امت وسط از دیدگاه قرآن و مقصود از برتری قوم بنیاسرائیل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام قاسمی صبح امروز در ضلع شرقی شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به اینکه خداوند در آیات قرآن بیان میکند که ما امت اسلامی را امت میانه و وسط قرار دادیم، افزود: این وسط بودن امت اسلامی در مقابل قوم یهود و مسیحیان است.
وی تصریح کرد: به این علت امت اسلامی امت وسط معرفی شده که برخلاف یهود که در زندگی همواره به دنبال کسب دنیا بوده و بر خلاف مسیحیت که رهبانیت و دنیا گریزی را انتخاب کردهاند امت اسلامی راه تعادل و وسط را در پیش گرفته و به مسیر افراط و تفریط نرفته است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه همانطور که در آیه 20 سوره مائده خداوند به قوم بنیاسرائیل میفرماید ما شما را بر جهانیان برتری دادیم به معنای برتری تمام قوم بنی اسرائیل نیست بلکه منظور انبیای این امت هستند، گفت: در قرآن منظور از امت وسط هم همه امت اسلامی نیستند بلکه گروهی خاص از امت اسلامی هستند که ناظر بر امت اسلام و سایر امت ها هستند.
حجتالاسلام قاسمی ادامه داد: همچنین آیات قرآن یکی از ویژگیهای این گروه را شاهد بودن آنها بر امت ها در قیامت عنوان میکند که در اینجا مقصود از شاهد کس است که حقیقت یک عمل را بداند، سختیها را تحمل کرده و آن عمل و حقیقت را به درستی اجرا کند و از آن جایی که طبق نظر علامه طباطبایی تنها حضرت رسول (ص) و خاندان ایشان چنین ویژگیهایی دارند و سایر اعضای امت از چنین خصایصی برخوردار نیستند تنها این گروه امت وسط و شاهدان قیامت هستند.
وی در ادامه تفسیر آیات سوره بقره با اشاره به اینکه حکمت الهی مانع این است که کاری بیهوده و بیهدف در هستی انجام شود، افزود: خواست خداوند از روی حکمت بوده و خداوند میفرماید هرکس را که بخواهم هدایت میکنم و هر کس را که بخواهم هدایت نمی کنم.
وی تصریح کرد: به طور یقین خداوند آن گروهی را که خواهان هدایت بوده و به آنها وعده هدایت داده هدایت خواهد کرد که این گروه همان متقین هستند نه کسانی که خود را به خواب غفلت زده و از هدایت الهی گریزان هستند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: حکمت از ریشه حکم بوده و به معنای منع است و وقتی میگوییم خداوند حکیم است یعنی خداوند با خلقت خود منع از تباهی انسان شده و به قرآن هم به همین دلیل حکیم میگویدچون مانع انسان در برابر گناه است.
حجتالاسلام قاسمی افزود: به حکومت به این دلیل حکومت میگویند که مانع هرج و مرج و بی نظمی در جامعه میشود و در قرآن کریم حکمت خداوند غیر از علیم بودن خداوند است.
وی با تأکید بر اینکه صفت حکیم بودن خدا ممکن است صفت ذات خداوند بوده و نشان دهد در خداوند جهل راه نداشته و علم خداوند مانع جهل است، یادآور شد: ممکن است حکیم بودن صفت فعل خداوند باشد و نشان دهد که افعال الهی هدفمند و برنامهریزی شده بوده و دستورات خداوند هم برای کمال انسان است./837/پ202/ی