۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۲۹۳۹۵۷
استاد حوزه علمیه:

اسلام به کرامت انسان‌ها احترام می‌گذارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به دیدگاه اسلام در موضوع اقلیت های مذهبی، گفت: اساسا نگاه اسلام به جامعه یک نگاه هم زیستی مسالمت آمیز است.
حجت الاسلام سيد ابولفضل موسويان حجت الاسلام سيد ابولفضل موسويان حجت الاسلام سيد ابولفضل موسويان حجت الاسلام سيد ابولفضل موسويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابوالفضل موسویان عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم در پیش همایش بین المللی حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی(ره) که پنج شنبه در سالن همایش های مرقد امام‌خمینی(ره) برگزار شد با بیان اینکه ادیان به دو دسته الهی، ابراهیمی و غیر ابراهیمی در قانن اساسی تقسیم می شوند، تصریح کرد: در رابطه با ادیان غیر ابراهیمی هیچ بحثی در قانون اساسی نشده است، در موضوع حقوق اقلیت ها بطور جدی این مساله مطرح شده و از همه دولت ها خواسته شده حقوق اقلیت ها مدنظر رفته شود.

 

وی افزود: اساسا نگاه اسلام به جامعه یک نگاه هم زیستی مصالحت آمیز است، پس از حضور پیامبراکرم(ص) به مدینه ایشان با تمام ادیان مختلف پیمان صلح و هم زیستی بستند، موضوع این بود که نباید جنگ و خون ریزی به‌وجود بیاید، قرارداد هایی که در اسلام نوشته شده ابداع اسلام نبوده است، البته این قراردادها بصورت امان بوده و در اعراب آن دوره وجود داشته است، پیمان امان برای پناهندگان نوشته و امضا می شد.


 
عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به قانون اساسی، تصریح کرد: در قانون اساسی ادیان شناخته شده مانند یهود، مسیحیت، زردشت و کلیمی را آورده ایم، در متون دینی به ادیان رسمی اشاره شده و عدم ذکر در متن قانون اساسی به این دلیل نیست که با دیگر ادیان مبارزه و مخالفت صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در متون ما به حقوق اقلیت ها اشاره شده، خاطرنشان کرد: اسلام به کرامت تمامی انسان ها احترام می گذارد.

 

حجت الاسلام موسویان با اشاره به نگاه کرامت بخش قرآن به انسان ها، اظهار داشت: پیامبراکرم(ص) می فرمایند؛ باید با بهترین وجه با دیگر ادیان سخن گفت، در روایات با دیگر برخورد درستی شده است، حقارت و کوچکی برای غیر مسلمان پذیرفته شده نیست.

 

وی افزود: جزیه یکی از مسائلی بوده که پیش از اسلام وجود داشت، بنابر برداشت برخی از اشارات قرآن در رابطه با جزیه تحقیر دیگر ادیان صورت گرفته است، آیا واقعا ساقرون در قرآن به این معنا است، باید توجه شود ساقرون غیر از ذلت است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه، ادامه داد: اگر بنا باشد تحقیری داشته باشیم از مشرکین جزیه گرفته نمی‌شد، آیا خداوند اهل کتاب را تحقیر کرده و با مشرکین این کار صورت نمی گیرد، این جزیه به دلیل دادن خدمات به آنان است و آنها وظیفه جهاد ندارند.

 

حجت الاسلام موسویان با اشاره به آیه 8 و 9 سوره ممتحنه، تاکید کرد: بر اساس آیات قرآن باید با افرادی که با شما جنگیدند و یا افرادی که شما را از دیار خودتان بیرون کرده اند برخورد مناسب داشته باشید، بنابر نظر علامه طباطبایی این آیه با آیات جهان منافاتی ندارد، باید توجه شود دستور ملاطفت و دوستی با آنان داده شده است.

 

وی با اشاره به سخنان امام در رابطه با اقلیت های مدنی، گفت: امام راحل(ره) مدعی است اسلام بیش از هر دینی به اقلیت های مذهبی آزادی داده و این فقط برای ادیان رسمی نیست، اقلیت های مذهبی می توانند براساس آیین خود عمل کنند.


عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به موضوع حق شهروندی اقلیت های مذهبی، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی آمده که هر ایرانی دارای رای است اگرچه مسلمان نباشد.

یکی از حضار جلسه با طرح این سوال که هدف جزیه تحقیر است، ابرار داشت: در روایاتی که در کتب معتبر آمده ذلت برای اهل کتاب مشخص است.


حجت الاسلام موسویان در پاسخ به سوال، گفت: علامه طباطبائی می گوید؛ ذلت منظور نیست و منظور خضوع آنان در رابطه با حکومت اسلامی است، این معنا با متانت اسلامی سازگار نیست./811/پ202/ج


 

ارسال نظرات