۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴
کد خبر: ۲۹۱۹۴۱
مدیر حوزه علمیه کاشان:

حادثه منا یک جنایت از پیش طراحی شده و قابل پیش‌بینی بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه کاشان گفت: عدم اعلام آمار تلفات حجاج از سوی عربستان بیانگر اهمیت ندادن به این موضوع است، چرا که احساس می کنند کسی نیست که آنها را بازخواست کند.
حجت الاسلام منصورفرجي

حجت الاسلام منصور فرجی، مدیر حوزه علمیه کاشان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که حوادث عربستان اولین بار نیست که اتفاق می افتد، بلکه این کشور سابقه طولانی در این امور دارد، گفت: تاکنون دلیلی برای بستن راه تردد حجاج مشخص نشده که این نشان از عدم مدیریت در مراسم حج است.

 

وی افزود: هر انسان عاقلی می داند که بستن راه خیل عظیم حجاج در منا موجب حادثه ای بزرگ می شود که این موضوع با رصد دوربین های امنیتی عربستان کاملا مشخص است، اما با وجود چنین شرایطی اقدام به بستن مسیر تردد حجاج کرده اند.

 

حجت الاسلام فرجی با بیان این که بعد از بسته شدن مسیر، هیچ تلاشی برای نجات آنها صورت نگرفته است، ادامه داد: حتی اجازه ورود نیروهای امدادی دیگر کشورها برای کمک به آسیب دیدگان داده نشده است.

 

مدیر حوزه علمیه کاشان با تأکید بر این که فاجعه منا فراتر از یک اتفاق است، گفت: حادثه منا یک جنایت از پیش طراحی شده و قابل پیش بینی بود، چرا که این مراسم با صدها مدیر و برنامه ریزی انجام می شود و آنها می توانستند حجم سنگین رمی جمرات را کنترل کنند.

 

وی با اشاره به این که در مسیر محل حادثه از قاره های مختلف تردد می شده است، گفت: مسؤولان عربستان دغدغه ای برای مدیریت مراسم حج ندارند که این نشان از بی کفایتی آنها دارد.

 

به گفته وی، عدم اعلام آمار تلفات حجاج از سوی عربستان نشان از اهمیت ندادن به این موضوع است، چرا که احساس می کنند کسی نیست که آنها را بازخواست کند.

 

حجت الاسلام فرجی با یادآوری جنایات عربستان در یمن و ویران کردن خانه های مردم مظلوم این کشور، گفت: کشتار مردم برای آل سعود امری عادی است، از این رو از کنار حادثه منا به راحتی می گذرند.

 

مدیر حوزه علمیه کاشان با تأکید بر این که مدیریت مراسم حج مربوط به تمام کشورهای دنیا، حتی کشورهای آمریکایی و اروپایی می شود، گفت: کشورهای دنیا باید با دقت نظر در مناسک حج، اعتراض و پیشنهاد خود در رابطه با مدیریت مراسم حج را مطرح کنند تا دیگر شاهد اتفاقات این چنینی نباشیم./1307/302/ب3

ارسال نظرات