۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۲۹۳۹۰۵
آیت الله علم الهدی:

مدیریت درخشان سیاسی، سبب نفوذ آیت الله مهدوی‌کنی در قلوب مردم شده بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با اشاره به صفات برجسته آیت الله مهدوی کنی، گفت: مدیریت سیاسی درخشان ایت الله مهدوی سبب نفوذ ایشان در قلوب مردم شده بود
آيت الله علم الهدي آيت الله علم الهدي آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه مشهد در مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد ارتحال ایت الله محمد رضا مهدوی کنی که شامگاه پنج شنبه در حسینیه سرآسیاب کن برگزار شد با بیان اینکه یکسال از داغ جانگذار درگذشت عالم فرهیخته ای که به عنوان یک ستاره می درخشید سپری شده، ابراز داشت: خلاء وجودی این عزیز بزرگزوار در ابعداد مختلف نظام به‌ویژه از نگاه روحانیت، انقلابیان نگران و محوران جریانان مکتبی و انقلاب اسلامی کاملا مشخص است، استوانه ای قوی در این نظام فرو‌ریخت که بعد از گذشت یک سال خلاء وجودیش برای همه افراد، جریان ها و اندیشمند های نظام و انقلاب کاملا محسوس و مشهود است.

 

وی ادامه داد: یادواره ای که بعد از یکسال در کانون پیدایش و رشد او یاد ابعاد مختلف شخصیتی آن عالم بزرگوار را برای تمامی مردم نمایان می کند بسیار حائر اهمیت است.


 
امام جمعه مشهد با بیان اینکه گاهی شخصیت ها در چهره متبلور اجتماعی خود جلوه می کنند، تصریح کرد: آیت الله مهدوی کنی(ره) در چهره سیاسی خود چشم ها را پر کرد ولی خاطره برخی به دلیل اینکه از عمق علمی برخوردار نیستند به یاد نمانده و آثار وجودیشان در پهنای کشور محو می شود ولی بزرگانی که عظمتشان با مبانی دینی گره خورده و بر اساس استنادهای روایی از ائمه معصومین(ع) شخصیتشان به عنوان الگو در برابر بینش ها جلوه گر می شوند همیشه جاودان هستند.

 

وی ادامه داد: این فقاهت آنچنان عمقی به آنها می بخشد که هیچگاه فراموش شدنی نیست، عظمت شخصیت آیت الله مهدوی کنی ممکن است چشم مردم را پر کرده و از طرفی وجهه علمی و نبوغ وی در ابتکاراتشان برای فضلاء و اندیشمندان مورد توجه قرار گیرد و برای دلدادگان عرصه عرفان آن اخلاف شبه معصومانه اش دلها را جذب کند.

 

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه هرفرد از زاویه ای به وی ارادتمند بود، تصریح کرد: جنبه بی نظیر ایشان در عرصه سیاست و انقلاب برای ما قابل تامل است، دقیقا نکاتی که از معصومین درباره برخی بزرگان اصحاب سراغ داریم در زندگی آیت الله مهدوی نیز موجود است، آیت الله مهدوی کنی در همه فرازو نشیب ها، تحولات سیاسی و اجتماهی دقیقا نماد و تابلو اصحاب بزرگ ائمه بوده است.


وی با اشاره به سخنان امام صادق(ع) در ترسیم شخصیت اصحاب کامل و ملاک تشخیص آنها، ابراز داشت: یکی از اصحاب می گوید خدمت امام صادق(ع) رسیدم و صحبت از شاگردان شیعه به میان آمد، وجود امام صادق(ع) فرمودند: برخی از شاگردان استوانه های عظیمی هستند که کره زمین بر مبنای فقاهت آنان استوار است، و آنها پرچم های نشان دهنده دین هستند و در پستی و بلندیهای اجتماعی دنیا باید توسط آنان دین را شناخت، مردم در مقابل مشکلات اجتماعی می توانند با این پرچم به سمت کانون دین بروند.

 

امام جمعه مشهد، افزود: امام صادق(ع) چهار نفر از شاگردان برجسته پدر خود را بعنوان استوانه و لنگرهای کره زمین در سایه نعمت های الهی معرفی می کنند، اگر امام(ع) فردی را به عنوان پرچم دین بیان کردند آن شخص دارای مقام بزرگی است، 4 هزار نفر از امام(ع) استفاده کرده و در بین این دانشمندان و فقها حضرت فقط به چهار نفر از شاگردان امام باقر(ع) اشاره می کنند، باید به ملاکی که سبب  شده بین 4 هزار نفر این 4 نفر برجسته شوند توجه شود.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به بیانان امام صادق(ع) در جهت معرفی و تبیین ملاک های اصحاب کبار، گفت: حضرت می فرماید؛ عده ای در درس شرکت می کنند و نهی از سرسختی در مباحث به آنان آموزش داده می شود، آنها را از قیاس نهی می کنم ولی آنان حدیث من را تاویل می کنند، به مباحثی که در شان آنها نیست داخل می‌شوند و سخنان من را تاویل می کنند، این افراد اراده معصیت خداوند کرده و اگر آنان اطاعت من را انجام دهند همان علمی را در نزد آنان می گذارم که پدرم امام باقر(ع) به شاگردان خود می سپردند، اصحاب پدر من زینت اسلام بودند.


امام جمعه مشهد با اشاره به ملاک های فضیلت اصحاب برجسته، تاکید کرد: این افراد فقط باسواد نبودند بلکه فقهای کاربردی در جامعه هستند، افرادی که در مقام بالای فقاهت در اقامه قسط می کوشند، سعی می کنند مقابل هر ظلمی مبارزه کنند، تنها عالم نبوده و کاربردی اند، اینها افرادی هستند که از روی صداقت سخن گفته و افراد پیشکسوت مقربی هستند.

 

وی افزود: این افراد در برابر جریانات سیاسی و مقام ها منحرف نشده و در تمامی عرصه ها اقامه قسط می کنند، آنها با هر تعدی و جنایتی که بر اسلام وارد شود مبارزه می کنند، آنها در عرصه های مقابله و مبارزه با دشمن پیشکسوت هستند، آیت الله مهدوی کنی(ره) انسانی است که در تمامی عرصه ها صداقت خود را حفظ کرده و از سابقون بودند، وی در عرصه مقابله با بیدادگری نظام ستم شاهی نیز حضور داشت.

 

آیت الله عام الهدی با بیان اینکه این صفات بیان شده از سوی امام صادق(ع) در زندگانی آیت الله مهدوی کنی نمایان است، تاکید کرد: مدیریت سیاسی درخشان وی سب نفوذ ایشان در قلوب انسان ها شده بود، زمانی که در ابتدای انقلاب رییس جمهور و نخست وزیر ترور شدند، فشار جنگ و کشتار منافقین در کشور غوغا می کرد همه به این نتیجه رسیدند در این اوضاع یک نفر می تواند کشور را مدیریت کند و او آیت الله مهدوی کنی بوده است.

 

فقاهت حاکم بر تمامی نظرات آیت الله مهدوی کنی
وی افزود: روزی که جریان های غلط مانند بنی صدر در کشور وجود داشت امام(ره) بنا داشنتد این ویروس ناپاک را از صحنه سیاسی پاک کنند امام راحل(ره) تنها فردی که پیدا کردند تا قولش مورد قبول مردم قرار گیرد آیت الله مهدوی کنی بود، تنها قضاوت و نظر این مرد بزرگوار از سوی مردم و جناح های مختلف مورد پذیرش بود، فقاهت حاکم بر تمامی نظرات ایشان بود.

 

امام جمعه مشهد با بیان اینکه در طول انقلاب ریزش های مختلفی داشتیم، تصریح کرد: چهره هایی با سابقه عظیم فقاهتی در کنار امام(ره) دچار ریزش شدند، افراد سابقه داری در جریان انقلاب به عقب برگشتند اما فقیه بزرگواری که در راستای تکلیف خود در خط امام(ره) ایستاد و شخصیت والای او یک معیار شد آیت الله مهدوی کنی بود.

 

وی افزود: هیچ چیزی نظر وی را از حوزه تکلیف محوری منحرف نکرد، مهم این است از غیبت کبری در طول تاریخ فقیه و عالمان متعددی وجود داشته است که در عرفان مقام والایی داشنتد،  اما شخصیتی تک بعدی بوده و هرچه داشتند برای خودشان بود، آنان شخصیتی کاربردی برای امام زمان(عج) نبودند، علم و عرفان برای خودشان بوده است.

 

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه در عرصه فقاهت افرادی وجود داشته اند که علمشان فقط برای خودشان بوده است، تاکید کرد: مهم این است که در رکاب امام زمان(عج) کدام فقیه نقش کاربردی دارد، فقیه کاربردی مورد توجه است.

 

وی افزود: آیت الله مهدوی کنی کشور را از منجلاب سقوط نجات داد تا آن روزی دانشگاه امام صادق(ع) موثر ترین و قوی ترین کارگاه نیروسازی این نظام را تاسیس کرد، وی عالم کاربردی برای امام زمان(عج) است./811/پ201/ج

ارسال نظرات