۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۲۹۵۵۷۳
استاد حوزه علمیه:

منکران عزاداری فهم صحیحی از دین ندارند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فلسفه عزاداری بر سید الشهدا، گفت: عزاداری ریشه قرآنی، روایی و تاریخی دارد و بکاء و گریه بر امام حسین (ع) سبب آرامش روحی و روانی است.
سيد محمد رضا غياثي کرماني سيد محمدرضا غياثي کرماني حجت الاسلام و المسلمين محمدرضا غياثي کرماني
حجت الاسلام سید محمدرضا غیاثی کرمانی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به فلسفه عزاداری بر سید الشهدا، گفت: عزاداری ریشه قرآنی، روایی و تاریخی دارد و بکاء و گریه بر امام حسین (ع) سبب آرامش روحی و روانی است.
 
وی افزود: گریه و عزاداری حضرت یعقوب (ع) در فراق حضرت یوسف (ع) خود دلیلی بر صحت اصل عزاداری است که قرآن از آن اسم برده است و اگر این مسأله جایز نبود جایی برای تایید قرآن  و پیامبر خدا (ع) نبود.
 
این نگارنده کتاب های دینی به سایر مثال های قرآنی در بحث گریه و عزاداری اشاره کرد و گفت: گریه حضرت حوا و آدم در فراق بهشت و گریه پیامبر گرامی اسلام (ص) در مرگ ابراهیم (ع) از دیگر نمونه های گریه است که از سوی اولیای الهی انجام گرفته است که خود دلیلی بر صحت اصل عزاداری است.
 
حجت الاسلام غیاثی کرمانی تاکید کرد: منکران این مسأله فهم صحیحی از ماهیت عزاداری ندارند و دچار کج فهمی نسبت به دین هستند.
 
وی با اشاره به کیفیت عزاداری مطلوب شرع، اظهار داشت: تشکیل هیات عزاداری و دستجات سینه زنی امری مستحب است؛ ولی نباید این مستحب را با حرام همراه کرد.
 
این کارشناس مسایل دینی، با انتقاد از عملکرد برخی از هیات مذهبی، خاطر نشان کرد: برخی از هیات راه تردد مردم را سد می کنند و سبب مردم آزاری بوده و حق الناس می کنند؛ اما این مسأله حرام شرعی است و هیئت عزاداری امام حسین (ع) باید عملکرد خود را نسبت به این موضوعات اصلاح کنند.
 
وی با اشاره به وظیفه خطیر مداحان و روضه خوان ها، گفت: روضه باید براساس مقاتل محکم  و صحیح باشد و روضه خوان باید از بیان مطالب ضعیف خودداری کند تا دچار دروغ گویی نگردد.
 
این استاد حوزه علمیه با مهم خواندن حفظ سبک سنتی عزاداری، تاکید کرد: امام خمینی(ع) تاکید بر حفظ سبک سنتی عزاداری داشتند و ما نباید از این توصیه غافل شویم و به آن بی اعتنایی کنیم.
 
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به آسیب شناسی عزاداری، اظهار داشت: فریاد زدن و جیغ کشیدن در حین روضه خوانی و مداحی امری بسیار مذموم است و ما باید از این امور که مناسب شان عزاداری سالار شهیدان نیست، خودداری کنیم.
 
وی با اشاره به محتوای صحیح روضه و منبر، خاطر نشان کرد: کربلا و عاشورا جایگاه غرور، عزت مندی و سربلندی اهل البیت امام حسین (ع) است؛ و بنابراین باید اهل منبر و مداحان از بیان مباحثی که حاکی از ذلت و ضعف است، خودداری کنند.
 
حجت الاسلام غیاثی کرمانی در پایان گفت: باید در منبر ها و روضه ها بُعد حماسی عاشورا و کربلا را تبیین کرد و این امر بر هر مبلغ و روضه خوانی واجب است و باید از سبک شعر خوانی غربی اجتناب کرد./9704/302/ب1
ارسال نظرات