۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۲۹۵۵۶۹
امام جمعه موقت قم:

تلخی حادثه منا برای ما و ننگ آن برای آل سعود باقی خواهد ماند/ سوگواری برای امام حسین باید سبب حفظ اصل وحدت شود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی گفت: منا، نمونه ددمنشی و سبوعیت وهابی هایی بود که حاجیان را با بی لیاقتی و سوء مدیریت خود به قربانگاه بردند و تشنه و مظلوم به شهادت رساندند. ضیوف الرحمان که پر کشیدند، اما تلخی این حادثه برای ما و ننگ آن برای آل سعود باقی خواهد ماند.
آيت الله سعيدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، امام جمعه موقت شهر قم و تولیت آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه (س) در اولین شب از شبهای عزاداری دهه اول محرم که در محل حسینیه آیت الله سیدجواد خامنه ای مشهد برگزار می شود، گفت: یکی از مهم ترین توفیقاتی که یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا به آن نایل شدند، نعمت عاقبت بخیری بود.

 

وی افرود: در تاریخ اسلام عده زیادی بودند که نتوانستند بر صراط حق استوار بمانند و عاقبت به خیر نشدند. راه نهضت کربلا که عین صراط مستقیم است، توسط عده زیادی پیموده شد اما تنها عده اندکی که مؤمن ترین و ولایتمدار ترین یاران آن حضرت بودند، از این امتحان الهی سربلند بیرون آمدند.

 

مجالس عزاداری برای امام حسین در دست ما امانت است

حجت‌الاسلام والمسلمین  سعیدی ضمن تبیین وظایف عزاداران سیدالشّهدا در این ایام، خاطرنشان کرد: ما مجالس عزاداری و سوگواری بر امام حسین(ع) را از پدران و مادران خود به ارث برده ایم و از جمله وظایف ما آن است که این امانت گرانبها را که نسل در نسل به ما رسیده و زحمات و مشقّت های فراوانی برای آن کشیده شده است، به درستی به فرزندانمان منتقل کنیم.

 

وی تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب بر اجرای سنتی این مراسم تاکید دارند، به این خاطر است که به هیچ وجه نباید کوچترین بدعتی در نحوه اجرای مراسم سوگواری برای امام حسین (ع) به وجود بیاید. همان طور که عده ای از منوّرالفکر های اوایل انقلاب عقیده داشتند ‌شیوه های سنتی بزرگداشت محرم و صفر باید تغییر یابد و امام به شدت با این بدعت گذاری مخالفت می کردند.

 

لازم است فلسفه نهضت عاشورا برای مردم تبیین شود

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری، دومین مسؤولیت عزاداران امام حسین (ع) را پرداختن به فلسفه قیام عاشورا خواند و گفت: فلسفه جلسات سخنرانی علما که قبل از نوحه خوانی و عزاداری برای حضرت سیدالشّهدا (ع) برگزار می شود آن است که در این مجالس، تنها به ذکر نام مقدس حضرت اکتفا نشود و مردم با فلسفه قیام عاشورا نیز آشنا باشند.

 

وی با اشاره به سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع مدیران صدا و سیما گفت: ایشان فرموده بودند که دشمن با باقی ماندن نام جمهوری اسلامی و حفظ ظواهر اسلام در کشور مشکلی ندارد، مهم آن است که اهداف و منافع آمریکا در کشور تأمین باشد. این امر فلسفه مخالفت های طاغوت با مراسم عزاداری امام حسین است، چرا که مداحی و اشک بر امام حسین (ع) خوب است، اما مشکل اصلی آن جایی است که یک عالم مذهبی در سخنرانی قبل از سینه زنی می تواند همه توطئه های آنها را برای مردم فاش کند.

 

سوگواری برای امام حسین باید باعث حفظ اصل وحدت شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی سومین وظیفه شیعیان امام حسین (ع) را حفظ وحدت دانست و اظهار داشت: در این کشور، سالهای زیادی است که اقوام و افراد مختلف با سلایق و عقاید گوناگون زندگی می کنند. ما شیعه اهل بیت(ع) هستیم و طبیعتا برادران اهل سنت نیز در کنار ما هستند. اما این تفاوت در عقاید نباید باعث ظهور اختلافات و کشمکش های ناصواب شود.

 

وی گفت: شخصیت حضرت سیدالشّهدا (ع) طوری است که دلهای همه انسان های آزاده را به سمت خود می کشاند و همه فارغ از مذهب و رنگ و زبان، شیفته آن حضرت هستند. برادران اهل سنت ما نیز به این حضرت ارادت دارند و همین دلبستگی آنها، ما را نسبت به هم صمیمی تر و مهربان تر می کند. سیره امام حسین(ع) هم باید برای ما مایه وحدت و صلح باشد.

 

داعش دشمن مشترک همه مسلمانان است

تولیت آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه (س) جریان تکفیری را بدعمل، بد نیّت و بد سیرت خواند و خاطرنشان کرد: داعش و وهابیت دشمن مشترک همه مسلمانان جهان است. آن هایی که شیعه و سنی را تکفیر می کنند و فقط خود را مسلمان واقعی می دانند، فرزند حرام استکبار جهانی هستند و ان شاء الله به زودی توطئه های شوم آن ها، دامن اربابانشان را هم خواهد گرفت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در انتها تصریح کرد: منا، نمونه ددمنشی و سبوعیت وهابی هایی بود که حاجیان را با بی لیاقتی و سوء مدیریت خود به قربانگاه بردند و تشنه و مظلوم به شهادت رساندند. ضیوف الرحمان که پر کشیدند، اما تلخی این حادثه برای ما و ننگ آن برای آل سعود باقی خواهد ماند.

 

وی گفت: ان شاء الله خداوند متعال، برکات این ایام بافضیلت را شامل حال ما بگرداند و ما را از شیعیان راستین امام حسین (ع) قرار بدهد./863/202/ب3

ارسال نظرات