۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۹۰۷۴۹
امام جمعه اهل سنت خراسان شمالی:

سهل انگاری آل سعود در مدیریت حج نابخشودنی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اهل سنت خراسان شمالی گفت: سهل انگاری های مکرر آل سعود در مدیریت حج نابخشودنی و غیرقابل چشم پوشی است.
آخوند صمدي- امام جمعه اهل سنت راز و جرگلان خراسان شمالي

آخوند رحیم بردی صمدی، امام جمعه اهل سنت شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به حادثه منا و کشته و زخمی شدن چند هزار نفر از زائران حج تمتع کشورهای مختلف، اظهار کرد: این فاجعه برای همه امت اسلام اعم از شیعه و سنی دردناک است.

 

وی با تسلیت به خانواده ها و بازماندگان حجاج کشته شده در حادثه منا، افزود: جامعه اهل سنت استان خراسان شمالی مسببان حادثه منا و عاملان کشته و زخمی شدن زائران خانه خدا را به شدت محکوم می کنند.

 

عضو شورای فتاوی اهل سنت استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همه این فجایع به دلیل سهل انگاری و بی کفایتی سران سعودی در مدیریت حج صورت می گیرد به همین دلیل نیز می بایست آل سعود را مقصر اصلی این واقعه تلخ دانست.

 

آخوند صمدی با تأکید بر اینکه سهل انگاری های مکرر آل سعود در مدیریت حج نابخشودنی و غیرقابل چشم پوشی است، اضافه کرد: حاکمان سعودی برای این فاجعه دردناک باید به تمامی مسلمانان پاسخگو بوده و از داغداران و بازماندگان کشته شده نیز به خوبی دلجویی کنند.

 

وی با بیان اینکه ابعاد حادثه و چرایی و چگونگی آن می بایست روشن شود، تصریح کرد: حادثه منا با این میزان کشته و زخمی بسیار عجیب به نظر می رسد چرا که در صورت مدیریت صحیح در اجرای مناسک حج، به هیچ عنوان چنین واقعه ای روی نمی داد.

 

مدیر حوزه علمیه اهل سنت حنفیه بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی ادامه داد: در اجرای مراسم رمی جمرات به دلیل گرمای شدید منطقه، توان حجاج به دلیل عطش تحلیل رفته و از طرف دیگر ترافیک موجود سبب ضعف آنها و اتفاقات ناگوار می شود اما تمام این موارد را می توان با برنامه ریزی صحیح مدیریت کرد.

 

آخوند صمدی با تسلیت این حادثه به عموم مسلمانان، خاطرنشان کرد: روز گذشته در نماز جمعه با قرائت بیانیه ای، فاجعه منا را خدمت رهبر معظم انقلاب، مردم ایران و امت اسلام تسلیت گفته و برای بازماندگان نیز از درگاه باری تعالی طلب صبر کرده است.

 

گفتنی است، پنجشنبه گذشته و در روز عید قربان، بروز حادثه ای در منا منجر به مرگ و یا مصدومیت شمار زیادی از حجاج بیت الله الحرام شد.

 

براساس آخرین آمار اعلام شده، شمار جان باختگان و مصدومان فاجعه منا به چهار هزار نفر رسیده که حدود نیمی از آنها جان خود را از دست داده اند.

 

در این میان 131 زائر ایرانی جان باخته، 85 نفر مجروح شده و بیش از 360 زائر نیز مفقود شده اند.

 

بر اساس اعلام منابع رسمی، استان 900 هزار نفری خراسان شمالی که امسال 620 زائر حج تمتع داشت نیز در این واقعه 10کشته و پنج مفقود دارد.

 

در این حادثه سرزمین منا در پنج کیلومتری مکه مکرمه قربانگاه بیش از سه هزار حاجی پیش از پایان یافتن اعمال و مناسک حج تمتع شد.

 

حاجیانی که در ادامه مناسک حج امسال در سرزمین منا حضور یافته بودند با ازدیاد جمعیت ناشی از ناهماهنگی مواجه شدند و در پی آن حادثه ای مرگ بار برای چندمین بار در سرزمین وحی به وقوع پیوست، حادثه ای که از 1990 به این سو، بدترین حادثه مرگ و میر حجاج به شمار می آید.

 

حجاج پس از برگزاری مراسم برائت از مشترکان و قرائت دعای عرفه از عرفات وارد مشعر الحرام می شوند و پس از پایان یک شب وقوف در مشعر بعد از اقامه نماز صبح عازم منی در نزدیکی این محل می شوند.

 

در حالی که شخصیت ها و مقامات کشورهای اسلامی بی تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذی ربط سعودی را عامل حادثه منا عنوان کرده اند، خالد الفالح، وزیر بهداشت عربستان، بی نظمی زائران خانه خدا را باعث وقوع حادثه مرگبار روز پنجشنبه در رمی جمرات در منا دانست.

 

پیش از این نیز به دنبال سقوط بالابر و کشته شدن107 نفر و زخمی شدن 230 نفر در حج امسال مقام های عربستان شرکت بن لادن را در این حادثه مقصر اعلام کردند.

 

هر چند اکنون آمار کشته ها و مصدومان حادثه منا منتشر شده اما منابع مختلف، از احتمال افزایش این آمار خبر می دهند البته ملک سلمان پادشاه عربستان روز پنجشنبه در پی وقوع حادثه مصیبت بار منا که در جریان آن صدها زائر بیت الله الحرام جان باختند، دستور داد در طرح های برگزاری مراسم سالانه حج، بازنگری شود.

 

سلمان در سخنانی که به صورت زنده از شبکه العربیه پخش می شد، گفت:خواستار تحقیق سریع در باره حادثه دردناک منا شده است./9314/301/ب3

ارسال نظرات