۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۲۸۷۱۱۵
حوزه در هفته‌ای که گذشت؛

برگ جدیدی از کتاب علم و دانش ورق خورد/ آغاز فعالیت علمی 150 هزار طلبه

خبرگزاری رسا ـ طلاب مدارس علمیه سراسر کشور در هفته گذشته فعالیت علمی خود را آغاز کردند و با حضور در مدرَس‌‌ها برگ جدیدی از کتاب علم و دانش را ورق زدند.
حوزه علميه در هفته اي که گذشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، طلاب حوزه‌های علمیه بعد از حدود دو ماه تعطیلی در هفته گذشته فعالیت علمی خود را آغاز کردند؛ البته ناگفته نماند که تحصیل علوم دینی در حوزه‌های علمیه تعطیلی ندارد و در این مدت اکثر مدارس علمیه کشور با برگزاری کلاس‌های مختلف علمی فرصت را برای علم آموزی طلاب فراهم کرده بودند.


بر اساس این گزارش، هفته گذشته مدارس علمیه با حضور طلاب، مسؤولان و شخصیت‌های برجسته حوزه‌های علمیه رنگ و بوی دیگری به خود گرفته بود و در اکثر مدارس، افتتاحیه و آغاز سال تحصیلی با برپایی مراسم‌های گوناگون برگزار شد.


مراسم افتتاحیه و آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه قم نیز امسال با حضور پرشور طلاب، مدیران، مسؤولان حوزه علمیه قم و با سخنرانی حضرت آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید در مدرسه فیضیه برگزار شد.

 

سال تحصیلی حوزه‌های علمیه از مدرسه فیضیه آغاز شد/ توصیه‌های آیت‌الله نوری همدانی به طلاب

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در مراسم افتتاحیه حوزه‌های علمیه استان قم با بیان این که حوزه علمیه قم در کل دنیا حوزه ای تحول آفرین و تاثیرگذار است، گفت: حضرت امام صادق(ع) در روایتی تاکید کرده اند در آخرالزمان صدای اسلام از قم به گوش جهانیان می رسد و ما امروز شاهد تحقق این مساله هستیم.


حضرت آیت الله نوری همدانی رسالت و وظیفه علمای قم را بسیار خطیر، حساس و سنگین دانست و گفت: ما افتخار می کنیم لشکر امام عصر(عج) هستیم؛ شغل طلبگی شغلی بسیار با برکت و پر فضیلت است؛ رهبر معظم انقلاب وقتی خواستند مدرک دانشگاهی به ایشان بدهند امتناع و با این مضمون تصریح کردند که این مدال(طلبگی) برایم بهترین مدال است.


این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود توصیه های مهمی خطاب به طلاب و فضلای حوزه بیان کرد و گفت: در این شغل و در این مسیر باید توجه بسیاری به اخلاص، اخلاق الهی و همت بلند داشت.


حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان این‌که راه طلبگی محتاج همت بلند، کوشش و اراده جدی است، ابراز کرد: پرهیز از سستی و تنبلی و داشتن نظم و برنامه از جمله لوازم طلبگی است.


وی با بیان این‌که تمامی طلاب و فضلا باید اهل قلم و نویسنده باشند، افزود: همچنین با توجه به توصیه‌های علمای بزرگ شیعه، طلبه‌ای بدون تهجد و سحرخیزی نمی‌تواند به عروج الهی برسد؛ برخی از عالمان دین راضی نبودند طلبه‌ای در کلاسشان حاضر شود که تهجد و سحرخیزی ندارد.

 

2550 طلبه لرستانی سال جدید تحصیلی را آغاز کردند


حجت الاسلام محمدرضا مبلغی، مدیر حوزه های علمیه لرستان، با اشاره به این که در مدارس علمیه برادران لرستان یک هزار و 350 طلبه مشغول تحصیل هستند، بیان داشت: در سال تحصیلی جدید 270 نفر در مدارس علمیه سطح یک استان پذیرش شدند.

 

وی با اشاره به فعالیت 13 مدرسه علمیه برادران در استان لرستان خاطرنشان کرد: از این تعداد، سه مدرسه علمیه در سطح یک و دو، مدرسه کمالیه خرم آباد در سطح دو و بقیه مدارس در سطح یک فعالیت می کنند.

 

حجت الاسلام مبلغی همچنین ساخت و افزایش تعداد مدارس علمیه را فرصتی مناسب در جهت افزایش ظرفیت پذیرش در این مدارس بیان کرد.

 

وی با اشاره به این که در برخی سال ها محتوای دروس حوزه تغییر پیدا می کند، افزود: در سال تحصیلی جدید تغییری در محتوای دروس حوزوی اعلام نشده است.

 

همچنین، 11 مدرسه علمیه خواهران با حضور یک هزار و 200 طلبه در استان لرستان مشغول فعالیت هستند. مدارس علمیه خواهران لرستان در سطح دو و سه حوزوی فعالیت می کنند و همزمان با آغاز سال تحصیلی در مدارس علمیه، 360 طلبه در این مدارس نام نویسی می کنند.

 

برگزاری کارگاه مهارت افزایی اساتید مدارس علمیه خواهران لرستان


کارگاه مهارت افزایی اساتید مدارس علمیه خواهران لرستان، در مرکز مدیریت حوزه  علمیه خواهران این استان برگزار شد. این کارگاه مهارت افزایی به مناسبت آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه برگزار شد که طی آن 20 نفر از اساتید مدارس علمیه خواهران لرستان به مدت سه روز در کلاس های مهارت‌افزایی شرکت کردند.

 

کارگاه های آموزشی مهارت افزایی با حضور اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد و بیان مطالب راهبردی، مدیریت زمان در کلاس‌داری و افزایش اطلاعات علمی، آشنایی اساتید با روش های گوناگون فنون تدریس از اهداف اصلی برگزاری این کارگاه آموزشی بود.

 

آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی


مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی، با حضور آیت الله محسن حبیبی، تولیت مرکز حوزوی آیت الله مجتهدی، طلاب و اساتید مرکز، در مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی برگزار شد.

 

در بخش سخنران ویژه این مراسم، آیت الله محسن حبیبی با اشاره به اخلاص در زندگی، گفت: اخلاص شرط اصلی موفقیت طلاب است، علمای دین نیز توصیه می‌کردند که طلاب در همه حال اخلاص را مد نظر داشته باشند، علاوه بر این برای رسیدن به مراتب عالی عرفان و شناخت باید اخلاص داشت.

 

وی افزود: طلاب باید در زندگی خود به دنیا نگاهی حقیرانه داشته باشند، طلاب نباید به‌ دنبال مال اندوزی بروند و به مارجای طلبگی به عنوان صنف و شغل نگاه کنند، همین که آن‌ها بتوانند زندگی خود را در حد معمولی اداره کنند برای آن‌ها کفایت می‌‌کند.

 

افتتاحیه مدارس علمیه استان فارس با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری


آیت‌الله حسینی بوشهری در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه استان فارس در سخنانی گفت: امروز جمعیت حوزه علمیه قم از مراجع بزرگوار تقلید گرفته تا فضلای و طلاب آن نزدیک 85 هزار نفر هستند و اگر این را به استان‌ها و شهرستان‌ها تسری دهیم، باید گفت تعداد طلاب و فضلای ما به اندازه‌ای است که در طول تاریخ تشیع تا این حد طلبه و روحانی نداشته‌ایم.


مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید 150 هزار طلبه، استاد و فاضل علوم دینی سال تحصیلی جدید را در حوزه‌های علمیه کشور آغاز می‌کنند.


وی همچنین بیان کرد: ظرفیت پذیرش حوزه‌های علمیه کشور 17 هزار نفر اعلام شد اما برخی گفتند چرا این ظرفیت بالا است در حالی که این رقم با تعداد پذیرش دانشگاه‌ها اصلاً قابل قیاس نیست البته امکانات ما در حوزه‌های علمیه محدود است چنانچه طی ارزیابی که یکی از اساتید مسئولان حوزه‌های علمیه داشتند، مساحت کل حوزه‌های علمیه کشور از مساحت یک دانشگاه کمتر است.


آیت‌الله حسینی بوشهری ابراز کرد: این در حالی است که زمانی که بحث فرهنگی مطرح می‌شود، همه می‌گویند حوزه‌های علمیه ورود پیدا کنند اما امکانات و محدودیت‌های این حوزه‌ها بسیار زیادی است در حالی که روحانیان همگی دارای قناعت هستند و با تمام مشکلات زندگی خود را می‌گذرانند.


مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که تعداد طلاب و اساتیدی که در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل علوم دینی هستند به حدود 85 هزار نفر می‌رسد، گفت: طلاب علوم دینی سراسر کشور در 500 مدرسه علمیه سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند و امکانات حوزه‌های علمیه در مقایسه با دانشگاه‌ها قابل مقایسه نیست.

 

5 مدرسه علمیه جدید در استان فارس راه‌اندازی می‌شود


حجت‌الاسلام رحیمی صادق مدیر سابق حوزه‌های علمیه استان فارس گفت: آماده‌سازی و تجهیز مکانی مناسب و در دسترس طلاب و حوزویان برای مدیریت حوزه با اعتباری حدود 100 میلیون و جذب معاونان و کارمندان متخصص و توانمند جهادی از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: در سال 88 تنها 4 مدرسه علمیه طبق ضوابط مرکز، حکم‌ داشتند و اکثریت فاقد هیئت امنا بودند اما در سال جاری در تمام 52 مدرسه و مؤسسه آموزش عالی استان از مدیر، معاونان و اساتید واجدالشرایط بهره‌مند هستند.

 

مدیر سابق حوزه‌‌های علمیه استان فارس، از فراهم شدن تأسیس 5 مدرسه علمیه جدید دیگر در استان فارس خبر داد و گفت: برای تأسیس این مدارس رأی شورای حوزه‌های علمیه استان گرفته شده است و آماده نظر گیری از شورای گسترش حوزه‌های علمیه هستند.

 

وی از آموزش 50 طلبه سطح عالی استان جهت مشاوره و تربیت مربیان فرق و ادیان در زمینه‌های مختلف خبر داد و گفت: پنجمین محور اقدامات در حوزه‌های علمیه فارس، ایجاد تحولات شگرف در حوزه پژوهش استان بود به طوری که معاونت پژوهشی در حوزه‌های فارس شکل گرفت.

 

طلاب ضامن اعتقادات مردم هستند/ تعطیلی برای طلبه معنا ندارد


سال تحصیلی جدید مدارس علمیه استان کرمانشاه نیز با حضور آیت‌الله علما نماینده ولی فقیه در کرمانشاه آغاز شد، وی با تأکید بر لزوم اهتمام طلاب به مباحثه ابراز کرد: طلاب نباید وقت خود را به بیهودگی بگذرانند و باید از تمام ثانیه های خود در جهت افزایش سطح معلومات دینی و آموخته های خود بهره برند، طلاب باید به حفظ قرآن و نهج البلاغه و روایات بپردازند و در کنار آن روی آیات و روایات تأمل کنند.

 

آیت‌الله علما با بیان اینکه چشم امید رهبر معظم انقلاب به طلاب و روحانیان است، ابراز داشت: طلاب باید نگاهی بلند مدت داشته و برای چند سال آینده خود برنامه ریزی کنند و نهایت استفاده را از دوران تحصیل خود به عمل آورند.

 

امام جمعه کرمانشاه تصریح کرد: طبق سخنان رهبر معظم انقلاب، طلاب باید تفکر طلبگی و روحانیت داشته باشند و چند سال جلوتر از زمان باشند، این سخن رهبر معظم نشان از اهمیت نقش طلاب در کشور دارد.

 

آیت الله علما در پایان عنوان داشت: عقاید و تفکرات مردم در دست طلاب است و طلاب و روحانیان ضامن اعتقادات مردم هستند، پس تمام زندگی یک طلبه باید محاسبه شده و خداپسندانه باشد.

 

حوزه نسبت به مسائل داخلی کشور بی تفاوت نیست/ حاشیه شهر نیازمد اقدامات فرهنگی و تبلیغی طلاب است


مراسم آغاز سال تحصیلی 94 ـ 95 حوزه علمیه خراسان نیز در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، در این مراسم حجت الاسلام اکبر فرجام، مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان در سخنانی با یادآور شدن نقش امروز مرجعیت و عالم دینی در جایگاه تحولات منطقه ای، تصریح کرد: امروز با دشمنی مواجه ایم که از نقش آفرینی حوزه های علمیه، علمای دین و مراجع عظام در گذشته ضربه شدیدی خوردند و این در حالی است که حوزه های علمیه موفق شدند، حکومتی بر مدار دین و با محوریت ولایت فقیه تأسیس کنند بنابراین امروز، رسالت حوزه های علمیه بسیار سنگین تر شده است و باید جدیت و تلاش بیشتری ایجاد شود.

 

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان، نظام و حاکمیت امروز را یک نظام دینی خواند و به برخی از فرصت های در اختیار حوزویان اشاره و خاطر نشان کرد: نظامی که در رأس آن یک مرجعیت دینی قرار دارد به عنوان یک فرصت و پشتیبان حوزه های علمیه و علمای دینی به عنوان مرجع رسمی تبیین معارف دینی برای مردم قرار دارد، اقبال مردم، اصناف و اقشار مختلف از روحانیان و علما، وجود برنامه درسی مرتبط و منطقی با حمایت و مساعدت اساتید در حوزه های علمیه، وجود تریبون های بسیاری برای سخنرانی و ارائه معارف الهی از جمله نمازهای جمعه، مساجد، مطبوعات و فضای مجازی که تمام این ها امکاناتی است که حوزه های علمیه می توانند استفاده کنند در حالی که علمای گذشته از چنین ظرفیت های گسترده ای برخوردار نبودند.


حجت الاسلام فرجام، حاشیه شهر را به عنوان یکی از مکان های حساس و مهم برای حضور جدی حوزویان معرفی و اظهار کرد: شهر مشهد یک میلیون و 200 هزار حاشیه نشین دارد که دارای 400 مسجد و 350 امام جماعت هستند، ولی انتظار می رود حوزویان با یک حرکت جهادی تبلیغی که به عنوان یکی از دغدغه های رهبری، علمای دین و نماینده ولی فقیه، آیت الله واعظ طبسی است در جهت رفع مشکلات فرهنگی به صورت جدی ورود پیدا کنند.

 

فعالیت علمی بیش از 1800 طلبه در مدارس علمیه خراسان جنوبی


قدمت حوزه های علمیه در خراسان جنوبی به بیش از 500 سال می‌رسد و در حال حاضر در سطح استان حدود 23 تا 25 حوزه علمیه برای خواهران و برداران در سطح مختلف تحصیلی فعال است.

 

همچنین در حال حاضر بیش از هزار و 180 طلبه در حوزه های علمیه خراسان جنوبی مشغول به تحصیل بوده و در سال تحصیلی جدید هم بیش از 300 طلبه جدید الورود در حوزه های علمیه استان پذیرفته شده اند.


اضافه بر این سال تحصیلی جدید در پایه‌های عمومی مدرسه‌های علمیه استان از 20 شهریور آغاز شده و طلاب در مدرسه‌ها به صورت رسمی مشغول به تحصیل خواهند شد.


آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه اردبیل با حضور 750 طلبه


حجت‌الاسلام نوروزی مدیر حوزه علمیه استان اردبیل با بیان این‌که سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه اردبیل با حضور 750 طلبه برادر در سطح استان آغاز شد،‌ گفت: در سال تحصیلی جدید دو مدرسه علمیه در شهرستان های پارس آباد و اردبیل به مدارس سطح استان افزوده شد.

حجت الاسلام نوروزی، بیان داشت: مدرسه علمیه امام باقر (ع) شهرستان پارس آباد از چند روز دیگر پذیرای طلاب جدیدالورود خواهد بود.


این مسؤول، تاکید کرد: مدرسه علمیه امام صادق (ع) در شهرستان اردبیل نیز در شهرک کارشناسان ابتدا برای سفیران هدایت آماده می شد که با توجه افزایش جمعیت طلاب تغییر کاربری یافت و از نیمسال جاری تعدادی از طلاب حوزه های علمیه اردبیل در این مدرسه به تحصیل می پردازند.


وی به تغییرات اساسی در روند آموزشی حوزه های علمیه در سال تحصیلی جدید نیز پرداخت و گفت: با توجه به روند جدید آموزشی حوزه های علمیه، طلاب باید تمرکز بیشتری بر روی دروس و تحصیل داشته باشند.


حجت الاسلام نوروزی، اظهار داشت: بیش از 700 نفر در آزمون ورودی حوزه های علمیه استان شرکت کرده بودند که از این بین 300 نفر پذیرفته شده و پس از سپری کردن دوره تابستانی اختبار و تثبیت 140 نفر توانستند به حوزه علمیه راه پیدا کنند.

 

780 طلبه در استان چهارمحال و بختیاری سال تحصیلی جدید را آغاز کردند


آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری با حضور آیت‌الله محی الدین حایری شیرازی برگزار شد، وی در سخنانی با تأکید بر این‌که باید درس را برای محبت خداوند متعال خواند، گفت: بیایید گوهر عمرتان را با محبت خداوند متعال سپری کنید که اگر این شد، تعطیلی و خستگی معنا پیدا نمی کند.


با انتقاد شدید از این‌که متأسفانه دانشگاه‌های کشور، غرب را الگوی درسی خود قرار داده‌اند و حوزه های علمیه نیز دانشگاه‌ها را به امامت پذیرفته اند، اظهار داشت: این بزرگ‌ترین خطر و خسران برای جامعه اسلامی است، چرا که این علوم انسانی است که جنبه علمی و تربیتی دارد و سبب رشد و تعالی انسان می شود.


نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که حوزه های علمیه باید در همه زمینه ها الگوی دانشگاه ها باشند و دانشگاه ها در مسیر حوزه های علمیه حرکت کنند، افزود: به یقین علوم غربی از معنا کردن علوم انسانی که تربیت در رأس آن قرار دارد، عاجزند.

 

آغاز فعالیت 280 طلبه جدیدالورود خواهر در حوزه‌های علمیه چهارمحال و بختیاری


مدیر استانی حوزه علمیه خواهران علمیه چهارمحال و بختیاری، با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران از اول مهرماه جاری، اظهار داشت: به حمدالله وضعیت حوزه های علمیه خواهران این استان در همه زمینه ها برای آغاز سال جدید تحصیلی مطلوب است و از این نظر دغدغه نداریم.
وی با اشاره به این که برای سال تحصیلی جدید، 280 طلبه جدید الورود خواهر در حوزه های علمیه این استان فعالیت تحصیلی خود را آغاز خواهند کرد، گفت: هر ساله در حوزه های علمیه خواهران این استان از نظر جذب طلاب جدید الورود و فارغ التحصیلان توازن و همخوانی خوبی وجود دارد به طوری که به همان میزانی که طلبه خواهر جذب می کنیم، به همان میزان هم فارغ التحصیل داریم.


امام جمعه بلداجی با بیان این که در مجموع 700 طلبه خواهر در این استان در حال تحصیل هستند، گفت: این تعداد طلبه در 6 مدرسه علمیه خواهران ساماندهی شده اند که از اول مهرماه فعالیت های درسی خود را همزمان با سراسر کشور آغاز خواهند کرد.


این مقام مسؤول با اشاره به این که برای سال تحصیلی جدید، مدرسه علمیه خواهران بازفت به صورت رسمی طلبه می پذیرد، افزود: این حوزه علمیه از سال های گذشته فعالیت خود را آغاز کرده بود اما از آن جایی که رسما مجوز نگرفته بود، طلاب با مشکلات فراوانی مواجه بودند که به حمدالله از امسال این مشکلات برطرف می شود.

 

برگزاری 15 کرسی آزاد اندیشی در سال 94


حجت الاسلام علیرضا ناجی، مسؤول دبیرخانه کرسی آزاد اندیشی حوزه علمیه اصفهان با اشاره به برگزاری سی و دومین نشست شورای مرکزی کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی و نقد و مناظره حوزه علمیه اصفهان، گفت: در این نشست که با حضور حجج اسلام محمد قطبی، محسن جلالی، بهرامی، فراهینی، فرزین، ملکی و آقای راهدان در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اعضا برای برگزاری حداقل 15 کرسی آزاداندیشی در سال 1394 به توافق رسیدند.

 

وی با بیان این که این دبیرخانه نخستین گروه شکل گرفته در سراسر حوزه های علمیه کشور است که به طور جدی به اجرای کرسی های آزاداندیشی در سطح حوزه علمیه پرداخته است، گفت: شیوه کار این دبیرخانه به دو صورت طلبه محور و استاد محور در نظر گرفته شده است.

 

مسؤول دبیرخانه کرسی آزاد اندیشی از برگزاری 13 کرسی آزاداندیشی با همکاری مدارس علمیه در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: امسال حداقل 15 کرسی آزادندیشی در دستور کار این دبیرخانه است و در سطح مدارس حوزه علمیه اصفهان برگزار خواهد شد.

 

وی از تصویب موضوع چند کرسی آینده با توجه به درخواست های رسیده از طرف مدارس علمیه خبر داد و گفت: انتخاب خبرگانی در نظام ولایت فقیه و نظام سکولاریسم، سبک زندگی طلبگی در پوشش، داعش فتنه مذهبی یا سیاسی و نشانه شناسی در رسانه های آخرالزمانی عناوین برخی از کرسی های آزاد اندیشی است که به زودی برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام ناجی در پایان با اشاره به این که تا به امروز 28 کرسی آزاد اندیشی در حوزه های علمیه اصفهان برگزار شده، اظهار داشت: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و تبادل نظر به سایت دبیرخانه دائمی به نشانی www.morsalat.ir/korsi مراجعه کنند.

 

آمادگی حوزه علمیه برای آموزش فقهی بازاریان


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بازاریان و اصناف برای تحکیم روابط با حوزه علمیه اعلام آمادگی کردند، ابراز داشت: یکی از مصادیق تحکیم این بود که اصناف بازار نیاز دارند که احکام کسب و کار را برای فرار از کسب مال حرام فرا بگیرند که حوزه علمیه وظیفه آموزش دادن به آن ها را دارد.

 

وی عنوان کرد: اگر کسی احکام را فرا نگیرد ممکن است که ناخواسته وارد معامله حرام شود، از همین رو اصناف پیشنهاد کردند و ما نیز استقبال کردیم و این مسأله در حال توسعه پیدا کردن است، سامان دادن به این کار بدین شکل بود که مدارس علمیه ای که نزدیک بازار هستند فضایی را ایجاد کنند تا استادی معین در آن شرکت کرده و حداقل هفته ای یک روز برای بازاریان درس های مکاسب گوناگون را تدریس کند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر کلاس ها تشکیل شد باید شرکت کنندگان نیز به صورت منظم حضور داشته باشند، سابقا برخی از اهل کسب و تجار خودشان مسائل را می دانستند و برای دیگران تشکیل کلاس می دادند.

 

وی اضافه کرد: خوشبختانه این طرح با ارزش در 5 مدرسه علمیه در تهران همانند مجد، آیت الله فلسفی و شیخ عبدالحسین آغاز شده که در یکی از این کلاس ها بیش از 120 نفر از بازاریان حضور دارند که این جریان را به فال نیک می گیریم.

 

آیت الله مقتدایی با بیان این که مراجع تقلید از روند این جریان خوشنود هستند، گفت: بنده این جریان را برای حضرت آیت الله صافی نقل کردم که ایشان بسیار خوشحال و مسرور شدند و فرمودند که این سنتی بود که ترک شده بود و شما در حال احیا کردن هستید و من برای شما دعا می کنم این طرح باید در قم نیز آغاز شود.

 

وی افزود: در سراسر کشور برخی از نمایندگان محترم ولی فقیه همانند آیات طباطبایی نژاد در اصفهان و مجتهد شبستری در آذربایجان شرقی از این جریان استقبال کرده و اعلام آمادگی کردند، این برنامه باید برای تمام بازاریان کشور اجرا شود تا به حرام نیفتند.


فعالیت علمی 2200 طلبه در 11 مدرسه علمیه کاشان


حجت الاسلام حسینعلی موحدنیا معاون امورطلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کاشان تعداد طلاب جدید الورود حوزه های علمیه شهرستان کاشان در سال تحصیلی جدید را 250 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 55 نفر با مدرک لیسانس به بالا، 145 نفر دیپلم و فوق دیپلم و 50 نفر با مدرک سیکل هستند.


وی همچنین، تعداد طلاب سال تحصیلی گذشته را 220 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد طلاب جدید الورود امسال حوزه های علمیه شهرستان کاشان با 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 250 نفر افزایش یافت.


معاون امورطلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کاشان یاد آورشد: این تعداد طلاب جدید الورود در 11 حوزه علمیه شهرستان کاشان و شهرهای قمصر و برزک از توابع کاشان مشغول به تحصیل می شوند.


حجت الاسلام موحدنیا گفت: طلاب جدید الورود امسال در یازده حوزه علمیه امام خمینی(ره)،آیت الله یثربی، آیت الله مدنی، آیت الله امامی کاشانی، آیت الله مصطفوی، دارالعلم، باب العلم، امام موسی‌کاظم(ع)، المهدی، امیرالمومنین(ع) و حوزه علمیه ولیعصر(عج) سال جدید تحصیلی خود را آغاز می کنند.
وی یاد آورشد: درحال حاضر دو هزار و 200 طلبه در 11 مدرسه علمیه منطقه کاشان در سطوح مختلف مشغول به تحصیل هستند.


ضرورت نخبه پروری در حوزه علمیه


آیین افتتاحیه دروس حوزه علمیه استان مرکزی با حضور آیت‌ الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در مدرسه علمیه امام مهدی(عج) برگزار شد.


عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در این مراسم نخبه ‌پروری در حوزه های علمیه را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: نخبگی تنها در حوزه علم نیست بلکه نخبه بودن به ایمان، تقوا و معرفت مربوط می شود.


آیت‌ الله دری نجف آبادی در ادامه، اخلاص و انگیزه را شرط موفقیت طلاب دانست بیان کرد: اگر انگیزه‌های طلاب حوزه های علمیه خدایی باشد بی‌شک خدا نیز با شما خواهد بود.
/927/504/ب

ارسال نظرات