۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۲۹۳۹۹۳
عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم سنتی مذهبی جمعه نشلجی ها:

باید از حماسه اردهال درس زندگی گرفت

خبرگزاری رسا ـ معاون امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: سفارش اهل بیت به تعظیم حضرت سلطان علی(ع)، ارادت مردم منطقه کاشان به ایشان و مظلومانه به شهادت رسیدن علی بن باقر(ع) از دلایل ماندگاری حماسه اردهال است.
آيت الله محسن قمي آيت الله محسن قمي مراسم سنتي مذهبي جمعه نشلجي ها مراسم سنتي مذهبي جمعه نشلجي ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله محسن قمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، قبل از ظهر جمعه در مراسم سنتی مذهبی جمعه نشلجی ها در آستان مقدس حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) مشهد اردهال کاشان، با اشاره به این که 1329 سال است که مردم با شور و شعف به عزاداری برای علی بن باقر(ع) می پردازند، گفت: تعداد اندکی از حماسه ها در تاریخ ماندگار شده است که یکی از آنها حماسه اردهال است.

 

وی، اولین دلیل ماندگاری حماسه اردهال را سفارش اهل بیت(ع) به تعظیم حضرت سلطان علی(ع) دانست و ابراز کرد: امام صادق(ع) می فرماید هر کس برادرم سلطان علی(ع) را در اردهال زیارت کند مانند آن است که جدم سیدالشهدا(ع) را در کربلا زیارت کرده است.

 

آیت الله قمی با یادآوری فرموده امام رضا(ع) مبنی بر این که چه خوب مکانی است اردهال، افزود: علما هموراه به تعظیم حضرت سلطان علی(ع) اهتمام داشته اند، چرا که منطقه اردهال یکی از دو مکان مقدسی است که در ایران وجود دارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری، دلیل دیگر ماندگاری حماسه اردهال را محبت و علاقه مردم کاشان و حومه به اهل بیت(ع) دانست و گفت: منطقه کاشان و قم از قدیمی ترین مناطق شیعه نشین ایران هستند.

 

معاون امور بین الملل رهبر معظم انقلاب با بیان این که در سال 500 هجری هفت حوزه علمیه در منطقه کاشان دائر بوده است که این خود حکایت از عمق ارادت مردم این منطقه به ائمه اطهار(ع) دارد، افزود: مراسم جمعه نشلجی ها 1300 سال است که در دروان های مختلف علی رغم مشکلات متعدد حفظ شده است.

 

حادثه اردهال صرفا یک حادثه عاطفی و احساسی نیست

وی، عامل سوم ماندگاری حماسه اردهال را غریبانه و مظلومانه شهید شدن حضرت سلطان علی(ع) عنوان کرد و گفت: دعوت، استقبال و نحوه شهادت علی بن باقر(ع) مانند جدش اباعبدالله(ع) بوده است.

 

به گفته وی، حادثه کربلا و حادثه اردهال درس زندگی به انسان ها می دهد، چرا که صرفا یک حادثه عاطفی و احساسی نیستند.

 

آیت الله محسن قمی با تأکید بر این که تبعیت مردم نشلج از رهبر معظم انقلاب نشان می دهد که شهادت علی بن باقر(ع) منحصر به زمان نیست، بلکه دائما باید از آن واقعه درس گرفت، گفت: از امام حسین(ع) باید درس تسلیم نشدن در برابر نا حق ها و مبارزه با ظلم گرفت.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که گاندی رهبر فقید هند گفت ما درس مبارزه را از امام حسین(ع) آموختیم، افزود: در منطقه شرق آسیا با وجود ظلم فراوان، هیچ نهضت آزادی بخشی وجود ندارد، چرا که مکتب شان حیات بخش نیست.

 

آل سعود از تشکیل کمیته حقیقت یاب هراس دارد

معاون امور بین الملل رهبر معظم انقلاب با بیان این که عربستان سعودی باید پاسخگوی افکار عمومی جهان باشد، گفت: عربستان سعودی از تشکیل کمیته حقیقت یاب هراس دارد، اما این کمیته باید با حضور نمایندگان خانواده های داغ دیده تشکیل شود.

 

وی با تأکید بر این که ایران در مسیر تسلیم شدن در برابر ظلم و زیاده خواهی قرار ندارد، اظهار داشت: عربستان با زیاده خواهی های خود سبب شده 17 میلیون نفر در سوریه آواره شوند و 12 هزار نفر در یمن به شهادت برسند.

 

به گفته وی، ما از امام حسین(ع) آموخته ایم که در برابر استکبار جهانی بایستیم، از این رو رهبر معظم انقلاب هزینه تسلیم شدن را بسیار بیشتر از هزینه مقاوت دانست.

 

آیت الله قمی با تأکید بر این که ملتی که تسلیم شود باید همه چیز خود را هزینه کند، افزود: ملت ایران مقاومت کرد، از این رو امروز سرافراز و سربلند است و رییس جمهور آمریکا مطرح می کند که از وجود ژنرال ایرانی که در عراق است احساس افتخار می کنم، علی رغم این که او را قبول ندارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری، مردم ایران را الگوی ملت های منطقه دانست و گفت: ما با حضور خود در آستان علی بن باقر(ع) با آرمان های ایشان و اهل بیت(ع) تجدید بیعت می کنیم./1307/202/ب1

ارسال نظرات