۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶
کد خبر: ۲۹۳۹۳۰
آیت الله فاضل گلپایگانی در جمع مردم نشلج کاشان:

حضور علی بن باقر امنیت و آرامش مردم منطقه کاشان است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که رهنمود عملی علی بن باقر(ع) برای ما الگو است، گفت: علی بن باقر(ع) برای حاکم کردن معروف و برچیدن منکر به کاشان آمد.
آيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله محمد حسن فاضل گلپایگانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم پنجشنبه شب در مراسم شب جمعه نشلجی ها در آستان مقدس علی بن باقر(ع) مشهد اردهال کاشان در جمع مردم نشلج کاشان، گفت: خداوند می فرماید آنان که راه ایمان را طی کردند و به عمل صالح روی آوردند، بهترین خلق خدا هستند و از جنات خداوند استفاده خواهند کرد، از این رو در دنیا بهترین خَلق بوده و در قیامت از رضایت خداوند برخوردار خواهند بود.

 

وی با اشاره به عوامل رستگاری انسان و محبوبیت نزد خداوند متعال، ابراز کرد: انسان می تواند با محوریت ایمان محکم و داشتن یقین به وجود خداوند، نبوت، دین، قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، به مرحله حق الیقین برسد.

 

آیت الله فاضل گلپایگانی، تقوا را ملکه راسخ در وجود انسان دانست و گفت: تقوای الهی بشر را به خداوند نزدیک می کند و او را از محسنین، متقین و مقربان پیشتاز خداوند قرار می دهد، چرا که انسان در سایه ایمان، عمل صالح، تقوا، احسان، طهارت و پاکی به قدری عروج می گیرد که دارای مقامات و پناهگاه دیگران می شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: انسان مؤمن می تواند در سیر و سلوک الهی و الهام گیری از امام زمان(عج)، راه طولانی را در فرصتی کوتاه با جذبه های الهی طی کند.

 

آیت الله فاضل گلپایگانی با اشاره به این که نتیجه استغفار و ارتباط با خداوند، بارش باران و رحمت الهی است، گفت: عدم نیازمندی به دیگران و فرزند صالح نیز از نتایج ارتباط با خداوند است.

 

 استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که قرآن کریم اقتصاد را صرفا در تلاش و زحمت نمی بیند، افزود: قرآن از پیروان خود رویکرد با خدا، اولیای الهی، تقوا، پاکی و استغفار خواسته است.

 

وی با بیان این که ما به امامزادگان پناه می بریم تا آن بزرگواران را واسطه قرار دهیم، گفت: امام سجاد(ع) می فرماید قبل و بعد از دعا صلوات ختم کنید، چرا که خداوند مسلما دعای پیامبر اکرم(ص) را مستجاب می کند.

 

آیت الله فاضل گلپایگانی با اشاره به این که حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) فرزند خلف، صالح، مطیع و در خط امامت پدر و امامت برادر خود بود، گفت: رهنمود عملی علی بن باقر(ع) برای ما الگو است، چرا که فرمان امام خود را اطاعت کرد و مورد نظر جد خود رسول خدا(ص) بود.

 

به گفته وی، دین خدا در منطقه کاشان نیاز به تبیین داشت و مردمی علاقمند از امام باقر(ع) درخواست مبلغ زبردست، مجاهد دین در راه خدا، آشنای به دین و صابر کردند و امام باقر(ع) با شناختی که از فرزندش داشت، به ایشان امر کرد که به منطقه مؤمن پرور کاشان عزیمت کند.

 

آیت الله فاضل گلپایگانی با تأکید بر این که علی بن باقر(ع) با خطابه جمعه و جماعت، بیان احکام و رهنمود حلال و حرام و تبیین در مسائل فرهنگی، فقهی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جلسات عمومی و خصوصی در طی سه سال، خدمات ارزنده ای انجام داد، گفت: مردم این منطقه قدر شناس زحمات علی بن باقر(ع) بودند و جان خود را فدای ایشان کردند.

 

به گفته وی، بیش از هزار سال است که مردم منطقه کاشان و اردهال به حضرت سلطان علی(ع) و یارانش ابراز ارادت می کنند و در جمعه سوم مهرماه نیز مردم نشلج به عزاداری می پردازند.

 

آیت الله فاضل گلپایگانی، حضرت سلطان علی(ع) را از طریق مادر و پدر به پیامبر اسلام(ص) منتسب دانست و گفت: مادر حضرت سلطان علی(ع) فاطمه نام داشت که فرزند امام حسن(ع) بود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که سادات از جایگاه والایی برخوردار هستند، بیان کرد: ائمه بعد از امام باقر(ع) از طرف پدر و مادر، هاشمی و علوی هستند.

  

علی بن باقر برای حاکم کردن معروف و برچیدن منکر به کاشان آمد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) در دوران زندگی خود منشأ خیر و برکت بوده و بعد از شهادت نیز وسیله امنیت و آرامش برای مردم این منطقه است و پایگاه اطمینان مردم محسوب می شود.

 

وی با بیان این که وجود انسان صالح بسیار ارزشمند است، گفت: امام علی(ع)، امام صادق(ع)، امام رضا(ع) و امام باقر(ع) مطالبی ارزشمند در رابطه با حضرت سلطان علی(ع) مطرح کرده اند، از این رو وجود ایشان در منطقه موجب برکت است.

 

به گفته وی، حضرت سلطان علی(ع) برای حاکم کردن معروف و برچیدن منکر، تبیین دین خدا، اقامه جمعه و جماعت، تربیت مردم ولایی، متقین و مؤمن صالح به این منطقه آمد تا نسل جوان با عبودیت و هنرمند و آینده سازان با بصیرت و هوشیار پرورش دهد.

 

 شایان ذکر است، آیین مذهبی سنتی قالیشویان با عنوان ‹‹سوگواری جمعه نشلجی ها›› بیش از هزار سال سابقه دارد و روستای نشلج دارای مراسم معنوی و عزاداری ویژه و سنتی است که در شهرستان کاشان زبانزد خاص و عام است، زیرا در زمان شهادت آن حضرت سه  تن از اهالی روستای نشلج در رکابش به شهادت رسیدند، روستای نشلج که کوه اردهال را در برگرفته در 42 کیلومتری جنوب غربی کاشان و در 5 کیلومتری شهادتگاه امامزاده سلطانعلی(ع) است و این روستا با بیش از 3 هزار نفر پرجمعیت ترین روستای شهرستان کاشان به شمار می آید./1307/202/ب1

ارسال نظرات