۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۹۶۶۷۳
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری مطرح کرد؛

واقعه کربلا نتیجه ناسپاسی نعمت ولایت

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، واقعه کربلا را نتیجه کفران نعمت ولایت خواند و گفت: امام صادق(ع) در تفسیر آیه 48 سوره نحل به ناسپاسی مردم اشاره کرده و فرمودند «مردم، نعمت خدا را در روز غدیر می‏شناسند و در روز سقیفه منکر آن می‏شوند؛ آتشی که به در خانه حضرت زهرا(س) زده‌اند، همان آتشی است که در عصر عاشورا به خیمه های امام حسین(ع) زده‌اند».
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمرتضي صالحي خوانساري،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علیمه قم پیش از ظهر امروز در مراسم ششمین روز از ماه محرم که در دفتر آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد، بیان داشت: امام حسین(ع) ازسال 68 و بعد از واقعه کربلا امام حسین نشده است.

 

وی ابراز داشت: امام حسین(ع) از روز ولادت حسینی بوده است که همه آن را می شناسند؛ همه بزرگان قبول کرده اند فرشته ای که بال‌هایش سوخته بوده اند هنگامی که امام حسین(ع) چند روز سن داشته است با تماس بال هایش به بدن ایشان سالم می شوند.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به ماجراهای اسارت اهل بیت امام حسین(ع) در کوفه بیان داشت: هنگامی که اهل بیت امام حسین(ع) وارد کوفه می شوند شخصی که در حال خیرات غذا بود نزد امام سجاد(ع) آمد و امام از او سؤال کرد غذای چیست و او جواب داد غذای نذری است.

 

وی ادامه داد: بار دیگر امام سجاد(ع) سؤال کرد نذر کیست و آن شخص جواب داد، زمانی که کودک بوده ام به یک بیماری سخت مبتلا می شوم و مادرم مرا به قصد شفا نزد امام علی(ع) می برد و امام علی(ع) به مادرم می گوید او را نزد فرزندم حسین که در آن زمان چند سال بیشتر نداشت ببر؛ بعد از دعای حسین شفا یافتم و به همین دلیل از آن سال به بعد مادرم هر ساله برای سلامتی او در روز معینی غذا نذر می کند و امروز همان روز خاص است.

 

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری افزود: زینب(س) که سخنان ایشان را شنیده بود می گوید خداوند مادرت را بیامرزد اما دیگر برای سلامتی امام حسین(ع) غذا خیرات نکنید زیرا آن سر بریده بر نیزه سر امام حسین(ع) است.

 

وی با اشاره به سخنان امام حسین(ع) در سال 58 هجری قمری در منا بیان داشت: امام حسین(ع) دو سال قبل از به هلاکت رسیدن معاویه و سه سال قبل از واقعه کربلا به مکه می روند؛ سلیم بن قیس بیان می کند در منا خدمت ایشان مشرف شدم و مشاهده کردم هزار نفر در محضر امام حسین(ع) هستند.

 

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: سلیم بن قیس می گوید دویست نفر از این هزار نفر صحابه و هشتصد نفرشان از تابعین بوده اند؛ امام حسین(ع) در این جلسه بیان می کند می خواهم سخنانی از جدم رسول اکرم(ص) بیان کنم و شما را قسم می دهم اگر این سخنان را شنیده اید و یقین دارید از پیامبراکرم(ص) به آن اعتراف کنید و اگر هم نشنیده اید بگویید.

 

وی گفت: امام حسین(ع) در آغاز سخنانش 15 مرتبه خطاب به مردم می گوید «انشد کم الله اتعملون»«شما را به خدا قسم آیا می دانید، هنگامی که رسول اکرم(ص) در میان صحابه و یارانش، پیمان اخوت می‏بست برای اخوت خویش، علی علیه السلام را انتخاب کرد، همه حاضران گفتند «خدایا تو را گواه می‏گیریم که درست است».

 

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری ادامه داد: امام حسین(ع) مرتبه دیگر می گوید شما را به خدا آیا می‏دانید که رسول اکرم(ص) امام علی(ع) را در غدیر خم به مقام ولایت نصب کرد سپس دستور داد که این جریان را حاضران به غایبان برسانند، همه حاضران گفتند: اللهم نعم؛ خدایا تو را گواه می‏گیریم که درست است.

 

وی اضافه کرد: از حجت الوداع که 18 ذی الحجه می باشد تا زمان رحلت پیامبر اکرم(ص) که 28 صفر است 70 روز بیشتر نمی گذرد اما بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) دیگر سخنی از امام علی(ع) به میان نمی آید.

 

 استاد حوزه علمیه قم با بیان روایتی از امام صادق(ع) گفت: از امام صادق(ع) در تفسیر آیه 48 سوره نحل که بیان می کند «آنها که نعمت خداوند را می‏شناسند، سپس آنرا انکار می‏کنند وبیشتر آنان کافر و ناسپاسند» سؤال کردند این نعمت چه نعمتی است و در کجا شناخت و در کجا ناسپاسی شده است.

 

وی افزود: امام صادق(ع) پاسخ دادند نعمت خدا را در روز غدیر می‏شناسند و در روز سقیفه منکر آن می‏شوند؛ آتشی که به در خانه حضرت زهرا(س) زده اند همان آتشی است که در عصر عاشورا به خیمه های امام حسین(ع) زده اند.

 

حجت الاسلام صالحی اضافه کرد: تازیانه ای که به اهل بیت امام حسین(ع) در عصر عاشور زده اند همان تازیانه ای است که به بازوهای حضرت زهرا(س) زده اند و  شمشیری که گلوی امام حسین(ع) را درید همان شمشیری است که فرق امام علی(ع) را شکافت./1324/پ202/س

ارسال نظرات