۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۲۸۸۱۹۳

چند خبر کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری هفته فرهنگی ایران در الجزایر، تشکیل کمیته عالی مشترک بین ایران و الجزایر، برگزاری هفته فرهنگی الجزایر در برج میلاد، اعطا جایزه جهانی حقوق بشر اسلامی ایران به مفتی اعظم سوریه و نگهداری بیش از 5 هزار نسخ خطی به زبان فارسی در استانبول، عنوان خبرهای کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، برگزاری هفته فرهنگی ایران در الجزایر، تشکیل کمیته عالی مشترک بین ایران و الجزایر، برگزاری هفته فرهنگی الجزایر در برج میلاد، اعطا جایزه جهانی حقوق بشر اسلامی ایران به مفتی اعظم سوریه و نگهداری بیش از 5 هزار نسخ خطی به زبان فارسی در استانبول از عناوین اخبار کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. 

 

هفته فرهنگی ایران در الجزایر برگزار می شود

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار عبدالمنعم احریز، سفیر الجزایر در تهران از برگزاری هفته فرهنگی ایران در الجزایر خبر داد.

 

عبدالمنعم احریز، سفیر الجزایر در تهران با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان درخصوص توسعه و تقویت روابط فرهنگی فی مابین دو کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

در این دیدار، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن ابراز خرسندی، گفت: نگاه دولت و ملت ایران اسلامی به کشور الجزایر همواره نگاهی دوستانه است. ذهنیت مثبت مردم ایران نسبت به الجزایر، پشتیبان محکمی برای توسعه و تعمیق روابط فرهنگی دو کشور است.

 

ابراهیمی‌ترکمان، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری «هفته فرهنگی ایران» در الجزایر، گفت: این رویداد فرهنگی، 17 تا 21 مهرماه در الجزایر برگزار می‌شود که در این راستا، 15 مهرماه هیئتی از ایران برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری به الجزایر اعزام می‌شوند.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم چنین به برنامه نمایش فرهنگی ایران در الجزایر اشاره کرد و گفت: 22 مهرماه برنامه نمایش فرهنگی ایران در الجزایر اجرا می‌شود.

 

وی، افزود: برای برگزاری «هفته فرهنگی ایران» در الجزایر، گروهی انتخاب و اعزام خواهند شد که در قالب این رویداد، نمایشگاهی از اقلام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برپا شود.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بر ضرورت توسعه روابط فرهنگی ایران و الجزایر تأکید کرد و گفت: این روابط در دوره مأموریت شما در تهران، می‌تواند بسط و گسترش یابد تا به نقطه مطلوبی از سطح تعاملات فرهنگی دست یابیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: ایران و الجزایر را نمی‌توان به لحاظ فرهنگی جدای از یکدیگر دانست؛ تعامل و تبادلات فرهنگی دو کشور نشان از نزدیکی فرهنگ آنهاست.

 

وی، جریان روابط فرهنگی ایران و الجزایر را مهم و ارزشمند خواند و گفت: امید است تا این روابط بیش از پیش توسعه یابد.

 

آذرماه؛ تشکیل کمیته عالی مشترک بین ایران و الجزایر

عبدالمنعم احریز با اشاره به روابط مطلوب دو کشور، گفت: خوشبختانه روابط فرهنگی که فی مابین دو کشور برقرار است، به سوی بهتر شدن پیش می‌رود.

 

سفیر الجزایر افزود: طی آخرین سفری که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به الجزایر داشت، ملاقات‌هایی میان این مقام عالی رتبه با رییس جمهور و نخست‌ وزیر الجزایر صورت گرفت که در راستای آن نسبت به توسعه روابط دو کشور تأکید شد.

 

وی به تشکیل کمیته عالی مشترک بین ایران و الجزایر اشاره و تصریح کرد: این کمیته مشترک به منظور بررسی زمینه‌های همکاری دو کشور پیرامون مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی 21 تا 27 آذرماه سال جاری (12 تا 18 دسامبر) تشکیل می‌شود.

 

هفته فرهنگی الجزایر در برج میلاد برگزار می‌شود

وی افزود: سفارت الجزایر، در نظر دارد تا هفته فرهنگی الجزایر در تهران را 5 تا 8 مهرماه در محل برج میلاد تهران برگزار کند. این هفته فرهنگی به مناسبت شصت و یکمین سالگرد انقلاب الجزایر برگزار می‌شود.

 

سفیر الجزایر ادامه داد: در حاشیه برگزاری این رویداد فرهنگی، نمایشگاهی در قالب صنایع دستی، تابلوهای روغنی مربوط به جهان گردی و گردشگری، عرضه مواد غذایی الجزایر، نمایش فیلم نبرد الجزایر و معرفی دستاوردهای هنری و فرهنگی این کشور برپا می‌شود.

 

«احریز» در سخنان پایانی خود، خواستار پخش فیلم نبرد الجزایر در جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه با توجه به اینکه دانشجویان الجزایری وجود دارد،شد.

  

جایزه جهانی حقوق بشر اسلامی ایران به مفتی اعظم سوریه اعطا شد

سفیر و رایزن فرهنگی ایران در دمشق، جایزه جهانی حقوق بشر اسلامی جمهوری اسلامی ایران را به احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم کشور سوریه اعطا کردند.

 

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا رؤوف‌شیبانی، سفیر ایران در دمشق، رئیسی‌زاده، نماینده جامعة المصطفی و مصطفی رنجبرشیرازی، رایزن فرهنگی ایران در سوریه، با احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم کشور سوریه دیدار کردند. این دیدار در پی اختصاص جایزه جهانی حقوق بشر اسلامی از ایران به مفتی اعظم سوریه صورت پذیرفت.

 

محمدرضا رؤوف‌شیبانی، سفیر کشورمان، با قرائت نامه محمدجواد لاریجانی، رییس حقوق بشر اسلامی، خطاب به مفتی عالی کشور سوریه، تخصیص چنین جایزه‌ای را به وی تبریک گفت.

 

سپس رئیسی‌زاده، نماینده جامعة المصطفی در سوریه ، به طرح موضوع کنفرانس بین‌المللی حضرت زینب کبری (س) که 5 ماه دیگر برگزار خواهد شد، پرداخت.

 

در ادامه احمد بدرالدین حسون، مفتی عالی کشور سوریه، اختصاص چنین جایزه‌ای به خودش را دلالت بر وجود عمق عدالت در ایران، همدلی رهبری معظم انقلاب، رییس جمهور ایران و دولت خدمت‌گذار و سازمان‌های مرتبط دانست که در واقع این جایزه را به مردم مظلوم سوریه و خانواده‌های ظلم‌دیده از سیاست‌های جنایتکارانه تروریسم و غرب در منطقه دانست.

وی همچنین وجود تروریسم، کشتار مظلومان مسلمان در سوریه، لبنان، یمن و دیگر بلاد اسلامی را توطئه قطعی صهیونیسم جهانی دانست.

 

بنا بر اعلام این خبر، شیخ احمد بدرالدین حسون، پس از دریافت جایزه در جمع خبرنگاران گفت: اسلام دین رحمت و محبت است و این جایزه پیامی است به کسانی که عبای اسلام را می‌پوشند و دیگران را به کشت و کشتار و تخریب دعوت می‌کنند.

 

وی افزود: کسی که عبای دین می‌پوشد باید برای جهانیان رحمت باشد؛ همچنان که پیامبر اسلام(ص) برای جهانیان رحمت بود.

 

مفتی حسون تأکید کرد: جایز نیست کسی که عبای دین می‌پوشد در شبکه‌های ماهواره‌ای مردم را به کشتن و آن هم به نام دین اسلام دعوت کند.

 

مفتی اهل سنت سوریه هدف از اعطای این جایزه را پاسخی به هجومی دانست که دین اسلام را هدف قرار داده و تلاش می‌کند تا دین اسلام را دین ترور، کشتار، نابودی و شمشیر به تصویر بکشد.

 

وی با اشاره به اینکه این جایزه دلیلی است بر شکست کسانی که در 5 سال گذشته تلاش کردند تا تصویر ملت، دولت و رهبران سیاسی سوریه را در برابر جامعه جهانی زشت نشان دهند، افزود: سوریه بر خلاف نهادهای حقوق بشری که در ژنو نشست برگزار می‌کنند و بدون هیچ اقدامی، شاهد مرگ هزاران زن و کودک و مرد در دریا هستند، معنای واقعی حقوق بشر را می‌داند.

 

در این دیدار همچنین چندین شبکه رسانه‌ای، رادیویی و نمایندان مطبوعات حضور داشتد و به انتشار متن نامه رییس حقوق بشر اسلامی، پرداختند. پایان‌بخش این دیدار مصاحبه‌های مکرر خبری سفیر ایران و مفتی اعظم کشور سوریه بود.

 

 

بیش از 5 هزار نسخ خطی به زبان فارسی در استانبول نگهداری می شود

«عمر کوزگون» در دیدار با محققین نسخ خطی و میراث مکتوب کشورمان با اشاره به قدیمی ترین نسخ خطی در کتابخانه سلیمانیه ،گفت: بیش از 5 هزار نسخ خطی به زبان فارسی در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

 

جمعی از پژوهشگران و محققین نسخ خطی و میراث مکتوب کشورمان با حضور در کتابخانه سلیمانیه استانبول با عمر کوزگون، رییس این کتابخانه دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

عمر کوزگون، رییس کتابخانه سلیمانیه ضمن تشریح فعالیت‌های این کتابخانه، گفت: در حال حاضر، بیش از 100 مجموعه و 100 هزار جلد کتاب در کتابخانه سلیمانیه نگهداری می‌شود. دست‌نویس‌های موجود در کتابخانه سلیمانیه در واقع مشتمل بر بیش از 131 مجموعه و کتابخانه است که 117 مجموعه آن مربوط به کتابخانه‌های مساجد و جامع‌های مختلف است.

 

وی ادامه داد: قدیمی ترین نسخ خطی در این کتابخانه به سال 1380 هجری قمری بر می‌گردد؛ پراکندگی نسخ خطی این کتابخانه شامل 70 درصد به زبان عربی، 25 درصد ترکی عثمانی و 5 درصد به زبان فارسی می‌باشد.

 

کوزگون، در پایان یادآور شد: بیش از 5 هزار نسخ خطی به زبان فارسی در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

 

عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی ایران در استانبول هدف از سفر محققین را مذاکره با مراکز و کتابخانه‌های استانبول برای همکاری‌های مشترک بیان کرد.

 

اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، ضمن ارائه گزارشی از اهم فعالیت‌های این مرکز، گفت: میراث مکتوب معنوی در جمهوری اسلامی ایران، تاکنون 300 عنوان نسخ خطی منتشر کرده که سهم بالایی ار این افتخار متعلق به کتابخانه سلیمانیه می‌باشد.

 

وی همچنین به خدمات درخشان کتابخانه سلبمانیه در آرشیو و در دسترس قرار دادن نسخ بی نظیر خطی به محققین اشاره و از متولیان امر تقدیر و تشکر کرد.

محمد خانی، معاون فرهنگی شهر کتاب با اشاره به جایگاه نسخ خطی در تاریخ و تمدن کشورها، گزارشی از فعالیت‌های شهر کتاب در جمهوری اسلامی ایران ارائه و خواستار همکاری مشترک با کتابخانه سلیمانیه شد.

 

بنابر اعلام این خبر، این دیدار همراه با اهدای هدایایی به رسم یادبود از سوی رییس کتابخانه سلیمانیه به پژوهشگران و محققین پایان یافت./998/ت303/ی

ارسال نظرات