۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۲۹۷۲۲۹

نمایش قرآن‌های منسوب به امام حسین و امام سجاد در موزه رضوی

خبرگزاری رسا ـ در ایام عزاداری سالار شهیدان قرآن‌های با دستخط منسوب به امام حسین و امام سجاد علیهما السلام در موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.
 قرآن منسوب به دست‌خط مبارک امام حسين عليه السلام

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد،  در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی، قرآن‌هایی نفیس با دستخط منسوب به ائمه اطهار به نمایش درآمده است که در این میان،​ مصحف شریف امام حسین و امام سجاد علیهما‌السلام در ایام عزاداری سالار شهیدان مورد توجه ویژه دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام قرار گرفته است

در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی، قرآن‌های نفیس و ارزشمندی به نمایش درآمده است که در میان آن‌ها،​ پنج مصحف شریف منسوب به امام علی، امام حسن، امام حسین، امام سجاد و امام رضا علیهم‌السلام از نفاست و ارزش فراوانی برخوردارند.

براساس این گزارش این مصاحف به خط کوفی بر پوست آهو نگاشته شده‌اند و از شاهکارهای هنر اسلامی به شمار می‌روند​.

مصحف شریف قرآن با دستخط منسوب به سیدالشهدا علیه السلام شامل سوره‌ کهف تا آخر سوره طه است که در 83 ورق پوست آهوی نباتی‌رنگ به خط کوفی هفت‌سطری کتابت شده است.

ابعاد این اثر نفیس، 5/16× 8/10 سانتی‌متر و جلد آن، چرمی دو رو است که بیرون جلد، ساغری مشکی و درون آن، تیماج ارغوانی است و در صفحه آخر آن، ترقیمه «کتبه حسین بن‌علی»،​ با تذهیب مشاهده می‌شود.

مصحف شریف قرآن با دستخط منسوب به امام سجاد علیه السلام​ شامل سوره بقره تا سوره ناس است که در 361 ورق پوست آهوی نخودی‌رنگ در اندازه 32 در 20 سانتی‌متر به خط کوفی 16سطری کتابت شده است.

جلد این اثر ارزشمند، ساغری مشکی بوده و در برگ آخر آن، سوره ناس در سه سطر آمده و ترقیمه «کتبه المنتظر بوعده علی بن‌الحسین بن علی‌بن‌ابی‌طالب» به چشم می‌خورد.

گفتنی است بیش از 23هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی نفیس خطی و قرآن‌های فاخر چاپ سنی در کتابخانة​ مرکزی آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود که از این میان، قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار علیهم‌السلام که در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی در حال نمایش است، از مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار قرآنی این مجموعة بی‌نظیر است./1308/د102/ق

منبع: روابط عمومی کتابخانه مرکزی رضوی

ارسال نظرات