۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۲۹۸۳۲۱
جانشین فرمانده کل سپاه:

پدافند غیرعامل راهبردی دفاعی در برابر جنگ‌افروزی دشمنان است

خبرگزاری رسا ـ سردار سلامی با اشاره به جنگ‌افروزی‌های آمریکا برای مدیریت جهان در منطقه خاورمیانه گفت: به دلایل استراتژیک و عقلانی و برای حفظ منافع جهان اسلام و منافع ملی خودمان باید آماده اداره نبردهای متنوع به اشکال مختلف همانند جنگ‌های نیابتی باشیم؛ چون اگر آماده نباشیم اجازه زندگی در صلح را به ما نمی‌دهند؛ بنابراین منطق ما برای پرداختن به موضوع «پدافند غیرعامل» همین است.
سردار سلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه صبح امروز در چهارمین همایش ملی پدافند غیر عامل گفت: کشورهایی می‌توانند ادامه حیات دهند که ظرفیت‌های لازم را برای اداره جنگ پیدا کنند؛ زیرا هرچه زمان می‌گذرد و فرهنگ و تمدن بشری در جنبه‌های مادی آن رشد می‌یابد، در عین حال ظرفیت‌های فیزیکی و ابزار انهدام زمین و ساکنان آن نیز گسترش می‌یابد.

 

سردار سلامی تصریح کرد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه واقعیت این فضای جهانی را به رسمیت بشناسیم و برای حیات به تعقیب آرزوهای ملی خود ادامه داده و سرمایه‌های عظیم همه توان و تلاش‌مان را به‌کار گیریم؛ تا اگر روزی همانند دوران دفاع مقدس درگیر جنگ شدیم، از استحکام هویت، منزلت، شخصیت و همه عناصر تشکیل‌دهنده ملیت‌مان دفاع کنیم.

 

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: همه جنگ‌هایی که در طول تاریخ اتفاق افتاده قابل پیش‌بینی نبوند؛ یعنی در فضای راهبردی قابل پیش‌بینی نبودند؛ پس بازدارندگی اصل مهمی است؛ اما در عین حال واقعیت شکست‌پذیری هم می‌تواند وجود داشته باشد.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر تمام جنگ‌هایی که روی داده همگی سرنوشت ملت‌ها را تماما یا تا حدودی تغییر داده‌اند. اگر امروز اروپا تابعیت سیاسی آمریکا را پذیرفته و حتی در وقایعی که در چارچوب سیاست‌های آمریکا قرار دارد، از آن تبعیت می‌کند در چارچوب «طرح مارشال» است.

 

سردار سلامی با بیان اینکه اروپا در همراهی با‌ آمریکا جنگ‌های متعددی را به جهان اسلام تحمیل کرده و اکنون تروریست‌های تکفیری را در کنار مرزهای خود می‌بیند که این ناشی از سلطه سیاسی، اقتصادی و امنیتی آمریکا بر اروپاست، گفت: تحریم ایران توسط آمریکا ضربه بزرگی به اقتصاد اروپا زد، و امروز خروج سوریه و یمن از گردش اقتصاد جهانی هزینه‌های زیادی را به اروپا تحمیل کرده است.

 

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه جنگ‌ها تأثیرات گسترده‌ای را بر حیات ملت‌ها بر جای می‌گذارند، عنوان کرد: شاید یک استثنا باشد که کشوری از یک جنگ به مقیاس جهانی پیروز و سربلند خارج شود و سرنوشت آن توسط بازیگران جهانی رقم نخورد؛ این کشور، ایران اسلامی بود؛ که آن را می‌توان معجزه‌ای در تمام جنگ‌ها دانست.

 

وی افزود: اما جنگ از منطقه دور نشد؛ به نحوی که رژیم صهیونیستی و آمریکا تاکنون به 14 کشور اسلامی ازجمله اردن، لیبی، تونس، عراق، لبنان، سوریه، افغانستان و پاکستان حمله کرده‌اند.

 

سردار سلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای قرار گرفتن بر قله مدیریت جهان، چهار دهه جنگ را در سرزمین‌های اسلامی مدیریت کردند؛ به نحوی که در طول 35 سال اخیر بیشتر جنگ‌هایی که روی داده در منطقه آسیا  و خلیج فارس بوده است.

 

جانشین فرمانده کل سپاه بیان کرد: نفس غرب همواره برای مسلمانان شعله‌های جنگ  را به همراه داشته است؛ به نحوی که آمریکایی‌ها اکنون در 22  کشور اسلامی پایگاه هوایی دارند و هواپیماهای آن‌ها با برخاستن از همین پایگاه‌ها  کشورهای اسلامی را بمباران می‌کنند؛ به همین دلیل ما باید قدرتمند باشیم.

 

وی درخصوص دلیل تحمیل نبرد علیه ایران گفت: آن‌ها می‌گویند شما (ایران) را به جنگ نظامی تهدید می‌کنیم، گزینه‌های نظامی را روی میز می‌گذاریم و قدرت نظامی مان را گسترش می‌دهیم؛ اما شما باید قدرت نظامی‌تان را کاهش دهید.

 

سردار سلامی افزود: آن‌ها می‌خواهند برای ما دیکته بگویند؛ اما ما اعلام کردیم که ایران دیکته هیچ بیگانه‌ای را نمی‌نویسد. ایران انشاءکننده ادبیات جدیدی در جهان اسلام و علیه سلطه‌طلبان غرب است.

 

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: به دلایل استراتژیک و عقلانی و برای حفظ منافع جهان اسلام و منافع ملی خودمان باید آماده اداره نبردهای متنوع به اشکال مختلف مانند جنگ‌های نیابتی باشیم؛ چون اگر آماده نباشیم اجازه زندگی در صلح را به ما نمی‌دهند؛ بنابراین منطق ما برای پرداختن به موضوع «پدافند غیرعامل» همین است.

 

وی ادامه داد: کشوری در جنگ موفق است که در جنگ زندگی کند و در زندگی جنگ کند؛ یعنی برای یک زندگی خطی، آرام و قابل پیش‌بینی آماده نباشد؛ بلکه برای عبور از بحران‌های سخت و واقعه‌های سهمگین آماده شود.

 

سردار سلامی با اشاره به اینکه مرز بین جنگ و صلح قابل تفکیک نیست، عنوان کرد: امروز امکان بروز نبردهای عمیق وجود دارد؛ زیرا مسافت جغرافیایی کم‌رنگ شده و بخشی هم در فضای مجازی و سایبری روی می‌دهد؛ پس باید آماده باشیم تا در صورت وقوع جنگ، زندگی ما از تعادل خارج نشود.

 

جانشین فرمانده کل سپاه اضافه کرد: بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در آینده گردش حیات ملی بدون تأثیرپذیری از جنگ ادامه یابد و چرخه حیات و زندگی متوقف به جنگ نشود.

 

وی همچنین با اشاره به فاجعه منا گفت: این حادثه تصویری از یک مدیریت فشل، ناکارآمد و بدون برنامه‌ریزی بود؛ در صورتی که اگر این واقعه مدیریت می‌شد، حجم جان‌باختگان به این اندازه نبود؛ البته ما هم باید از این حادثه درس عبرت بگیریم.

 

سردار سلامی تأکید کرد: همه چیز را باید جدی بگیریم؛ در حالی که عادت کرده‌ایم به جنگ فکر نکنیم و هر موضوع تلخی را دور بزنیم؛ اما واقعیت‌ها بر اساس ذهنیات ما شکل نمی‌گیرد.

 

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: دشمن بر اساس ایده‌آل‌های ما فکر نمی‌کند؛ دشمن جدی است؛ پس تنها عنصری که می‌تواند بر قطعی بودن جنگ غلبه کند، مهار واقعه قبل از وقوع، و پیش‌بینی آن است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما همواره عادت کرده‌ایم برای کارهایی تلاش کنیم که درباره آن قضاوت می‌شویم و یا نتایج آن در مدیریت ما آشکار می‌شود؛ در حالی که باید غیر از این باشد./1330/د102/س

 

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

ارسال نظرات