۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۲۹۸۵۸۹
مجلس در هفته ای که گذشت؛

از حضور ظریف با پای بسته در صحن تا تقدیر نمایندگان از مواضع برجامی رهبر معظم انقلاب

خبرگزاری رسا ـ حضور ظریف با پای شکسته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای توضیح در ارتباط با حقآبه ایران از دریاچه هامون و قرائت نامه تشکر نمایندگان مجلس از مواضع رهبر معظم انقلاب در ارتباط با برجام از اخبار مهم مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته بوده است.
صحن علني مجلس شوراي اسلامي با حضور وزير امور خارجه

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، بهارستانی ها نخستین نشست علنی خود در هفته گذشته را با ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز کردند که بر اساس این بررسی ها نمایندگان با اصلاح ماده 31 قانون انتخابات که در ماده 7 طرح مذکور پیشنهاد شده بود، با 158 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.


براساس این گزارش با تصویب ماده 7 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ماده 31 قانون به شرح ذیل اصلاح شد:

 

بلافاصله پس از صدور دستور شروع انتخابات از سوی وزارت کشور، فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه دستور تشکیل هیات‌های اجرایی حوزه‌های فرعی را به فرماندار یا بخشدار حوزه های فرعی، صادر نموده و خود موظف است ظرف 6 روز در مرکز حوزه انتخابیه، هیات اجرایی انتخاب را با حضور هیات نظرات شورای نگهبان به ریاست خود و عضویت دادستان و رئیس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه و 8 نفر موضوع ماده 32 تشکیل دهند.

 

البته در این روز خانه ملتی ها میزبان وزیر امور خارجه بودند که برای پاسخ به سوال حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در ارتباط با حق آب جمهوری اسلامی ایران از دریاچه هامون و رود هیرمند به صحن علنی مجلس آمده بود.

 

بر اساس این گزارش ظریف صحبت های خود را با اشاره به نامه مقام معظم رهبری در ارتباط با برجام آغاز و در سخنانی اظهار کرد: از مقام معظم رهبری برای نامه راهگشا و دستورالعمل‌هایی که حتما نصب العین همه ما در دولت و دستگاه‌های اجرایی بوده سپاسگزاری کنم که مانند همیشه نظرات و رهنمودهای ایشان چراغ راه ما بوده و خواهد بود.

 

وی ادامه داد: همچنین از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و رییس مجلس و سایر دوستان و برادران و خواهران برای کمکی که به فهم بهتر تمامی مفاد برجام انجام دادند، تشکر می‌کنم، از این پس همه ما در یک جبهه و گروه تلاش مستمر و مداومی خواهیم داشت که در اجرای رهنمودها و نظرات مقام معظم رهبری به بهترین نحو برجام را به شکلی اجرا کنیم که بیشترین منافع نصیب این مردم و نصیب مقاومت اسلامی و دوستداران و طرفداران جمهوری اسلامی بشود.


ظریف در ارتباط با سوال نماینده زاهدان نیز با بیان اینکه در دولت یازدهم رعایت حقوق ما جزیی از بسته همکاری ما با افغانستان خواهد بود، تصریح کرد: اگر دوستان ما در افغانستان توقع دارند که جمهوری اسلامی همچنان بسته های حمایتی خود را ادامه دهد و نسبت به مهاجرین افغانستان و نسبت به وضعیت توسعه افغانستان با جدیت موضوع را دنبال کند می بایست حق آب ایران در این سه محل محفوظ باشد، امروز گروه کاری که ما داریم با افغانستان یکی از موضوعات مهم آن حق اب است و تا زمانی که این موضوع به نتیجه نرسد ، قرارداد جامع بین ایران و افغانستان قطعی و نهایی نخواهد شد.

 

بهارستانی ها دومین نشست علنی خود را در هفته گذشته با قراعت نامه تشکر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رهبر معظم انقلاب در ارتباط با مواضع ایشان در موضوع برجام که به امضا 166 نفر از وکلای ملت رسیده بود آغاز شد.


در ادامه نشست علنی مجلس شورای اسلامی خانه ملتی ها، با یک فوریت لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با 123رای مخالفدر مقابل 59 رای موافق و 11 رای ممتنع از مجموع 222 رای اخذ شده، مخالفت کردند.

 

این لایحه ، در واقع دائمی شدن احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران بوده است که با مخالفت نمایندگان مجلس با یک فوریت آن به کمیسیون های تخصصی برای بررسی بیشتر ارجاع داده شد.


در این جلسه، محمدباقر نوبخت به عنوان نماینده دولت، محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مخالفت با یک‌فوریت و جعفر قادری نماینده شیراز در موافقت با یک‌فوریت لایحه مذکور در صحن علنی سخن گفتند.

 

در این هفته احمد دستغیب رئیس شورای اجرایی گروه بین المجالس ایران با اعلام خبر عضویت ایران در کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس جهان، گفت: ایران بعد از 50 سال به عضویت کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی درآمد، عضویت ایران در کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی باعث ایجاد ظرفیت هایی در تعاملات بین المللی می شود و باید تمهیدات لازم برای تأثیرگذاری بیشتر کشورمان فراهم شود.

 

لازم به ذکر است نشست بعدی مجلس شورای اسلامی یکشنبه دهم آبان ماه برگزار خواهد شد./858/پ201/ج

ارسال نظرات