۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۹۶۹۵۳

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ برگزاری سوگواره «احلی من العسل» همزمان با سراسر کشور در زنجان، برپایی 7 ایستگاه ذبح دام در مسیر حرکت عزاداران به سمت حسینیه اعظم، عمل خیر را با وقف جاودان کنیم، ثبت 159وقف جدید در شش ماهه نخست سال 94 در خراسان رضوی، هر اندازه که از دستمان بر می‌آید وقف کنیم، از اخبار کوتاه سازمان اوقاف است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، سوگواره «احلی من العسل» با حضور مرتضی تمجیدی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان، محمود عباسی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، جمعی از مسئولان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان از جمله، مربیان پرورشی و بیش از 600 دانش‌آموز زنجانی برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام مقصود ذوالقدر ، سخنران این مراسم اظهار کرد: فلسفه و هدف از عزاداری باید اتصال روح و روان نوجوانان به حادثه کربلا و حماسه حضرت قاسم بن‌ حسن (ع) باشد.

 

ذوالقدر با اشاره به اینکه بزرگداشت واقعه عاشورا نباید به عزاداری در ماه محرم خلاصه شود، اضافه کرد: باید در راستای حفظ ارزش‌های کربلا و اهداف عاشورا تلاش شود.

 

شایان ذکر است، برگزاری مراسم سوگواره «احلی من العسل» که در مسجد امام محمد باقر (ع) زنجان برگزار شده توسط خود دانش‌آموزان اداره و در بخشی از این مراسم مداحان نوجوان به مدیحه‌سرایی پرداختند.

 

گفتنی است، مراسم سوگواره «احلی من العسل» در شهرستان ابهر نیز با حضور حجت‌الاسلام علیرضا بخشایشی، موسی رضایی مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر، کریم مسگر جماعت معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان ابهر و جمعی از مربیان و کارشناسان پرورشی شهرستان ابهر برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر ضمن تشکر از حضور دانش‌آموزان و فرهنگیان در مراسم سوگواره «احلی من العسل» با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش اظهار کرد: پاسداشت فرهنگ عاشورا ضامن بقای انقلاب و آرمان‌های آن است.

 

موسی رضایی با اشاره به اینکه کربلا مدرسه عشقی است که امام حسین (ع) آموزگار آن است، گفت: در این مدرسه درس‌های انسانیت، اخلاق، وفاداری و ایثار به نمایش درآمده که در طول تاریخ بی‌نظیر است.

قرائت بیانیه «احلی من العسل»، سینه‌زنی، مداحی، عزاداری و پخش ویژه سوگواری امام حسین (ع) از دیگر برنامه‌های این آیین بوده است.

 

 

برپایی 7 ایستگاه ذبح دام در مسیر حرکت عزاداران به سمت حسینیه اعظم

 

 

 

محمد سعید بهرامی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زنجان اظهار کرد: همزمان با ماه محرم نظارت بر کشتار دام نذری افزایش می‌یابد.

 

وی با اشاره به اینکه این نظارت شامل مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و حتی منازل می‌شود، خاطرنشان کرد: نظارت بر بهداشت نذورات دامی پس از ذبح در مرحله بسته‌بندی نیز ادامه می‌یابد.

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زنجان از تشدید نظارت‌های اکیپ‌های دامپزشکی شهرستان زنجان در ایام هشتم تا یازدهم محرم خبر داد و افزود: این نظارت‌ها از ساعت هفت صبح آغاز و تا 22 شب ادامه دارد.

 

بهرامی به اختصاص سه اکیپ ثابت برای نظارت‌های دامپزشکی در سطح شهر زنجان اشاره و اضافه کرد: دو اکیپ سیار نیز برای نظارت بر ذبح نذورات دامی مردم در سطح شهر فعال است.

 

وی با اشاره به اینکه نظارت بر دام‌های ذبحی توسط 20 ناظر انجام می‌شود، عنوان کرد: 10 ناظر بهداشتی و 10 ناظر شرعی هستند.

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زنجان به اختصاص شماره تلفن 1512 برای تماس‌های مردمی اشاره و اظهار کرد: با تماس با این شماره اکیپ‌های دامپزشکی برای بررسی اصول بهداشتی در حین ذبح دام به محل اعزام می‌شوند.

 

بهرامی با اشاره به اینکه در روز حرکت دسته حسینیه اعظم زنجان علاوه بر ناظرین فعال در طول ماه محرم از همکاران با تجربه نیز استفاده می‌شود، ادامه داد: این افراد به صورت داوطلب برای همراهی اکیپ‌های دامپزشکی حضور می‌یابند.

 

وی با بیان اینکه در پایان روز نیز نظارت بر نذورات مردمی توسط اکیپ‌های دامپزشکی ادامه می‌یابد، عنوان کرد: شرکت خرم پروتئین مسئولیت ساماندهی و بسته‌بندی نذورات دامی حسینیه اعظم زنجان را بر عهده گرفته است.

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زنجان با اشاره به اینکه هفت ایستگاه کشتار دام در مسیر حرکت دسته حسینیه برپا شده است، ادامه داد: ذبح کنندگان در این مسیر با لباس فرم مشخص حضور می‌یابند.

 

بهرامی با بیان اینکه باید فرهنگ ذبح نذور دامی در کشتارگاه‌ها در زنجان ایجاد شود، گفت: با ایجاد این فرهنگ شاهد کاهش مشکلات بهداشتی ذبح نذورات در استان می‌شویم.

 

وی تعداد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را 8 هزار نوع اعلام و اظهار کرد: امکان شیوع بیماری مشترک انسان و دام در هنگام ذبح غیر بهداشتی بسیار بالا است.

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زنجان از آمادگی کشتارگاه زنجان در روز حرکت دسته حسینیه اعظم زنجان خبر داد و خاطر نشان کرد: پس از ذبح دام توسط 30 نیروی این کشتارگاه‌ لاشه دام‌ها به وسیله خودروهای دارای یخچال به شرکت خرم پروتئین انتقال می‌یابد.

 

بهرامی به شستشوی خیابان‌ها پس از پایان حرکت دسته حسینیه اشاره و اضافه کرد: به منظور رعایت بهداشت خیابان‌ها ضدعفونی می‌شود.


وی با اشاره به ذبح 2 هزار و 394 دام نذری توسط اکیپ‌های دامپزشکی زنجان طی محرم سال گذشته گفت: از این تعداد 2 هزار و 30 دام مربوط به دسته حسینیه اعظم زنجان بوده است.

 


عمل خیر را با وقف جاودان کنیم

 

میلاد عبادی پور، عضو تیم ملی والیبال گفت: وقتی چیزی را وقف می‌کنند در حقیقت سبب ماندگار شدن آن می‌شوند و عمل خیر نیز با وقف ماندگار می‌شود.

 

وی ادامه داد: این ماندگاری نیز ثواب امر خیر را همیشگی کرده و موجب می‌شود که واقف همیشه از این ثواب بهره ببرد.

 

عضو تیم ملی والیبال در مورد اهمیت وقف در سلامت و درمان سرطان نیز گفت: وقف در همه زمینه اهمیت دارد و لازم است که مردم دست بیماران سرطانی را بگیرند و به آنها کمک کنند.

 

وی گفت: وقف موضوعی است که همیشه در ایران اجرا می شده و از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

عبادی‌پور تأکید کرد: بسیاری از اموال وقفی در تاریخ توانسته موجب پیشرفت کشور و دستگیری از مستضعفان شود.

 

وی افزود: هزینه‌های درمان بیماران سرطانی بالاست و خیرین باید در این خصوص ورود کنند بنابر این باید وقف در سلامت را جدی گرفت.

 

 

ثبت 159وقف جدید در شش ماهه نخست سال 94 در خراسان رضوی

 

 

 

 

 

 

حجت‌الاسلام جمال ایزدی ، معاون فرهنگی ،اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان‌رضوی اظهار داشت: در برگزاری برنامه‌های فرهنگی سعی در ارتقاء کمی و کیفی این برنامه‌ها داریم و در همین راستا برنامه‌های بقاع متبرکه در ایام عزاداری محرم و صفر سال گذشته مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار گرفت و نقاط ضعف و قوت این برنامه‌ها شناسایی شد و همه ساله با انجام این کار به دنبال اجرای برنامه‌هایی قوی‌تر، باشکوه‌تر و پرمحتواتر هستیم.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به عمده‌ترین نیات واقفان استان افزود: بیشترین نیات واقفان خراسان رضوی در حوزه های ساخت مسجد، برپایی عزاداری امام حسین(ع) بوده است.

ایزدی تصریح کرد: موقوفات مرتبط با ایام سوگواری ماه‌های محرم و صفر در سه بخش عزاداری، تعزیه‌خوانی و خیمه‌داری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به آمار وقف‌ها ثبت شده خراسان رضوی گفت: در 6 ماهه نخست امسال 159 موقوفه در خراسان رضوی به ثبت رسیده و از سال 1390 تاکنون نیز 906 موقوفه در این استان به ثبت رسیده که شاخص‌ترین موقوفه ثبت شده به ارزش 30 میلیارد ریال بوده است.

 

هر اندازه که از دستمان بر می‌آید وقف کنیم

 

عضو تیم ملی والیبال در مورد وقف گفت: وقف سنت حسنه و کاری است که در راه خدا انجام می‌شود و باید به آن توجه داشت و هر انسان به هر اندازه که می تواند باید وقف کند.

 

وی در مورد ساخت بیمارستان تخصصی سرطان با اوراق وقف نیز گفت: سرطان خیلی خطرناک است و درمانش هم هزینه زیادی دارد.

 

عضو تیم ملی والیبال ادامه داد: خیلی از بیماران توانایی درمان ندارند نه به خاطر اینکه درمان وجود ندارد بلکه بخاطر هزینه های بالای آن و از درمان دور می‌مانند که ما باید به فکر آنها باشیم.

 

وی افزود: بنابر این کمک به این بیماران هرچند اندک باشد نیز می‌تواند دردی از دردهای آنها کم کند و قطعا ثواب زیادی خواهد داشت.

 

محمودی با اشاره به فروش اوراق وقفی گفت: نکته مهم این است که همه افراد جامعه با هر مقدار دارایی می‌توانند این اوراق را بخرند و ثواب ببرند./1325/ت303/ف

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

 

 

 

ارسال نظرات