۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۲۹۷۱۸۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

رسالت ویژه طلاب و روحانیان ترویج مکارم اخلاقی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه ترویج مکارم اخلاق فلسفه اصلی رسالت حضرت محمد(ص) بود، گفت: در دوره فعلی نیز طلاب و روحانیان وظیفه دارند برای ترویج مکارم و محاسن اخلاقی در جامعه به صورت ویژه فعالیت کنند.
حجت الاسلام يعقوبي - ديدار با طلاب و اساتيد حوزه علميه امام خميني(ره) بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد، با اشاره به رسالت طلاب و روحانیان در راستای اعتلای اخلاقی جامعه اسلامی، اظهار کرد: در دین اسلام مکارم و محاسن اخلاق وجود داشته که این دو با هم تفاوت دارند زیرا محاسن اخلاق به معنای اخلاق خوب بوده اما مکارم اخلاق یعنی بزرگواری های رفتاری که مرحله بالاتری است.

 

وی با بیان اینکه هر مکارم اخلاقی، محاسن اخلاقی هم هست اما هر محاسن اخلاقی، مکارم اخلاقی نیست، افزود: به همین دلیل حضرت محمد(ص) فرمود: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» و محاسن اخلاق را به عنوان فلسفه اصلی بعثت مطرح نکرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: البته در یک روایت از اهل سنت داریم که پیامبر اسلام هر دو مورد را با هم مطرح کرده و فرموده: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق و محاسنها»، که در اینجا منظور از محاسن آداب اجتماعی بوده و قابل تغییر است.

 

وی با بیان اینکه ترویج مکارم اخلاق فلسفه اصلی رسالت حضرت محمد(ص) بود، افزود: در دوره فعلی نیز طلاب و روحانیان وظیفه دارند برای ترویج مکارم و محاسن اخلاقی در جامعه به صورت ویژه فعالیت کنند.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: رسول گرامی اسلام فرمود: «الخلق وعاؤ الدین؛ خلق ظرف دین است»، لذا اخلاق خوب معرف دین، دینداری و باورهای اسلامی بوده و می توان گفت اخلاق ما ظرف عقیده و دین ما است.

 

وی اظهار کرد: به همین دلیل حضرت محمد(ص) فرمود هر کس می خواهد شبیه من شود چهار خصلت را در خود داشته باشد، « الا اخبرکم باشبهکم بی‌اخلاقا؟احسنکم اخلاقا و اعظمکم حلما و ابرکم بقرابته و اشدکم انصافا من نفسه فی الغضب و الرضا».

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: اخلاق خوش، حلم و بردباری، صله رحم و منصف بودن در حالت خشم و رضایت چهار خصلتی است که بنا به فرموده پیامبر هر کس می خواهد شبیه وی شود باید این خصائل را داشته باشد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی گفت: حلم و بردباری به اندازه ای اهمیت دارد که امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: «ان لم تکن حلیما فتحلم؛ اگر حلم نداری تمرین کن تا حلیم شوی».

 

وی با بیان اینکه حلم و بردباری یکی از سرمایه های زندگی انسان ها به ویژه طلاب و روحانیان است، اضافه کرد: حلم باعث جاذبه شده و انسان حلیم طرفدار و قوم و خویش زیادی دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: نیکی و احترام نسبت به نزدیکان و اقوام دیگر سفارش پیامبر اسلام بوده و کسانی که با نزدیکانشان ارتباط خوبی داشته و صله رحم می کنند، شبیه پیامبر هستند.

 

وی تصریح کرد: منصف بودن چه در حالت غضب و چه در حال خشنودی و رضایت توصیه دیگر حضرت محمد(ص) است، انصاف از ماده نصف می آید، یعنی هر دو طرف را برابر ببینیم و مواظب باشیم در عصبانیت از مسیر حق منحرف نشویم.

 

امام‌جمعه بجنورد با بیان اینکه به همین دلیل امام حسین(ع) می فرماید: علی اکبر من شبیه ترین انسان ها به پیامبر از سه جهت جسمی، اخلاقی و گفتاری بود، اضافه کرد: اکنون ما هم می توانیم شبیه پیامبر باشیم و رسول گرامی اسلام نیز خود راهکار را داده و فرموده هر کس این چهار ویژگی را داشته باشد شبیه ترین افراد به من است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: از طرف دیگر حضرت محمد(ص) می فرماید: «ابعدکم منی شبها البخیل و البذی و الفاحش؛ دورترین شما نسبت به شباهت اخلاقی به من شخص بخیل، بدحرف و ناسزاگو و فحاش است.

 

وی با بیان این‌که بخل به اندازه ای ناپسند است که امام علی(ع) در مورد آن می فرماید: «البخل جامع لمساوی العیوب؛ بخل مادر و ریشه همه بدی ها است»، افزود: همان گونه که امیرمؤمنان(ع) می فرماید شخص بخیل مجمع الرذایل و جامع همه بدی ها است.

 

به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی، بخل تنها در زمینه مالی نیست، برخی حتی در سلام کردن هم بخیل هستند که به فرموده امام حسین(ع) این افراد بخیل ترین افراد هستند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی اظهار کرد: وقتی اقرب و ابعاد افراد به پیامبر را شناختیم راه برای همه ما باز بوده و همه می توانیم همانند حضرت علی اکبر(ع) رفتار و عمل کنیم./9314/202/ب2

ارسال نظرات