نداشته باشد،‌ ناقص است و نیاز به این دارد که خود را کامل کند،‌ همه مخصوصا جوان‌ها و دانشجوها باید بدانند شیعه چه می‌گوید و دلیل شیعه چیست.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: انسان اگر عالم باشد، افزون بر این که از انحراف حفظ می‌شود به طور ناخودآگاه در میان مردم عزیز می‌شود، یکی دیگر از عوامل حفظ شخصیت کار کردن است، کار باید نزد انسان محبوب باشد، انسان باید کار و تلاش کوشش داشته باشد تا به محبوبیت اجتماعی برسد.

 

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این که قرآن کریم بر روی کار و تلاش انسان تأکید دارد، ادامه داد: قرآن می‌فرماید حیات طیبه انسان مرهون کار، تلاش و زحمت‌های انسان است،‌ هر کس ایمان به خداوند داشته باشد و افزون بر این کار صالح و شایسته داشته باشد، حتما در همین دنیا به حیات طیبه می‌رسد.

 

وی گفت: ما در قرآن جایی نداریم که به ما گفته باشند که ایمان یا عمل صالح داشته باش، هر کجا که اسم ایمان می‌آید عمل صالح همراه با آن است، می‌فرماید کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند به رستگاری می‌رسند،‌ عمل صالح تنها نماز نیست، بلکه هر چه که شایسته باشد، عمل صالح می‌شود، گاهی نماز است و گاهی این است که زن و بچه‌اش در رفاه باشد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز کرد: عمل صالح قرآن را تنها نباید به کارهای عبادی معنا کرد، بلکه آن را باید به هر کاری که حرام نباشد باید معنا کرد، لذا آن کارگری که زحمت می‌کشد برای این که زن و بچه‌اش در رفاه باشد او کار صالح انجام می‌دهد و حتی پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید او ثواب جبهه را در کارنامه خود دارد.

 

وی ابراز کرد: با همین تجارت اگر رباخوری و حرام‌خوری در آن نباشد، ثواب بسیار دارد، مسجد برای عبادت است و عبادت ثواب بسیار دارد مانند تجارت بدون ربا و صحیح که آن هم ثواب دارد، شوهرداری و بچه‌داری زن در خانه نیز حکم جهاد را دارد، زن است که می‌تواند شوهر را مهیای برای کار و جبهه کند، زن است که می‌تواند جوان شایسته و صالح تحویل اجتماع دهد.

 

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این که اگر ما شخصیت اجتماعی بخواهیم تلاش و کوشش است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمود مبغوض‌ترین مردم نزد من افراد پرخواب، پرخور و تنبل هستند، باید مواظب باشیم عمرمان تلف نشود و عمر ما با تلاش و کوشش و کار صرف شود، عمر از هر طلایی بالاتر است، یکی از وظایف سنگین پدر و مادر این است که باید بچه‌ها را با جربزه و کاری بار آورد.

 

وی ادامه داد: انسان با شخصیت دادن به جوان باید او را کاری تربیت کند،‌ انسان در کارها با فرزند مشورت کند و به او شخصیت بدهد، از چهارده سال به بعد افزون بر این که انسان فعالی است با او مشورت کند، باید مواظب بود فرزندان عمرشان به بطالت و خواب و بیکاری نگذرد، مسؤولیت سنگین است./914/پ202/ج

ارسال نظرات