۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۲۹۲۳۴۰
رییس شورای تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

فاجعه منا بی‌کفایتی آل سعود در مدیریت حج را به تمام جهانیان نشان داد

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به آمادگی استان برای تشییع و تدفین پیکر جان باختگان منا، گفت: فاجعه منا بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج را برای تمام جهانیان عیان کرد.
حجت الاسلام سالاري- رييس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي خراسان شمالي

حجت الاسلام محمدعلی سالاری، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تسلیت به ملت داغدار ایران به ویژه مردم خراسان شمالی، از آمادگی استان برای برگزاری مراسم باشکوه تشییع و تدفین زائران جان‌باخته این استان در فاجعه منا خبر داد و افزود: تمامی برنامه ها و مقدمات برای استقبال از پیکر پاک جان باختگان حادثه منا در استان آماده شده است.

 

وی با اشاره به جان باختن 15 نفر از حجاج خراسان شمالی در فاجعه منا، افزود: پیکرهای پاک این جان باختگان در شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی از محل مسجد انقلاب تا میدان کارگر تشییع شده و پس از تشییع، برای تدفین به شهرستان های زادگاه این جان باختگان منتقل می شوند.

 

حجت الاسلام سالاری در ادامه با بیان اینکه با وقوع فاجعه منا که اتفاق غم انگیزی برای جامعه اسلامی بود، بی کفایتی دولت آل سعود علنی شد، دولت آل سعود را در وقوع فاجعه منا محکوم کرد و گفت: این دولت بویی از انسانیت نبرده و وقوع این حادثه نشان داد که جامعه جهانی براساس مبانی انسانی مدیریت نمی شود.

 

وی اظهار کرد: این حادثه نشان داد اگر هم در برخی مواقع جامعه جهانی و نهادهای بین المللی و به اصلاح حقوق بشری به مردم توجه می کنند تنها برای بهره برداری سیاسی و کسب قدرت است.

 

حجت الاسلام سالاری با بیان اینکه در حادثه منا حدود پنج هزار مسلمان جان خود را در هنگام انجام بهترین اعمال از دست دادند، گفت: همان گونه که در سال های گذشته امام خمینی(ره) نیز اعلام کرده بود، دولت آل سعود توانمندی و کفایت اداره حرمین شرفین را ندارد چرا که از سال 84 تاکنون غیر از وقوع فاجعه منا، هر سال شاهد کشتار حاجیان در مکه به دلیل اتفاقات مختلف بوده ایم.

 

وی افزود: دولت آل سعود دولتی پادشاهی بوده و سران آن براساس شایسته سالاری انتخاب نشده اند و به همین دلیل نیز صلاحیت مدیریت برنامه عمومی اسلامی را ندارند.

 

حجت الاسلام سالاری گفت: اگر فاجعه منا رخ نمی داد و فردی کشته نمی شد، باز هم این موضوع دلیلی بر کفایت آل سعود نبود چراکه قبل از وقوع حادثه منا نیز بی کفایتی آنها برای جامعه جهانی و مسلمانان روشن بود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: قرآن کریم جنگیدن و ریختن خون انسان ها را در حرم امن الهی حرام می داند و این نیز مورد قبول تمام فرقه ها است اما امسال در بیت الله الحرام چند هزار نفر از مسلمانان به دلیل بی کفایتی و سهل انگاری آل سعود جان خود را از دست دادند.

 

حجت الاسلام سالاری افزود: وقتی رژیم آل سعود اقدام به کشتار مردم بی دفاع و مظلوم یمن می کند باید بداند که دیگر دولتی اسلامی نیست چرا که سران این رژیم مشرک بوده و توجی به آیات قرآنی ندارند.

 

وی با اشاره به اینکه براساس سوره توبه افراد مشرک حق ورود به سرزمین وحی را ندارند، گفت: امیدواریم روزی دولت های اسلامی به خود بیایند و حق مسلمنان را از این کافران گرفته و آنها را از سرزمین وحی بیرون کنند.

 

حجت الاسلام سالاری با ابراز تأسف از رفتار برخی روسای جمهور کشورها در قبال فاجعه منا، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی روسای جمهور کشورهای اسلامی به جای تسلیت به مردم خود به دولت آل سعود تسلیت گفته و از مدیریت حج این رژیم قدردانی کردند.

 

وی تصریح کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که برخی دولت های خموش و خمیده اسلامی از خواب غفلت بیدار شده و با امت اسلامی همراه و همگام شوند.

 

گفتنی است، صبح پنجشنبه دوم ماه جاری، همزمان با روز عید سعید قربان و برگزاری مناسک مربوط توسط حجاج در منطقه منا، به دلیل بی کفایتی رژیم آل سعود و مسؤولان برگزاری حج، حادثه مرگباری در رمی جمرات در منا رخ داد که در این حادثه چند هزار نفر از حجاج کشورهای دنیا از جمله حجاج ایرانی کشته و زخمی شدند.

 

همچنین پیش از این نیز بر اثر واژگون شدن جرثقیل در مسجدالحرام در شهر مکه به سبب بروز توفان که جمعه شب بیستم شهریور 94 رخ داد 107 نفر کشته و 230 نفر زخمی شدند./9314/302/ب2

ارسال نظرات