حرفهای تکرای کارشناسان در رابطه با اقتصاد مقاومتی نوعی دلزدگی ایجاد میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی حق استاد دانشگاه و کارشناس امور رسانه در نشست رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی که پیش از ظهر امروز سه شنبه 24 شهریورماه در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد، با اشاره به نقش رسانه در اقتصاد مقاومتی گفت: گفتمان سازی در عرصه اقتصاد مقاومتی به عهده رسانه ها است .
وی در ادامه اظهار داشت: نقش رسانه ها کوتاه کردن مسیر توسعه و ایجاد عزم ملی است، در این رابطه بحث ایجاد اصلاح الگوی مصرف، اهمیت اقتصاد مقاومتی، شفاف سازی و مبارزه با فساد، تقویت فرهنگ جهادی نقش رسانه ها تعریف شده است.
کارشناس امور رسانه با اشاره به سیاست های 24 ماده اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از بندهای آن "شاخص سازی" است که شاخص کمی و افزایش بهره وری و تولید است، افزایش ذخایر نفتی نیاز به شاخص تعیین برای اقتصاد مقاومتی دارد و تقسیم کار دولت در حوزه قانون گذاری نیز از جمله این پیش نیاز ها است.
حق با بیان اینکه اگر این پیش نیاز ها انجام شود شرایط برای رسانه برای حضور در عرصه اقتصاد مقاومتی فراهم می شود، افزود: توجه به این موضوع باعث می شود که رسانه ها از جدال ایدئولوژی ها رها شوند، رسانه نقش مهمی در شفاف سازی و رصد گزارش اجرا ایفا می کنند و به طور شفاف جلب مشارکت عمومی را در برنامه خود قرار دهند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اهداف چشم انداز مشخص شده است و این پیش نیازها تحقق اقتصاد مقاومتی را ایجاد می کند در گفتمان سازی نقش خود را به درستی ایفا می کند.
کارشناس رسانه با اشاره به موانع رسانه برای ورود به حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: به طور عمومی یکی سری رسانه دولتی و شبه دولتی تنها در کشور هستند و عمر رسانه در ایران کوتاه است و مربوط به فضای کسب کار در ایران است و با توسعه و راهبر توسعه منافات دارد و نمی تواند ایفای نقش جدی کند.
حق با انتقاد از فضای رانتی در برخی رسانه ها گفت: فضای رانتی در حوزه رسانه برای حمایت و پشتیبانی و شکل می گیرد و با از بین رفتن این فضا عمر رسانه از بین می رود.
وی در ادامه افزود: سرمایه نیروی انسانی به حداقل رسیده است و بحث دیگر این است که حاکمیت اخلاق فراگیر در رسانه نداریم و مساله به جامعه دانشگاهی بر می گردد که ما در سال های اخیر توفق در تولید اندیشه و فکر نداشته ایم، در طول 20 سال گذشته حرف های تکراری شنیده ایم و این کارکرد رسانه را پایین و نوعی دلزدگی به رسانه را ایجاد کرده است.
کارشناس امور رسانه با اشاره به رشد فضاینده شبکه های مجازی در پایان صحبت های خود، خاطرنشان کرد: رجوع به رسانه های رسمی به حداقل رسیده است و کاهش سایت های رسمی این را نشان می دهد و به جای آن شبکه های اجتماعی توسعه یافته است./818/202/ب3